De piloot in het vliegtuigje merkt dat de motor begint te haperen. Eerst is er de schrik en hij kijkt opzij naar zijn passagier. Ze merkt het ook en zweetdruppeltjes parelen op haar voorhoofd. De piloot denkt even na, de procedures voor dit soort situaties kent hij en hij heeft ze vaak geoefend. Hij haalt diep adem en hij neemt beslissingen en blijft kalm. Na een aantal angstige minuten zet hij het vliegtuigje veilig aan de grond. Een echte held.
“Hij haalt diep adem en hij neemt beslissingen en blijft kalm.”
Het lijkt een scene uit een spannende film. Het is een waargebeurd verhaal. De piloot is een trainer in leiderschapsstijlen. Deze ervaring leerde hem wat hij probeert zijn klanten duidelijk te maken. De noodlanding, het nadenken en handelen vanuit zijn kennis en expertise.
Het heldenverhaal
Iedereen heeft een verhaal te vertellen, een heldenverhaal. Op de ‘wie ben ik’ pagina van je website, op een netwerkbijeenkomst, bij een mogelijke nieuwe klant. Ben jij de held in jouw verhaal? Ik geloof dat elke ondernemer een held in zich heeft. Een superwoman die de sprong waagde om haar eigen bedrijf te starten. Wat je doet en te bieden hebt, zul je vaak vertellen. Waarom je doet wat je doet is nog veel interessanter. Dat is het echte verhaal achter jouw bedrijf of onderneming. Dat is waar mensen naar willen luisteren. Daar zit jouw passie, jouw motivatie en jouw gedrevenheid. Jij bent de held in je eigen verhaal. Vertel dat.
Vertel jouw verhaal!
Elk heldenverhaal bevat een paar vaste onderdelen. Je zult ze vast herkennen. Gebruik ze om jouw verhaal te vertellen.
De held
Dat ben jij, maar dat kunnen ook mensen zijn die invloed hebben (gehad) op je stappen en sprongen. Wie ben jij, wat drijft je, waar word je blij van, wat is je passie en waar gaat je hart sneller van kloppen? Maar ook, wat is je valkuil, welke fouten maak of maakte je, wat liep er niet goed? Vertel kort jouw leven totdat je jouw belangrijke besluit nam.
De uitdaging
Welk moment was voor jou de eyeopener, het breekpunt? Was dat één bijzondere gebeurtenis of was het een opeenstapeling van dingen. Bij mij was zo’n moment een auto-ongeluk op de snelweg. Een frontale botsing die heel anders had kunnen aflopen. Op dat moment besloot ik dat ik alleen nog maar wilde doen waar ik gelukkig van werd: schrijven. Beschrijf dat moment en de emoties of gedachten die je daarbij had.
De sprong
Dan het moment, de redding, de heldendaad, de sprong in het diepe. Welke deuren heb je achter je gelaten en welke geopend? Sommige mensen zeggen rigoureus hun baan op om te gaan doen waar hun passie ligt. Heel spectaculair hoeft het niet te zijn natuurlijk. Het kan ook zijn dat je heel bewust voor een doelgroep of dienst gekozen hebt. Vertel wat jouw stappen waren en eventueel de angst die je daarbij had.
Ze leefden nog lang en gelukkig
Na dit verhaal heb je waarschijnlijk geboeide luisteraars. Jij hebt heel bewust gekozen voor dat wat je doet. Je hebt verteld waarom je het doet en wat je er allemaal voor over gehad hebt. Je kunt nu nog vertellen hoe jouw leven hierdoor veranderd is en dat je dat wilt delen.
Inspiratie
Ik ben zelf erg geïnspireerd door Simon Sinek die ons leert over de Golden Circle. Over What, How en Why. En dat Why het belangrijkste is. Wat we doen is meestal wel duidelijk, hoe we het doen is ook niet wat mensen overtuigt. Waarom we doen wat we doen, dat laat onze passie zien, dat laat de mens en het verhaal achter de onderneming zien. Dat maakt het verschil.
Jouw verhaal
Vind jij het moeilijk om je eigen heldenverhaal te vertellen? Waar loop jij tegenaan of wat houd je tegen? Wil je jouw heldenverhaal delen? Laat het me weten. Ik ben erg benieuwd!
Ik heb wel wat met de piloot van hierboven. Rustig blijven en goede beslissingen nemen ook als het heel spannend is.