“De eerste 2 jaar zijn toch wel een struggle geweest……”
Je laatste WoW-aflevering Hermien. Hoe kijk je terug op die eerste periode, jouw start met NB4K.nl?
“Ik ben nu 3 jaar online met NewBasics4Kids.com. Bij aanvang werd mij van alle kanten gezegd “Geef het 3 jaar, pas dan kun je wat zeggen”. Op dat punt ben ik dus nu en inderdaad pas nu kun je wat zeggen. De eerste 2 jaar zijn toch wel een struggle geweest. In eerste instantie ging ik vol enthousiasme en ambitie van start. Eenmaal online en na de eerst piek van bestellingen, viel het toch wel wat tegen. Bestellingen kwamen mondjesmaat en ik had zoveel meer werk te doen dan ik aanvankelijk dacht. Uren en uren zat ik achter de PC. Sleutelen aan teksten om beter vindbaar te zijn, aanmelden bij forums, netwerken, acties verzinnen etc. etc. Want “wat je er in stopt, komt er ook uit” was mijn motto.”
“Was jouw motto”? Dat klinkt alsof je daar nu anders overdenkt. Hoe komt dat?
“In dat harde werken kwam de klad toen ik mijn schouderkop brak tijdens een wintersportvakantie. Daar ben ik zo’n 8 maanden mee zoet geweest waardoor de webshop een beetje on hold kwam te staan. Achteraf is dat wel een moment van bezinning geweest. Door de min of meer verplichte rustpauze kreeg ik nieuwe inzichten. Het aantal bestellingen bleef redelijk stabiel. Dus al die uren die ik er voorheen in stak, leverde feitelijk helemaal niet veel meer op. Alle acties die ik bedacht, genereerden vaak helemaal geen extra omzet. Bovendien had ik wat meer tijd voor zelfreflectie, om me af te vragen wat ik nu echt wilde en waar ik mee bezig was.”
En wat was het resultaat van die verplichte rustperiode en je zelfreflectie?
“De ambitie die ik bij aanvang had, heb ik los gelaten. Bij aanvang wilde ik dat NB4K een gevestigd merk zou worden en een grote onderneming waar ik fulltime mee bezig zou zijn. Nu zit ik daar anders in. NewBasics4Kids.com is leuk om te doen, goed voor mijn eigen groei en ontwikkeling, een leerzaam traject, maar het hoeft niet meer mijn enige bezigheid te zijn. Ik zit er nu relaxter in. Heb ik zin om lekker aan de slag te gaan, dan duik ik achter de PC, maar soms heb ik dagen geen zin en doe ik er niets aan. Toch blijft het wel ondernemen, het is geen vrijblijvendheid, geen hobby. Wat ik doe, wil ik goed doen. Alleen werk ik nu meer vanuit een willen, dan vanuit een moeten. Ik ben gestopt met deelname aan alle forums en podia om mezelf te presenteren. Het is niet mijn ding en veel is “gebakken lucht” in mijn beleving. Aanvankelijk dacht ik dat ik overal lid van moest zijn om mee te tellen, maar het brengt me nagenoeg niets (alhoewel je naamsbekendheid natuurlijk niet zo direct kunt meten). Vaak was ik net aan uit de kosten.”
Nou zijn we wel nieuwsgierig: wat is je nieuwe motto?
“Mijn nieuwe motto is “wat je loslaat, komt naar je toe” en ik moet zeggen dat het lijkt te werken. Ik heb afgelopen jaar de beste omzet gedraaid. Op sommige dagen ben ik echt druk met het aantal bestellingen. In vergelijking met voorheen probeer ik de bestellingen beter te analyseren. Waarom is er nu een toename in het aantal bestellingen, waarom is er nu meer vraag naar bepaalde kleuren? Als ik daar een mogelijke verklaring voor heb, kan ik mijn acties beter afstemmen en dat lijkt zijn vruchten af te werpen. Alhoewel het vele werk in de beginfase daartoe ook vast heeft bijgedragen: naamsbekendheid, wat levert je netwerk op? Die zaken laten zich niet makkelijk meten.”
Zijn er ondanks, of misschien wel dankzij, het loslaten of misschien wel dankzij nog andere ontwikkelingen bij NewBasics4Kids.nl?
“Ik ben ook B2B gaan leveren en dat geeft veel nieuwe mogelijkheden. Zo is er nu een webwinkel die de NB4K kinderbasics bedrukt met leuke prints en een andere webwinkel verkoopt de basic kinderkleding in een complete kledingset, dus gecombineerd met andere kleding. Ik heb kleine aanpassingen doorgevoerd in de modelletjes, vaak na tips van klanten. Ik heb veel terugkerende klanten die vaak aangeven bijzonder verrast te zijn over kwaliteit en service. Ik ben meer dan tevreden zo. Vooralsnog ga ik op deze voet verder. Groei is niet langer de primaire ambitie. Ik wil altijd erg veel, we hebben een druk gezinsleven. De wijze waarop ik nu met NewBasics4Kids.com bezig ben, past het beste daarbij en levert me klaarblijkelijk ook nog het meeste op.”
En dan is dit je laatste kans om nog wat goede raad mee te geven aan vrouwen die er ook over denken voor zochzelf te starten. Wat is jouw tip?
“Tegen alle startende ondernemers wil ik zeggen dat ze bij aanvang de tips en adviezen van andere ondernemers ter harte moeten nemen. Ik probeer altijd zoveel mogelijk van mijn start-up ervaring te delen. Ik ben zelf ook door andere ondernemers geholpen in het begin. Sommige adviezen heb ik lachend terzijde geschoven, maar nu, na ruim 3 jaar, denk ik wel eens “Ze hadden gelijk”. Maar goed: al doende leert men. Het belangrijkste is om te investeren in je vindbaarheid op Google. Zeker voor die bedrijven die online willen gaan verkopen. Klanten zoeken op Google en kijken vaak echt niet meer op pagina 2 van de zoekresultaten. Zorg dus dat je zover mogelijk bovenaan staat. Zorg voor goede tags en metatags! Soms zie ik websites voorbijkomen waarbij het nog zoveel beter kan.”
Een laatste WoW-woord aan…
“..iedereen die mij geholpen en gevolgd heeft de afgelopen jaren! Ik wil jullie langs deze wijze graag hartelijk bedanken. Met name het vrouwen-ondernemen platform natuurlijk. Ik heb er zelf de nodige adviezen afgehaald en er enkele waardevolle contacten gelegd. Leuk dat ik mijn verhaal van de start-up fase hier kon delen.”
“Niet meer “wat je er in stopt, komt er ook uit”, maar “wat je loslaat, komt naar je toe”!”