Elk jaar worstel ik weer met de stress tijdens het ‘zomerreces’ – een spagaat tussen het ondernemerschap en het moederschap. Ook dit jaar: mijn kinderen zijn uiteraard weer zes weken vrij en kijken enorm uit naar de zomervakantie. Lekker lanterfanten, spelletjes spelen, films kijken, zwemmen, met vriendjes en vriendinnetjes spelen en twee weken naar een vakantiehuisje. Kortom, vrijheid ten top! En ik moet je zeggen: ook ik kijk er naar uit… Maar als ondernemer kijk ik ook naar mijn inkomsten en wil ik mijn agenda in september al redelijk gevuld hebben. Ik wil niet meer zoals vorig jaar in een septemberdip terecht komen!
Zomer = laag pitje
Als je net zoals ik ondernemer en moeder bent, dan weet je hoe lastig het is om in de zomerperiode een goede balans tussen werk en gezin te houden. Tijdens de normale werkweken is het al schipperen, maar tijdens deze lange vakantie is het nog meer zoeken naar oplossingen, zodat er geen scheefgroei onstaat in die balans. Met name het doorslaan naar je privéleven, omdat de kinderen zo’n lange periode thuis zijn. Natuurlijk kunnen ze naar de vakantie-opvang of bso, of naar een zomerkamp. Maar als je die (financiële) mogelijkheden niet hebt, dan moet je het toch anders zien te regelen. Je bedrijf staat tijdens het zomerreces immers ook vaak op een laag pitje. Je klanten gaan met vakantie, je opdrachtgevers stellen de opdrachten uit tot in het najaar en zelfs de Open Coffees en netwerkbijeenkomsten nemen een break in de zomer. Hoe gebruik je deze periode nu in je voordeel?
Tijd voor focus
Vorig jaar heb ik het zeker als een nadeel ervaren, juist ook door die septemberdip. Nu ben ik beter voorbereid en heb ik alle lopende coachtrajecten en projecten afgerond voor half juli. En alle nieuwe klanten en opdrachtgevers heb ik ingepland voor de maand september. Een marketing training in het voorjaar heeft me veel nieuwe inspiratie gegeven om mijn aanbod aan te scherpen en nieuwe producten te ontwikkelen. Ik heb mijn focus duidelijk voor de komende tijd!
En zo kun jij er ook je voordeel mee doen: zorg dat je duidelijk hebt welke koers je aankomend jaar wilt gaan volgen, welke klanten je wilt aantrekken of wat je nieuw kunt lanceren. De zomertijd is een ideale periode om dit op papier te zetten en het te laten bezinken. Je voelt je meer ontspannen en vrij, en bent meer aanwezig in het moment. Dit zorgt er voor dat je endorfinen aan maakt, een feel good stofje dat je goed kan gebruiken in het maken van – moeilijke of nieuwe – keuzes voor je bedrijf. Je weet en voelt makkelijker wat echt belangrijk is en zo bepaal je jouw richting en focus voor het seizoen 2013/2014.
Maak dus gebruik van je summer work-life balance: pak het voordeel van het zomerreces niet alleen voor je gezinsleven, maar ook voor je bedrijf!