“Mijn verwachtingen zijn deels uitgekomen en deels niet. Het ondernemen voelt als een soort ontdekkingsreis naar een onbekend land waar andere regels gelden.”
Marijke, je laatste WOW-aflevering alweer. Tijd voor die beruchte terugblik. Kun je na twee turbulente jaren zeggen dat het ondernemerschap dat is wat je voor ogen had toen je startte?
“Mijn verwachtingen zijn deels uitgekomen en deels niet. Ik ervaar de vrijheid als bijzonder verrijkend. Je deelt je eigen tijd in en voert allerlei, onderling vaak heel verschillende taken uit. De positieve energie die je krijgt bij het goed slagen van een sessie met een groep mensen, maar daarnaast ook de discipline om die dingen te doen die je niet zo goed liggen maar wel bij het ondernemen horen. Het ondernemen voelt als een soort ontdekkingsreis naar een onbekend land waar andere regels gelden. Het maakt je creatief en ik ben ervan overtuigd geraakt dat de aanhouder uiteindelijk wint.”
En die deels niet uitgekomen verwachtingen?
“Wat ik moeilijk vond was om goed om te gaan met de onzekerheid op vooral financieel gebied die het ondernemerschap met zich mee brengt. Ook vanwege de invloed die dat indirect had op mijn naasten. Financieel heb ik niet bereikt wat ik had willen bereiken, hoewel ik er alle vertrouwen in heb dat het uiteindelijk goed komt. Als je er niet op kunt vertrouwen dat er constant voldoende inkomsten binnenkomen, kom je niet in de goede ‘flow’ die nodig is om aantrekkelijk te zijn voor klanten. Die flow vereist juist acceptatie van de situatie, vertrouwen en loslaten. En dat is niet altijd even makkelijk: ik zie dat niet alleen bij mijzelf, maar ook bij mijn klanten in de oefeningen met een paard.”
“Ik heb daarom besloten om weer een aantal uren in loondienst te gaan werken. Met mijn dienstverband van 16 uur bij Theater Harderwijk leg ik een financiële bodem. Dat geeft mijzelf en mijn gezin meer rust, en daardoor krijg ik weer ruimte om met ‘De Mailcoach’ nog duidelijker te focussen.”
In de loop der tijd ben je min of meer gedwongen geweest om je koers te wijzigen. Volgens mij ziet De Mailcoach er anders uit dan je bij de start voor ogen had.
“Na de ziekte van mijn dochter heb ik mijn verwachtingen met betrekking tot mijn onderneming echt bijgesteld. Maar de kwaliteit van mijn trainingen ligt op het hoge niveau dat ik vanaf het begin af aan in gedachten had. En de voldoening die ik uit mijn werk haal is enorm groot.”
“Maar ik werk niet in een vacuüm, ik let op de wereld om me heen en de kansen die er zijn. Dat betekent ook inspelen op nieuwe ontdekkingen en mogelijkheden die er zijn, aanpassingen aanbrengen. Wat dat betreft ontwikkelt De Mailcoach zich nog steeds, op dit moment vooral wat betreft de soort diensten die ik aanbied. Het is mij mettertijd duidelijk geworden waar mijn echte kracht ligt wat betreft het coachen: trainingen in samenwerken en leiderschap. En sinds mij dat helder voor ogen staat, is het ook makkelijker om mij op de juiste manier te profileren. Mijn marketing zal puur gericht zijn op trainingen en teambuilding met deze twee thema’s als onderwerp. Ik blijf individuele coaching erbij doen, maar ga daar niet meer actief in werven.”
“Daarnaast hebben twee recente hoogtepunten mij verder duidelijk gemaakt dat ik ook een nieuwe doelgroep wil benaderen: het onderwijs. Ik heb voor twee verschillende scholen trainingen verzorgd met ‘samenwerken’ en ‘leiderschap’ als hoofdthema. Beide klanten waren uitgesproken positief over mijn diensten. Dat succes was tegelijkertijd een opsteker en een eye-opener: daar ligt een nieuwe kans. De komende tijd is het voor mij de uitdaging om deze ‘moeilijke’ doelgroep te benaderen en eventuele samenwerkingsverbanden te zoeken.”
Met die continue ontwikkelingen is het vast niet makkelijk om een voorspelling te doen over hoe De Mailcoach er over vijf jaar uitziet. Doe eens een poging!
“Ik hoop dan mijn inkomen in vertrouwen te kunnen genereren uit mijn bedrijf. Met een track-record van geslaagde klussen bij het onderwijs, zodat ik daar gemakkelijk klanten uithaal. Ik wil dan ook een breder aanbod hebben, niet alleen de trainingen maar ook advieswerk in een schoolorganisatie. Natuurlijk ben ik dan nog steeds de spil in mijn eigen bedrijf en heb concrete samenwerkingsverbanden met andere zzp-ers om elkaar te versterken op zakelijk vlak.”
Jouw gouden tip voor startende ondernemers?
‘Blijf openstaan voor de buitenwereld, speel in op ontwikkelingen, stel al je routines ter discussie en vooral: blijf doorgaan. Doorzetten loont op den duur!”
Tot slot, jouw laatste WOW-woord?
“Een woord van grote dank aan iedereen die mij de afgelopen twee jaar in ‘real life’ heeft ondersteund en een bijdrage heeft geleverd aan de Mailcoach. En eentje aan de redactie van vrouwen-ondernemen.nl, in het bijzonder aan Myrthe. Met jouw kwaliteit om ’tussen de regels door’ te lezen, maakte je niet alleen mooie teksten van mijn bijdragen, maar wist je met je vervolgvragen vaak de vinger op de zere plek te leggen. En dat bracht mij weer meer scherpte en helderheid. Wat ik doe met de paarden, kun jij met teksten, chapeau! En niet vergeten: de uitnodiging om met jullie team eens een workshop bij mij te volgen, blijft staan!”
“Ik werk niet in een vacuüm, ik let op de wereld om me heen en de kansen die er zijn. Dat betekent ook inspelen op nieuwe ontdekkingen en mogelijkheden die er zijn, aanpassingen aanbrengen.”