Sharon, je laatste WoW-aflevering. Wat komt er als eerste in je op als je terugkijkt op de afgelopen twee jaar?
“Ondernemen is nooit saai! Dat is voor mij een enorm pluspunt, want ik verveel me snel. En ik heb de afgelopen periode veel over mijzelf geleerd. Zo blijk ik best ongeduldig te zijn. Ik heb een hoofd vol ideeën: als ik iets bedenk, duik ik er vol in en wil ik het liefste dat het morgenochtend om 10 uur klaar is.”
“Verder heb ik veel meer vertrouwen in mezelf gekregen, in wie ik ben als ondernemer en als persoon, in mijn kennis en creativiteit. Het lukt me heel goed om andermans waarheden naast me neer te leggen en mijn eigen weg te volgen. Wat voor de een werkt, hoeft niet voor een ander te werken! Daarnaast ben ik tot veel meer in staat dan ik zelf dacht. Toen ik besloot mijn websites te verhuizen naar een andere provider, hing daar een behoorlijk prijskaartje aan. Ik heb me erin verdiept en met behulp van tutorials heb ik alles zelf kunnen verhuizen. Het kostte tijd, maar het geld wat ik ermee bespaarde, heb ik bij mijn spiegelreflexcamera kunnen leggen.”
En hoe beleef je de ondernemersreis zelf?
“Ik ben onderweg, maar de eindbestemming is nog niet in zicht. Ik denk ook niet dat dat ooit zal komen. Voor mij is het echt een avontuur om mijn bedrijf te runnen en ik hoop ook dat dat altijd zo zal blijven. Het is het leukste wat er is en ik zou nooit meer iets anders willen. Ik kan mijn creativiteit kwijt, ik werk met de leukste mensen, mijn klanten zijn blij en meer heb ik niet nodig. Ik ben trots op wat ik aan het bouwen ben en alle puzzelstukjes beginnen in elkaar te vallen.”
Dat klinkt als continue veranderingen en aanpassingen.
“Klopt, er zijn veel dingen veranderd sinds de eerste aflevering waarin ik vertelde dat ik dè verhuisexpert wilde worden. Logisch, want een onderneming groeit en wat je in de eerste week neerzet, hoeft een jaar later niet meer van toepassing te zijn. Ik heb vooral in die beginperiode regelmatig mijn ideeën en diensten bijgesteld. Maar ook nu blijf ik in beweging: ik heb net een opleiding tot professional organizer afgerond. Nu ben ik volop bezig om allerlei veranderingen door te voeren. Het werk als organizer is een mooie aanvulling op interieuradvies. Of andersom, net hoe je het bekijkt.”
Professional organizer? Dat is inderdaad een mooie aanvulling op je interieuradvies en tegelijkertijd een bredere insteek dan verhuisexpert! Laat je dat laatste nu vallen?
“Nee hoor, Ik richt me ook nog steeds op mensen die gaan verhuizen. Mijn verhuisbegeleiding valt nu echter onder mijn professional organizing “Toffel opgeruimd”, maar ik neem niet meer alles uit handen. Als klant heb je er op de langere termijn meer aan als je leert hoe je zelf iets kunt doen. Het is als dat befaamde gezegde: ‘Give a man a fish and you’ll feed him for a day. Teach a man to fish and you’ll feed him for a lifetime’.”
“Met “Toffel opgeruimd” begeleid ik mensen naar meer rust, structuur en overzicht, in de breedste zin van het woord. Dat kan gaan over het opruimen van spullen, het op orde brengen van administratie (maar ook foto’s e-mail en computerbestanden) en het (beter) indelen van tijd. En hoewel het twee verschillende vakgebieden zijn, sluiten interieuradvies en organizing goed op elkaar aan. Je hebt tenslotte niets aan een mooi interieur als het niet lukt om het netjes te houden.”
En hoe heb je die verandering vertaald naar je totaalaanbod?
