Soms vind ik het lastig als ik zie dat een andere coach veel succesvoller is – althans zo lijkt het op Twitter of Facebook. Succesverhalen over nieuwe klanten of projecten. Op reis voor een bijscholing. Veel vrije tijd voor het doen van leuke dingen met het hele gezin, trainen voor de marathon en avondjes weg met vrienden of vriendinnen.
Niet altijd leuk om te lezen terwijl je zelf wel net een mindere periode heb en moeite moet doen voor nieuwe klanten. Terwijl je zoekt naar een goed evenwicht tussen je bedrijf, je gezin, je partner, jezelf, je ouders, je vrienden, je vrije tijd en je sport. En voor je het weet stap je in die valkuil van jezelf vergelijken met anderen en tja … dan doe je het niet gauw goed – in je eigen ogen. Het overkwam mij bij tijd en wijle. Heb je daar ook last van?
Nooit genoeg
Jezelf vergelijken met anderen kan motiveren: het geeft je net dat duwtje in de rug om uit je comfort zone te komen en dat spannende plan toch uit te werken. Of er nog eens extra tegen aan te gaan. Maar als je jezelf blijft vergelijken met anderen en hun verhalen, zul je altijd denken dat je nooit goed genoeg bent, nooit succesvol genoeg of nooit genoeg tijd hebt.
‘Schaarste’
Het gevoel van ‘schaarste’ zit bij ons ingebakken. Brené Brown schrijft in haar boek ‘De kracht van kwetsbaarheid’ dat we constant onze werkelijkheid toetsen aan visioenen van perfectie of aan ons eigen idee over hoe geweldig iemand anders het heeft. Wat is dat toch in ons dat we altijd denken in termen van ‘tekort’? Zo zul je altijd blijven worstelen met jezelf, met je bedrijf, met het moederschap. Logisch, want op deze manier voel je je ook nooit genoeg!
Volgens Brown gaat het erom dat je je je kwetsbaarheid durft te tonen. Ja, ook als ondernemer! Het gaat dus niet om het kopieëren van allerlei marketingstrategieën die iedereen al gebruikt. Het gaat erbom jezelf vragen te stellen als: ‘Wat wil ik laten zien van mezelf?’, ‘Welke klanten horen bij mij?’, ‘Wat herkennen ze in mijn verhaal?’, ‘Wat geeft hen het gevoel dat ik ze begrijp?’. Dat is de reden waarom ze kiezen voor jou!
Keuzes maken
Kijk daarom nog eens goed naar wat jouw talenten zijn en wat jij kunt bijdragen met jouw bedrijf, zonder meteen te bedenken hoe anderen het doen. Je zult merken dat je vanuit jouw eigenheid een specifiek aanbod kunt doen met de tijd die jij voorhanden hebt. En dan gaat het niet meer om ‘nooit tijd genoeg hebben’ of ‘nooit succesvol genoeg zijn’ maar om het vormen van jouw visie en jouw missie. En om leven en werken vanuit jouw levenswaarden.
Keuzes in mijn werk
Ik heb zelf al gemerkt dat dit doorwerkt in mijn bedrijf: ik vergelijk mijzelf qua succes niet meer met anderen en ik heb besloten dat ik niet een coach wil zijn die bovenaan de top werkt en alle 100% energie en tijd hierin stopt. Nee, ik wil juist graag een sterke middenklasse-coach zijn. Ik vind het belangrijk om zelf die balans te vinden en de keuzes te maken die bij mij passen. Oftewel: ‘practice what you preach’.
Keuzes in mijn gezin
En dit werkt niet alleen door in mijn bedrijf, maar ook in mijn gezin. Mijn kinderen schoten niks op met mijn gedachten dat ik geen goede moeder zou zijn en dat ik te weinig tijd voor ze zou hebben. Ik weet dat ik de waarden liefde, warmte en vertrouwen hoog in het vaandel heb staan. En dat geef ik ze mee, ik leef het voor en dat is goed genoeg.
Niks ’tekort’
Kortom: maak keuzes vanuit je eigenwaarde(n). Verzamel al je moed bij elkaar en laat het denken in termen van ‘tekort’ los. Dit zorgt er voor dat je anders in je bedrijf staat en dat je kunt laten zie wie jij bent als ondernemer. En dat is nou juist waarom klanten uiteindelijk voor jou zullen kiezen!