Webshop bouwen: Headless Commerce uitgelegd

Headless commerce uitgelegd

Als je in de e-commerce zit, heb je ongetwijfeld gehoord over ‘headless gaan’. Maar headless kan ontoegankelijk lijken met al het jargon en Engelstalige termen. Daarom probereren we in dit artikel wat duidelijkheid te scheppen en veelvoorkomende vragen te beantwoorden. Wat betekent headless precies en wat zijn de belangrijkste voordelen?

Gelukkig zijn de grondbeginselen van headless gemakkelijk te doorgronden. Kort gezegd draait het om ‘het herontwerpen van e-commerce architecturen’. Headless Commerce verwijst naar het ‘ontkoppelen’ van de voorkant van je online winkel, de prachtig vormgegeven interface, en de achterkant, de functionaliteiten achter de schermen die het koopproces vergemakkelijken. Deze twee gescheiden kanten werken onafhankelijk van elkaar en communiceren via API’s (Application Programmer Interfaces).

De voor- en achterkant van je webshop gescheiden

Het back-end-gedeelte van de webshop wordt dus ‘headless’. Door het scheiden van de front-end en back-end ontstaat een snellere, flexibelere, aanpasbare omgeving, waardoor je een consistente winkelervaring kunt aanbieden, ongeacht het verkoopkanaal. Dat geldt zowel voor b2c- als b2b-commerce.

Waar traditionele e-commerce platforms beperkend kunnen zijn qua ontwerp en functionaliteit, geeft een headless platform meer vrijheid om jouw front-end aan te passen. Kies zelf het CMS, het Content Mangement Systeem, waarmee je wilt werken en kies voor een vormgeving die aanslaat bij jouw doelgroep. Over het algemeen zorgen headless storefronts voor een drastische verbetering van de snelheid van de site en een optimale klantervaring. Je creëert zo een unieke winkelervaring, terwijl de bestaande back-end intact blijft.

Headless commerce versus traditionele commerce

Online aankopen worden traditioneel mogelijk gemaakt door een e-commerce-oplossing met een zogeheten monolithische architectuur. Dit betekent dat het CMS, de winkelwagen, de kassa, de abonnementsfunctie en de lay-out of het ontwerp van de site onderling afhankelijk zijn. Wanneer je een deel van een winkel verandert, vereist dat ook wijzigingen aan andere onderdelen van de site. Dat kan updates traag en lastig maken. Bovendien laden de webpagina’s van een traditionele webshop vaak langzaam door de vele API-calls en de technische beperkingen van het platform.

Met een Headless-platform, zoals bijvoorbeeld dat van Propeller, kan je je online winkel eenvoudig personaliseren en aanpassingen doorvoeren met behulp van best-of-breed tooling. Je kunt kiezen voor technologie die de snelheid van de site sterk verhoogt. Bovendien gaat het testen sneller en kunnen iteraties sneller worden doorgevoerd.

Headless is optimale online klantervaring

Je kunt met een headless platform ook een optimale klantervaring bieden, ongeacht het kanaal of het apparaat dat jouw klant gebruikt. Tot slot wordt contentmanagement steeds complexer als er meer collecties en pagina’s op de webshop komen. Om op grote schaal veranderingen door te voeren, moet je soms verder evolueren dan de mogelijkheden van een traditioneel platform. Dit is de reden waarom toonaangevende merken hun bestaande platforms uitbreiden of aanvullen.

De voordelen van Headless voor je klanten:

  • Snellere laadtijden van webpagina’s
  • Aansprekende en aantrekkelijke storefront
  • Soepelere navigatie op de website of -shop
  • Aanbod van veel collecties en/of content

De voordelen van Headless voor organisaties:

  • Betere performance van je webshop, ook bij veel content
  • Meer mogelijkheden tot personalisatie
  • Meer flexibiliteit, waardoor je snelle in kunt spelen op veranderingen
  • Minder afhankelijk van schaarse softwareontwikkelaars
  • Meer mogelijkheden voor internationalisering (multi-language en -valuta)

Dus als je het gevoel hebt dat je huidige e-commerce-platform je beperkt in het bieden van de gewenste klantervaring, of je het idee hebt dat lange laadtijden je klanten wegjagen (en klanten worden steeds ongeduldiger!), dan is ‘headless gaan’ zeker het overwegen waard. Zo bied je jouw klanten een uitzonderlijke winkelervaring, geef je je merchandising- en webteam maximale flexibiliteit, en til je met de nieuwe look & feel van je site je inkomsten naar een hoger niveau.

Artikel kwam tot stand in samenwerking met Propeller

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.