Federica, je laatste WoW-aflevering. Hoe staat het er voor met Milledoni? Heb je het doel wat je met het concept voor ogen had, bereikt?
Federica: “Ik ben echt blij en verrast over de snelle groei van Milledoni en dat terwijl ik vanaf het begin bewust besloot niet te pushen op marketing en het idee zelf te laten groeien. We hebben momenteel een enorm team van cadeauspotters, een grote hoeveelheid cadeau-ideeën, alsmaar groeiende bezoekersaantalenl en partijen als Terra Lannoo die overwegen met ons samen te werken. Ondanks beperkte middelen als geld en tijd hebben we toch iets moois weten neer te zetten.”
Met Milledoni voor het geven van cadeautjes hetzelfde op gang brengen als wat slow food voor het beleven van eten heeft gedaan, dat was je uitgangspunt. Is al gelukt om dat concept over te brengen?
“Milledoni staat voor het geven van een cadeautje als uiting van een emotie. Ik wil eigenlijk op cadautjesgebied op gang brengen wat slow food voor het beleven van eten heeft gedaan. Het is alleen niet makkelijk om dat concept redactioneel gezien te vertalen naar de praktijk. Een verhaal gaat al heel snel over het cadeau zelf, niet om dat proces van het geven.”
“Ik geloof dat het iets cultureel bepaalds is. In Nederland lijkt het meer te gaan om ‘iets’ geven, terwijl in Italië juist de nadruk ligt op het cadeau zelf. Ik kan daar met vriendinnen uren praten over het juiste cadeautje voor iemand. We besteden er veel aandacht aan, bedenken iets bijzonders om uiteindelijk iets te geven dat de ontvanger echt blij maakt. Ik merk dat er in Nederland steeds meer aandacht komt voor slow food: meer aandacht voor de kwaliteit van het voedsel, bewuster eten. De aandacht voor ‘slow giving’ is nu nog niet zo groot, maar dat kan dus nog altijd veranderen.”
Kun je stellen dat Milledoni een eigen plekje veroverd heeft?
“Dat kun je denk ik wel stellen. Het leuke is dat we zelfs toonaangevend zijn. De manier waarop wij onze cadeautjespresenteren en hulp bieden heeft veel concurrenten geïnspireerd; we zien ook bij hen cadeautjesfinders op de site verschijnen. En nee, dat is niet vervelend. Eerder een compliment: het betekent dat we iets goeds bedacht hebben! Ook commerciële partijen weten ons te vinden en komen vanzelf naar ons toe met de vraag om samen te werken. Een teken dat het concept dat we hebben neergezet heel aantrekkelijk is, dat mensen zowel aan de vraagkant als aan de aanbiederskant zich aangetrokken voelen tot onze uitstraling en ons idee.”
Positieve ontwikkelingen allemaal dus. Wat waren de echte hoogtepunten als je nu terugkijkt op de voorbije periode? En wat waren de minder leuke kanten?
“Die allereerste keer dat ik mensen over Milledoni hoorde praten, zonder dat ze wisten dat ze het over mijn site hadden. Dat was echt een geweldig moment! Of die keer dat ik voor moederdag de chat opzette en bedolven werd onder de vragen om mee te denken over cadeautjes. Of de ‘wrap your gift’-workshops die we organiseerden en die heel enthousiast ontvangen werden. Maar ook het groeiende aantal van onze cadeauspotters is een hoogtepunt. We vullen elkaar echt goed aan en krijgen door onze samenwerking een betere samenstelling van ons aanbod. Eigenlijk is iedere keer dat we grenzen overschrijden een hoogtepunt!”
“Iets wat minder lekker liep is de ontwikkeling van onze Milledoni-app. We zijn drie keer overnieuw begonnen omdat we het zo gebruiksvriendelijk mogelijk willen maken. En drie keer is scheepsrecht: we zijn nu in de test-fase en het ziet er echt goed uit. Met de app kun je cadeau-ideeën verzamelen, lijsten aanleggen en die ideeën en lijsten met anderen delen. We hebben gekozen voor een strakker design, zoals onze Facebookpagina. Ik hoop zo meer mannelijke bezoekers én spotters naar Milledoni te trekken. Hun input wat betreft leuke cadeautips vind ik namelijk heel waardevol.”
Zo te horen staat er nog heel wat op stapel. Heb je nog andere ambities die je op de langere termijn wil realiseren?
“Absoluut! Ik hoop ons concept ook in het buitenland uit te rollen en het gevoel van een ‘community’ op de een of andere manier te verstevigen. Onze Facebookpagina loopt goed, maar is in mijn ogen niet de beste oplossing om mensen cadeau-ideeën en advies te laten uitwisselen. Ik droom er verder van dat je in het verlengde van de lijsten die we nu al hebben, over een paar jaar via de chat op het platform met elkaar kunt overleggen over een cadeautje dat je wilt geven. En dat het technisch gezien voor producenten mogelijk is om zelf hun cadeau’s online te zetten met teksten en foto’s.”
Welke raad zou je als ervaren ondernemer ten slotte aan de Federica van 3 jaar geleden en aan andere startende ondernemers meegeven?
“Gewoon doen wat je zelf wilt doen. Ontwerp zo snel mogelijk een prototype van dat wat je voor ogen hebt, vraag om feedback en ontdek wat de kernbehoefte is. Die kan verschillen van wat je dacht, maar helpt je wel bij het verbeteren van je prototype. Wees daarom niet bang voor feedback: het versnelt je leerproces. Weet waar je naar toe wilt en ga niet te veel voor het geld. Wees tegelijkertijd niet bang te duur te zijn als je je prijs noemt: de prijs die je vraagt zegt iets over de kwaliteit van het product dat je levert. En zeg niet te gauw ‘ja’ tegen dingen, gewoon om maar alvast iets te hebben. Vaak haal je je daardoor meer werk op je hals dan het je onder aan de streep oplevert.”