Vivian, het is best lang geleden dat we elkaar spraken. De afgelopen maanden zijn op een positieve manier turbulent geweest. Je slaat een nieuwe ondernemersweg in. Vertel, wat is de aanleiding geweest voor je besluit?
“Begin dit jaar ontmoette ik Sille Brouwer. Zij hielp mij te ontdekken welke kleuren en stijl mij laten stralen. Ik paste dat vervolgens bewust toe bij Krachtvrouwen om zo mijn nonverbale communicatie met mijn klanten te versterken. Na afloop van mijn traject bij haar hielden we contact en afgelopen zomer spraken we allebei uit dat we voelde dat we vast ooit iets samen zouden gaan doen. Wat, hoe en wanneer wisten we niet, we vertrouwden erop dat dat vanzelf duidelijk zou worden.”
“En dat gebeurde! In september bezochten we samen de nieuwe locatie die ik voor Krachtvrouwen op het oog had. Er was nog een ruimte vrij en Sille besloot er de tweede vestiging van haar bedrijf te openen. Bij de voorbereiding van de openingsreceptie vertelden we elkaar over onze respectievelijke programma’s voor ondernemers. Na de vele positieve reacties en vragen van ondernemers over mijn ondernemerschap ben ik in de zomer namelijk gestart ondernemers met een missie te coachen om hun bedrijf succesvol in de wereld te zetten. Na het stijltraject wat ik volgde in het voorjaar, had Sille haar programma opnieuw vormgegeven.”
Onze programma’s waren bijna gelijk. En we vulden elkaar aan op de punten van verschil!
“En wat bleek? Onze programma’s waren bijna gelijk. En we vulden elkaar aan op de punten van verschil: Sille leert ondernemers hun effect op de markt te versterken met kleur en stijl, ik leer ondernemers hoe zij door hun (geld)mindset te versterken, zich helemaal vrij kunnen voelen om zichzelf te zijn in hun bedrijf. Redenen genoeg dus om samen een methodiek te ontwikkelen voor ondernemers die succesvol zichtbaar willen worden.”
Dat is echt een heel andere invulling van je ondernemersbestaan. Wat gebeurt er nu met Krachtvrouwen? Blijf je dat ook doen en wordt dit een nieuw onderdeel van je bestaande bedrijf?
“Krachtvrouwen blijft bestaan, het aanbod zal alleen veranderen. Het netwerk voor jonge weduwen heb ik overgedragen aan een jonge weduwe die dezelfde missie heeft als ik: ook als je jong weduwe wordt, kun je weer gelukkig zijn. Zij gaat het netwerk verder vormgeven vanuit haar bedrijf. Nieuw bij Krachtvrouwen zijn de workshops en de opleiding die we samen geven om ondernemers te helpen succesvol zichtbaar te zijn. Voor het komende half jaar heb ik besloten geen nieuwe coachingstrajecten op te starten voor jonge weduwen. Zo kan ik me samen met Sille helemaal richten op de coaching van ondernemers.”
Dat betekent dus ook een nieuwe missie, een andere doelgroep en andere activiteiten. Wat zijn de plannen?
“Je bedrijf is het verlengstuk van jezelf. Als je je vrij voelt om jezelf te zijn, durf je ook voor jezelf, je talenten, je passie en je missie te staan.We willen dat coaches en creatieve dienstverleners zich helemaal vrij voelen zichzelf te zijn in hun bedrijf en zo succesvol zichtbaar te worden. We helpen ondernemers helder te krijgen wie zij zijn en waar ze als ondernemer voor staan. Een combinatie van persoonlijke ontwikkeling en ondernemerscoaching, het laten groeien van je bedrijf door persoonlijke groei. Sille staat daarbij voor intuïtie, vertrouwen en totale vrijheid, ik voor avontuur, verbinding en perspectief. Wij leren je als ondernemer vanuit self-marketing je effect op de markt met kleur én (geld)mindset te versterken. Zodat je iedere dag doet wie je bent, de klanten aantrekt die je energie geven en het beste in je naar boven halen zodat je letterlijk en figuurlijk verdient wat je waard bent.”
En wat betekent dat concreet voor jullie plannen? Het is per slot van rekening als overnieuw beginnen, al heb je nu meer ervaring als ondernemer. Waar gaan jullie je de komende tijd mee bezig houden?
“We hebben geen concreet toekomstplan voor ons bedrijf. We hebben het lef te vertrouwen op onze intuïtie en eerste ingeving, waardoor we weten dat we iedere dag blijven doen wat ons écht gelukkig maakt. We hebben wel een strategie en omzetplan voor 2018. En een droom wat betreft onze omzet over 5 jaar. De absolute prioriteit voor nu is echter het voelen van de vrijheid en ons leerproces. Dat is de basis om het nog beter te doen. Experimenteren, onderzoeken, evalueren, falen, feedback vragen en krijgen. Wij willen elke dag opstaan om te groeien. We kunnen niet zonder persoonlijke ontwikkeling en de uitdaging om onze missie als een succesvol bedrijf in de wereld te zetten. We willen leven en ondernemen vanuit verbinding met onszelf en de mensen om ons heen, ons natuurlijke ritme volgen en een ritme creëren dat bij ons past.”
Vanuit die visie geen concreet toekomstplan, maar wel concrete acties neem ik aan.
“Natuurlijk! Onze focus voor dit jaar is onze workshops en opleiding vol krijgen en de processen binnen ons bedrijf optimaliseren. We stemmen nu af wat we echt belangrijk vinden, hoe we de content creëeren en de administratie stroomlijnen. We willen video’s, audio’s, blogs, interviews en social media inzetten om ons hele aanbod onder de aandacht te brengen. De komende tijd willen we daarom meer te weten komen over hoe we bijvoorbeeld met social media ons bereik verder kunnen vergroten zodat we een hogere conversie krijgen naar de workshop en opleiding. Plannen genoeg!”