“In tegenstelling tot wat ik in het begin dacht, vind ik het geven van korte interieuradviezen het allerleukste om te doen. Heerlijk om samen met de klant te brainstormen, die “Oh ja”-momenten te vinden en het interieur verder samen te stellen. Deze korte adviezen zijn laagdrempelig en betaalbaar. Én leuker dan wanneer ik het allemaal voor je bedenk. Tijdens en na afloop van deze sessies krijgen de ideeën verder vorm. Dat vind ik elke keer weer zó leuk om te zien. Bovendien ben je niet in één keer een smak geld kwijt; je mag je zelf kiezen hoeveel sessies je nodig hebt.”
“Om klanten daarnaast te laten ervaren dat organizing en interieur een perfecte aanvulling op elkaar zijn, bied ik verder een mix & match pakket aan. Je kunt dan 3 sessies combineren en kiezen tussen 2 interieuradviessessies gecombineerd met 1 keer opruimen of 2 opruimsessies met 1 keer interieuradvies.”
Je ervaringen met ondernemen klinken zo heel positief. Maar er zijn vast ook kanten aan het ondernemen die je minder leuk vindt.
“Klopt. Het nadeel van in je eentje ondernemen is dat het soms saai kan zijn om alleen thuis te zitten. Gelukkig hebben we een fijn huis en heb ik gezelschap van onze hond Luna. Zij zorgt ervoor dat ik genoeg pauzes neem. Verder is prioriteiten stellen vaak lastig. En alles kost geld. Wil je een extra vinkje inbouwen in Woocommerce? Dan heb je een plugin nodig. Hoppa, weer $30. En oh ja, die moet je wel elk jaar vernieuwen, anders ben je dat vinkje weer kwijt. Bij dit soort dingen is het nodig om creatief te denken en vooruit te kijken. Bestaat de website over een jaar nog wel? Heb ik het écht nodig? Kan het ook op een andere manier?”
“En ik heb gemerkt dat het moeilijk is om fijne samenwerkingen aan te gaan. Ik heb diverse oproepen gedaan om met andere medeondernemers te sparren, maar tot op heden heb ik nog niemand gevonden die op hetzelfde niveau onderneemt als ik, met dezelfde gedrevenheid. En dat terwijl er wel behoefte aan lijkt te zijn. Daarnaast heb ik me best wel vergist in mensen. Dat is elke keer weer een klap die hard aankomt, ik moet onderzoeken waar mijn grens ligt.”
Wat zou je gouden tip zijn voor startende ondernemers zoals jij was?
“Volg je eigen gevoel en luister niet teveel naar mensen die vinden dat ze weten wat het beste voor je is. Dat is trouwens niet alleen op het gebied van ondernemen zo. Je bent zelf ongetwijfeld prima in staat om na te denken, anders was je geen ondernemer geworden.”
Tot slot na de terugblik, die blik vooruit. Waar hoop je over 5 jaar te staan?
“Eigenlijk denk ik nooit zo ver vooruit. Het zal niet zo zijn dat ik tegen die tijd zelf geen groot aandeel meer heb in mijn bedrijf. Daarvoor vind ik het te leuk en is het te belangrijk dat het van mij blijft. Ik zou het niet zomaar uit kunnen besteden aan iemand anders. Wellicht dat er wel nieuwe mogelijkheden zijn op financieel gebied als we 5 jaar verder zijn. Zodat ik dan wél die 30 euro extra uitgeef aan plugins en mijn leven als ondernemer makkelijker wordt.”
“Tegen die tijd ben ik hopelijk lid van de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers). Ik ben nu aspirantlid en heb 3 jaar de tijd om 300 uur werkervaring op te doen. Er worden strenge eisen gesteld aan iedereen die lid wil worden. Best goed, want alleen op die manier kan kwaliteit gegarandeerd worden.”
“Over 5 jaar heb ik heel wat ervaring opgedaan als professional organizer. Natuurlijk met interieuradvies als specialiteit. Hoe tof is het als ik jou kom helpen opruimen en ik je goed advies kan geven over de kast die je zou moeten kopen om alles in kwijt te kunnen? Ik zou er zelfs eentje voor je kunnen ontwerpen. En dat niet alleen, als stylist kijk ik ook mee naar de indeling van de ruimtes, naar kleuren en eventueel naar nieuwe meubels! Nu ik er zo over nadenk, ben ik eigenlijk zelf ook wel heel benieuwd naar waar ik over 5 jaar sta!”