Daniëlle, je laatste aflevering en dat betekent een moment om even stil te staan bij de afgelopen periode. Wat zijn je ervaringen met Business Couture? Is het ondernemerschap dat wat je ervan verwachtte?
“Echt verwachtingen had ik niet toen ik startte. Ik had geen enkele ondernemerservaring en het enige dat ik verwachtte was hard te moeten werken. Dat had ik goed ingeschat. Het is ook meteen een vrij belangrijk minpunt. Het werk is namelijk nooit af. En als je niet oplet, werk je jezelf zo een burn out in.”
“Om dat te voorkomen heb ik vorig jaar november en december toch even een behoorlijke stap terug gedaan. Geen 6 dagen per week tot ’s avonds laat doorgaan, maar ‘gewoon’ ongeveer 50 uur in de week. Dat ‘niks doen’ kost wel even wat moeite. Maar ik heb me erbij neergelegd dat bepaalde plannen langzamer uitgevoerd worden en dus later klaar zijn dan ik eigenlijk had gewild. So be it.”
“De positieve kant van ondernemen is nog steeds dat ik werk waar en wanneer ik wil en niet van 9 tot 5 verplicht in een grijze kantoortuin rondhang. En ik heb de afgelopen jaren al ondernemend meer geleerd dan in al die jaren ervoor.”
Wat is voor jou het hoogtepunt met Business Couture? Doelen die je gehaald hebt, verwachtingen die uitgekomen zijn?
“Voor mij is nog steeds het hoogtepunt is dat ik ‘gewoon’ begonnen ben en nog steeds besta! Een belangrijke les is dat klanten je ook zonder goede social media strategie weten te vinden. Die social media kosten me veel te veel tijd, maar aan de andere kant wordt die tijd wel gevuld met opdrachten. En hoewel ik investeringen gedaan heb die je achteraf twijfelachtig zou kunnen noemen, doe ik nu wel schuldenvrij zaken. En dat is gewoon super!”
“Wat betreft mijn doelen en verwachtingen heb ik mijn plannen al zo veel bijgeschaafd dat ik eigenlijk niet meer precies weet wat mijn verwachtingen in eerste instantie waren. Ja, ik riep wel eens gekscherend ‘een mode-imperium’, maar dat was niet heel serieus bedoeld. Dat vraagt toch op een andere manier zakendoen dan ik wil. Mijn langetermijnplannen zijn eigenlijk wel nog steeds dezelfde. Ik ga er nog steeds vanuit dat ik binnen 5 jaar een aparte bedrijfsruimte heb, al dan niet aan huis. En tegen die tijd heb ik een goed gevulde opdrachtenportefeuille waar ik meer dan modaal mee verdien, zodat ik de technische documentatie-tak kan afstoten.”
Je noemde het bijschaven van je plannen al even. Je ging van Couture Personnelle naar Business Couture, en wilde naast maatkleding in de loop van de tijd ook een eigen lijn aan gaan bieden. Hoe zie je dat nu?
“Je zou kunnen zeggen dat ik nog steeds aan het finetunen ben. Normaalgesproken heb ik dingen altijd snel door, maar bedenken wat je wilt is voor mij blijkbaar toch iets lastiger dan gedacht. En ik heb mijn eigen valkuil (h)erkent: steeds wéér iets nieuws beginnen voordat het vorige af is. Deze keer ga ik echt eens iets afmaken, haha!”
“Het maken van maatkleding zal minder belangrijk worden in het geheel. Ik blijf het nog wel doen, maar ik ga daarnaast ook (patronen van) eigen ontwerpen op maat aanbieden en patroonontwikkeling. Daar ben ik bij toeval ingerold. Dat had ik wel als mogelijke bedrijfsactiviteit op mijn lijstje staan, maar dat is nu in een stroomversnelling gekomen. Stiekem miste ik de techniek toch meer dan ik dacht en dit is een mooie combinatie van creativiteit en techniek.”
“Daarnaast kan ik mijn creatieve ei niet helemaal kwijt als ik speciaal voor iemand iets ontwerp. Vandaar mijn plan om mijn eigen ontwerpen aan te bieden. Maar die blijf ik alleen op maat en op bestelling maken, de confectiekant wil ik zeker niet op.”
Dat is inderdaad finetunen: het uitkristalliseren van de plannen waar je al mee rondliep. Of heb je ook nog iets heel nieuws?
“Ja, ik heb een nieuwe invalshoek bedacht. Ik heb een beetje moeite met het exclusieve karakter van mijn product. Exclusief in de zin van ‘uitsluiten’. Om mijn product voor meer mensen bereikbaar te maken, ben ik een ‘Pay what you want-‘experiment gestart. Dat betekent dat de klant bepaalt hoeveel mijn product haar waard is. En dat hoeft niet per se in euro’s uitgedrukt te worden, je kunt ook een wederdienst leveren. Ik heb dit nog maar net bedacht en behalve een mededeling op mijn website heb ik er verder nog geen ruchtbaarheid aan gegeven. Geen idee of dit experiment succesvol zal zijn of niet.”
Spannend! Heb je, op basis van je eigen ervaring, nog een gouden tip die je startende ondernemers mee wil geven?
“Misschien is het verstandig om niet meteen zo hard van stapel te lopen zoals iedereen je lijkt te adviseren. Bedoel ik niet mee te zeggen dat je alles tot in de details moet uitwerken, want je moet wel degelijk een keer gewoon beginnen. Maar zorg dat je duidelijk hebt wat je wil en als het even kan ook hoe. Ikzelf ben wel erg lang zoekende geweest naar de juiste combinatie van wat en hoe.”
En wat wil je nog kwijt aan iedereen die je gevolgd heeft?
“Ik ben er nog steeds, al is het de laatste tijd misschien wel erg stil geweest. Maar er komen weer allemaal mooie nieuwe dingen aan. Niet zo snel als ik zou willen, maar ik wil er voor zorgen dat het aan de achterkant helemaal op orde is, zodat ik niet weer na een paar maanden achter de feiten aan loop. Stay tuned dus!”