Volgens sommigen is Twitter de beste uitvinding sinds internet en zij kunnen Twitter niet meer wegdenken uit hun leven. Anderen moeten er niets van hebben en beschouwen het als een hype, te vluchtig om er iets mee te kunnen. Toch gebruiken miljoenen mensen Twitter dagelijks. Om contacten te leggen, informatie te delen en te halen, business te generen, zaken te doen….
Veldonderzoek: pro of contra Twitter
Nieuwsgierig naar de mogelijkheden ben ik een paar maanden geleden ook gestart met Twitter. En ja, ik begrijp het pro-Twitterkamp, maar voel ook mee met de contra-mensen. Twitter is snel, dynamisch en zó real-time. Je kunt er hopeloos in verloren raken. Er zijn natuurtalenten die zich met veel gemak door alle tweets heen lijken te bewegen, anderen doen…tja, hun best. Gefascineerd door dit verschil vroeg ik aan iedereen om me heen waarom zij twitteren. Wat halen ze uit Twitter? Wat brengen zij zelf? En vooral: hoe doen ze dat? Het lijkt me namelijk een dagtaak om zo ‘engaged’ te zijn.
Ik kreeg uiteenlopende antwoorden. En surfend naar houvast kwam ik een artikel van Guy Kawasaki tegen, die de antwoorden in perspectief leek te plaatsen. Kawasaki typeert op een scherpe en humoristische wijze zes groepen Twitteraars. Tevens geeft hij tips hoe je effectief met deze verschillende types om moet gaan.
The Newbie
De kersverse Twitteraar (< 3 maanden), die vrolijk en onwennig over de dagelijkse rompstomp twittert. Een Newbie ben je echter voor een korte tijd, je ‘groeit’ vanzelf in een ander type of ‘sterft’ uit omdat je op termijn geen aandacht meer krijgt.
Typerend: “wat ben ik eigenlijk aan het doen?”
Motivatie: nieuwsgierigheid
Benadering: begrip
The Brand
De Twitteraar die balanceert tussen Twitter inzetten als een persoonlijke marketingstool en als socializingsmiddel, zodat het er niet op lijkt dat hij het gebruikt als een marketingtool. Net voldoende van beiden om interessant te blijven.
Typerend: “waar kan ik mee wegkomen? ”
Motivatie: branding
Benadering: observeren
The Smore (social media whore)
De Smore gebruikt Twitter voornamelijk als zelfpromotie. Er zijn 2 Smore types: de ‘prettig gestoorde’ Twitteraar die met flair zichzelf vol in de picture zet en de aandachtbeluste type.
Typerend: “what is in it for me?”
Motivatie: vergroten aantal volgers
Benadering: tolereren
The Bitch
De Bitch is (in tegenstelling tot wat de naam suggereert) vaak een man die overduidelijk mensen met inhoud benijdt. Gewapend met vileine opmerkingen ‘tweurt’ hij over alles. Zijn gebrek aan inhoud is het enige dat groter is dat zijn venijn.
Typerend: “waar kan ik over zeuren?”
Motivatie: afgunst
Benadering: blokkeren
The Maven
De Maven is expert in zijn vak. Hij twittert om zijn kennis en expertise te delen.
Typerend: “wat is interessant in mijn niche?”
Motivatie: retweeted worden is een bevestiging van zijn expertise
Benadering: volgen!
The Mensch
De Mensch is onopvallend en toch aanwezig. Hij begeeft zich meestal op de achtergrond, maar biedt bij vragen om hulp altijd de beste adviezen. Absoluut de moeite waard om in je netwerk te hebben.
Typerend: “hoe kan ik je helpen?”
Motivatie: anderen helpen
Benadering: koesteren
Een beetje stereotypisch weliswaar, maar de types zijn grappig genoeg herkenbaar. En dat biedt wel enig inzicht. Afhankelijk van je doel en motivatie investeer je een meer of minder tijd in Twitter. En ook afhankelijk van dat doel bouw je je netwerk uit met Newbies, Smores of juist Mavens….Wat dat betreft is niets goed of fout, het is waar je voor gaat en wat je wilt bereiken
Tja, mijn houdbaarheidsdatum als Newbie verloopt binnenkort, ik moet maar eens mijn doel helder krijgen. Maar welk Twittertype ben jij?
Bron: Guy Kawaski, Tom Fisburne (cartoon)