De Balans met Verlies en Winstrekening over het afgelopen jaar. Elke ondernemer heeft deze ‘V&W’ nodig. Waarom?
Allereerst omdat het moet: de belastingdienst eist het. Maar…het geeft jou ook inzicht in de financiële staat van je onderneming.
Ik citeer even vrij een collega: ‘Uit de V&W blijkt of jouw onderneming winst maakt. Het geeft inzicht in de omzet en de kosten van je onderneming’. Uit de V&W balans blijkt dus of jouw vermogen door de jaren heen groeit of krimpt. Je ziet of je schulden en je vermogen nog in verhouding tot elkaar staan, hoeveel je aan leveranciers en de belastingdienst schuldig bent en hoeveel jouw klanten jou nog schuldig zijn.
Gegevens voor je V&W
In de V&W staan de gegevens over de omzet en de kosten. Het verschil is je winst. Hoe zorg je dat het opstellen van zo’n V&W soepel verloopt? Je hebt gegevens nodig voor de volgende onderdelen:
Het leukste: Je omzet. Alle verkoopfacturen die in 2013 zijn verstuurd, heb je opeenvolgend genummerd ingeboekt. En je hebt de BTW apart vermeld en opgeteld. Als je BTW over al je diensten en leveringen afdraagt, is de totale BTW gelijk aan 21% van je netto omzet. Of 21/121 van de bruto omzet. Reken dat na.
Helaas: Je maakte ook kosten. De bonnen van je uitgaven zijn daar het bewijs van. De BTW over die kosten kun je terugvragen en heb je aangegeven in je boekhouding. Let op: je mag de BTW van horecabonnen niet terugvragen! En niet alle onkosten vallen onder hetzelfde BTW-tarief. Over kosten voor openbaar vervoer betaal je bijvoorbeeld 6% BTW. Reken het BTW-bedrag zelf uit. Kostte het kaartje €18,00? Dan is de BTW 18*6/106=€1,02
Je vermogen: banktransacties zijn geboekt. Het beste controlemiddel om te zien of de administratie volledig is, is het vergelijken van het boeksaldo met het saldo op je bankafschrift per 31 december. Is dat bedrag hetzelfde? YES, het klopt! Of is er een verschil? Kijk alles dan nog eens goed na, zoek de oorzaak van het verschil tussen je boekhouding en je bankafschriften en verbeter het. Had je bijvoorbeeld privé-transacties niet geboekt omdat je meende dat dat er niet toe deed? Verkeerd gedacht, het doet er wel toe! Klopt het nu? Geef je zelf dan een compliment, want dat heb je verdiend. Het banksaldo staat straks als vermogen op je balans.
De laatste BTW-aangifte: Maak je aangifte in concept. Je hebt correcties gedaan en daardoor zijn verschillen ontstaan met eerdere aangiften. Geen nood. Vergelijk de BTW jaarbedragen uit je boekhouding met wat je over het hele jaar hebt aangegeven. Verschillen corrigeer je in deze laatste aangifte. In deze laatse BTW-aangifte heb je ook te maken met Privé gebruik van de zakelijke telefoon of van de zakelijke auto. Droeg je over het hele jaar €1883 of minder af? Dan heb je mogelijk voordeel van de Kleine Ondernemers Regeling.
Kosten privé auto?
In die laatste aangifte kun je de BTW over de kosten van een privé auto onder bepaalde voorwaarden terugvragen. Je moet dan weten hoeveel zakelijke kilometers je reed ten opzichte van je totaal gereden kilometers in het voorbije jaar. Als het goed is, heb je de onderhoudsnota’s en gepinde tankbonnen bewaard. Heb je die informatie niet? Schrijf dan NU de kilometerstand op en begin ermee in het nieuwe jaar.
Laatste BTW-aangifte stress?
Informatie over het doen van de laatste BTW aangifte vind je ook op de ondernemerssite van de belastingdienst.
Met mijn cliënten die zelf hun BTW aangifte opstellen heb ik de afspraak dat ik deze laatste aangifte van het jaar voor hen verzorg of in ieder geval bekijk. Mijn collega-boekhouders en ik helpen je er graag bij en als je het goed voorbereidt, kost het weinig tijd en bespaart het je zorgen.
‘Hoera! Klaar!’
In principe is dat zo. Je boekhouder heeft voor de jaarcijfers ook het één en ander nodig. Daar kom ik volgende keer graag op terug.
Succes!