“Ik ben niet zo planmatig, ik doe aan ad hoc marketing.”
Zo. Eén jaar Qolors, wat is de stand van zaken? Tevreden?
“Ik sta ongeveer waar ik hoopte te staan, dus dat is mooi. Wat betreft mijn shirts heb ik achteraf bezien wel te optimistisch ingekocht. Ik was graag al helemaal door mijn voorraad heen geweest. Maar gelukkig lever ik geen mode, dus de shirts behouden hun waarde, hahaha.”
“En wat de webshop betreft: iedereen zegt het en je moet het zelf ervaren om het te beseffen, maar er komt veel kijken bij het runnen ervan. Er horen taken bij die ik niet leuk vind of niet zo goed kan. Zo meet ik van alles, maar ik kijk er veel te weinig naar en stuur er veel te weinig op. Ik heb op beurzen gestaan die zonde van mijn tijd en geld waren en ik heb op beurzen en events gestaan die geweldig gingen. Ook dat moet je leren.”
En hoe staat het met je marketing-acties?
“Ik ben niet zo planmatig, ik doe aan ad hoc marketing ;-). Ik vind het heerlijk om een idee te bedenken en dat meteen van start te gaan. Niet eerst voorstellen schrijven die iemand moet lezen en goedkeuren. Daar geniet ik van. Dus toen ik het idee kreeg alle nieuwslezeressen een shirt van Qolors te sturen, ben ik meteen dezelfde dag hun namen gaan opzoeken, heb ik een kleur bij ze gezocht en een briefje getypt. Het is dan gaaf om een week later Sacha de Boer het Acht uur-journaal in mijn shirt te zien presenteren!”
Da’s inderdaad kicken. Nog meer ’thumbs up-‘momenten beleefd?
“Het beste resultaat zijn de vele goede reacties van klanten, de terugkerende klanten. Deze reacties wil ik op korte termijn gaan benutten door online reviews op de site te plaatsen en ook door bijvoorbeeld meer te gaan doen met user generated content, foto’s op de site zoals ‘jouw outfit met een Qolors shirt als basis’.”
“De eerste orders van winkels, dat was ook een geniet-momentje! En nu op naar de 100 winkels! En ik ben ook erg trots op het Try & Buy Box-idee: een concept waarbij vrouwen op de werkplek mijn shirts kunnen passen en bekijken en samen een groepsbestelling doen. Office shopping dus.”
Maar het was vast niet allemaal rozegeur. Wat waren minder leuke ervaringen?
“Ik heb mijn magazijn in één jaar tijd twee keer verhuisd. Da’s niet ideaal natuurlijk. De eerste keer was ingecalculeerd omdat mijn eerste magazijn ophield, de tweede keer omdat de afstand toch te groot was. Uitbesteden op afstand is fijn als alles perfect loopt, maar ik merkte dat ik toch graag regelmatig bij mijn eigen spullen moest zijn. Nu heb ik weer magazijn vlakbij mijn huis en kan ik er zelf zo heen fietsen als het moet. En ons dagje op de Margriet WinterFair was een grote misser. Waarschijnlijk omdat ik niet in de goede hal stond. Op één dag verkochten we 3 shirts….”
“De eerste orders van winkels, dat was ook een geniet-momentje! En nu op naar de 100 winkels!”
Hopelijk is dat aantal niet representatief voor je verkoopcijfers in het algemeen…
“Absoluut niet, het gaat lekker met Qolors. We groeien nog niet zo hard als ik had gewild, maar voldoende om veel vertrouwen in de toekomst te hebben. We zijn goed op weg. Ik kom steeds meer mensen tegen die al van Qolors gehoord hebben. Ik zou graag meer producten willen aanbieden en uiteraard nog meer klanten blij maken met de shirts van Qolors, daar werk ik hard aan! Ik wilde aanvankelijk al dit jaar de grens over, maar dat heb ik even uitgesteld. Eerst meer verkooppunten in Nederland. Ik vind het lastig dat elk idee van mij technische implicaties heeft die ik niet zelf kan oplossen. En de communicatie met mijn webshopbouwers en beheerder, goed in hun werk, maar ‘echte nerds’, verloopt niet altijd even soepel.”
Als je nou over de toekomst mag dromen, waar zie je Qolors dan?
“Over 5 jaar is Qolors groot gegroeid en zijn de investeerders die mij via crowdfunding hebben helpen opstarten allemaal terug betaald. Ik zou dan graag in 200 winkels in Nederland liggen, in Duitsland een goede webshop hebben en het aantal producten hebben uitgebreid. Zonder aan mijn concept te hebben moeten sleutelen: dus goede basics in heel veel mooie kleuren.’
Een tip voor iedereen die in je voetsporen zou willen treden?
“Bereid je goed voor, besef wat anderen beter kunnen en bedenk hoe je dat gaat oplossen. En doe ook eens een sessie “Wat kan er allemaal mis gaan?” Niet iets voor de optimistische ondernemer, de soort waar ik ook toe behoor, maar wel nuttig om te doen.”
En ’t laatste woord tot ons publiek….
“Bedankt voor het lezen van mijn avonturen. Ondernemen is heerlijk, maar niet voor iedereen weggelegd. Ik geniet er van en ik hoop dat jij hebt genoten van mijn verhalen. En wellicht van mijn basic tops van Qolors. Houd de site in de gaten voor verder nieuws, kortingsacties en alle nieuwe ontwikkelingen die gaan komen!”