Mijn vakantie is voorbij. In de auto op weg naar huis mijmer ik over het laatste stukje van het jaar dat over is. Hoe wil ik de zaken volgend jaar gaan aanpakken? Verder op dezelfde voet of toch iets veranderen? Ik heb gelukkig nog even de tijd om daar over na te denken, oktober staat pas voor de deur. Oh jee, oktober, dat is de tijd van de BTW-aangifte en ik heb nog niets gedaan …..
Boekhoud-uitstelgedrag
Herken je dat gevoel? Dat je de administratie steeds voor je uitschuift totdat je er echt niet meer onderuit kunt? Zodat je vervolgens uren bezig bent en de helft van je bonnen niet meer kunt vinden? Ik ben boekhouder en geloof me: ik heb er ook last van, van dat uitstelgedrag. Maar ik zou geen boekhouder zijn als ik er geen oplossing voor had gevonden.
Ik ben namelijk altijd bloednieuwsgierig naar wat er op mijn bankrekening staat. Ik kijk minstens twee maal week. Met name of er iets is bijgekomen. Heeft die ene debiteur al betaald? Is mijn saldo al gestegen naar iets met 3 nullen? Hoeveel kan ik overhevelen naar de renterekening? Dat houdt mij bij de les. Steeds als ik kijk, zoek ik meteen de bonnen bij de mutaties en doe ze op de prikker die op mijn bureau staat. Nota’s vouw ik even op. Zo ligt alles vanzelf op datumvolgorde. Aan het eind van de maand print ik alle mutaties uit en leg de bonnen erachter. Invoeren is dan nog maar een fluitje van een cent. Daarna zie je in één oogopslag welke facturen nog openstaan, zodat je je klant even kunt mailen. Jouw factuur komt geheid bovenop de stapel ’te betalen’ te liggen als je maar contact houdt.
Overpeinzingen: je boekhouding toch maar uitbesteden?
En terwijl je alles bij elkaar zoekt, op volgorde legt en invoert val je vanzelf terug in de mijmeringen over het nieuwe jaar. Het laatste kwartaal is een geschikte periode om na te denken over hoe je het het volgend jaar wilt doen. Ben je tevreden over hoe het nu gaat? Ga dan lekker zo door. Heb je behoefte aan verandering? Zo ja, wat dan? Zijn je tarieven nog in orde? Wil je meer administratieve zaken zelf doen? Of besteed je de boekhouding toch liever uit om meer tijd over te houden voor je onderneming? En als je op zoek gaat naar een (andere) boekhouder, waar let je dan op? Vragen genoeg om het nieuwe boekjaar alvast voor te bereiden.
Een boekhouder zoeken: klik, tarieven en diensten
Welke criteria hanteer je als je op zoek gaat naar een (nieuwe) boekhouder? Persoonlijk werk ik het liefst met aviseurs die ik ken of binnen mijn netwerk al bekend zijn. Een mooi praatje kan iedereen wel houden. Maar verstaat hij of zij het vak? Dat moet je van je mede-ondernemers horen. Praat er dus over met anderen! En als je iemand denkt te hebben gevonden, is het verstandig om persoonlijk kennis te maken en te kijken of er een klik is. Want die klik is belangrijk. Minstens zo belangrijk als het tarief, zo niet belangrijker.
Bespreek de tarieven die de boekhouder hanteert. En vraag wat je voor dat geld kunt verwachten, wat de boekhouder daarvoor doet. Afhankelijk van de complexiteit van je administratie, varieert het bedrag dat je per jaar kwijt bent van een paar honderd tot een paar duizend euro.Er zijn kantoren die een vast tarief offreren en andere werken met een uurtarief. Persoonlijk werk ik op basis van uurtarief met een maximum aantal te factureren uren per jaar. Zo kan het altijd mee- en nooit tegenvallen.
Neem de tijd
Gebruik deze laatste maanden van het jaar om je zaken op een rij te zetten. Hoe kijk jij dit laatste kwartaal tegen de administratieve kant van je bedrijf aan? Wat je ook doet: neem de tijd om uit te zoeken wat je wilt. Op internet zijn veel artikelen over dit onderwerp te vinden. Informeer jezelf goed, zodat je de beste keuze maakt voor een succesvolle start van het nieuwe boekjaar.
Heb je een specifieke vraag? Stel hem mij hieronder in de reacties of zoek mij op via de contactpagina van mijn website: www.RenB-administratie.nl.
Super handig!