Sandra, wat is terugkijkend de duidelijkste ontwikkeling die jij als ondernemer gemaakt hebt?
“Ik volg steeds meer mijn eigen pad. Waar ik in het begin nog erg bezig was met ‘Hoe hoort het’ en ‘Hoe doen anderen dat?’ maak ik steeds meer mijn eigen keuzes op ondernemersgebied en blijf ik dichter bij mezelf. Volgens mij is dát uiteindelijk ook zo leuk aan ondernemen: je kan alles precies zo inrichten als je zelf wil.”
En dat voelde je in het begin niet op die manier?
“Door mijn eigen hoge verwachtingen en verwachtingen over ‘hoe het hoort’ verloor ik langzaamaan het plezier in mijn werk. Ik voelde de druk om met Lasand de huur te kunnen betalen, waardoor ik steeds verder afweek van mijn pad en datgene wat ik echt leuk vind. Ik deed te veel concessies omdat ik dacht zo klanten aan te trekken.”
Een voorbeeld?
“De trouwringen. Ik houd van opvallende sieraden met een verhaal. Een trouwring draag je de rest van je leven, dus dan kan het maar beter een supergave ring zijn, een persoonlijke ring met een verhaal. Maar in het begin kwamen er veel potentiële klanten op mij af die vroegen om een “standaard trouwring”. Ik dacht een markt te hebben gevonden en paste me aan.”
“Doordat ik minder uitgesproken trouwringen maakte, had ik er én minder plezier in én was ik minder onderscheidend. Op een gegeven moment wist ikzelf niet eens meer waarom je bij mij een trouwring zou moeten kopen! Dat levert op de lange termijn natuurlijk geen klanten op. Vorig jaar besloot ik via mijn passieproject “Follow the Fun” weer mijn eigen weg te vinden. En dat heeft gewerkt. Nu ik weer sta voor mijn product, mijn manier van werken en mijn stijl komen er steeds meer klanten die daarbij passen. Dat zijn leuke klanten en leuke projecten om voor te werken!”
“De volgende stap is om winkels te vinden die mijn sieraden willen verkopen. Dus mocht iemand nog toffe winkels weten, dan hoor ik het graag!”
Een wijze les dus!
“Klopt! Ik besef nu dat niet alle projecten waar ik aan werk “klantprojecten” hoeven te zijn. Dan zit je in de “afwachtende houding” en kan je pas doen wat je het liefst doet als er een klant voor is. Niet ideaal. Nu ben ik dus bewust bezig met projecten voor mezelf. Door die projecten ontwikkel ik mijn stijl verder en kan ik mijn enthousiasme en passie voor vormgeving en betekenis in sieraden kwijt.”
Heb je dan nog meer projecten in de steigers staan dan alleen “Follow the Fun?”
“Mijn doel voor 2020 was om weer een eigen collectie ontwerpen En dat zijn er inmiddels twee geworden! De eerste nieuwe collectie is de Wave-collectie. De wave-ring heb ik al een tijd geleden gemaakt, maar ik had altijd het gevoel dat er meer in zat. Ik draag hem zelf vaak en graag en ben de uitdaging aangegaan om er een hanger, oorbellen en een kleinere ring bij te ontwerpen. En ik zit, as we speak, midden in de productie van deze nieuwe collectie. Je kunt het binnenkort op mijn website bekijken.”
“Daarnaast ben ik bezig met nóg een collectie: de Layers-collectie. Ik onderzoek hoe ik meerdere lagen in een ring kan maken om een patroon te creëren. Het eerste prototype is inmiddels af en ik ben bezig het ontwerp te verfijnen en te verbeteren. Voor deze collectie ga ik meerdere designs uitwerken. De volgende stap is om winkels te vinden die mijn sieraden willen verkopen, dussss mocht iemand nog toffe winkels weten, dan hoor ik het graag!”
Je enthousiasme is aanstekelijk, de energie spat er vanaf!
“Ik merk ook dat mijn enthousiasme mij helpt met mijn marketing. Ik deel nu met gemak en veel plezier berichten over mijn project op Instagram. Dat enthousiasme spreekt mensen aan en zorgt voor nieuwe klanten. Ik ervaar steeds meer dat marketing en communicatie óók leuk en gemakkelijk kunnen zijn. Je moet het alleen leuk en gemakkelijk voor jezelf maken.”
“En al klinkt het als een dooddoener: dat is echt één van de grootste ondernemerslessen van het afgelopen jaar. Mijn verwachting dat ondernemen afwisselend, uitdagend en één grote leerervaring zou zijn klopt volledig. En als ik nu terugkijk op de minder leuke ervaringen, realiseer ik me dat die erbij horen en dat ik juist daardoor enorm gegroeid ben.”
Even dagdromen: waar sta je over 5 jaar?
“Over 5 jaar loopt mijn eigen collectie als een trein en heb ik de vrijheid en de ruimte om me helemaal te richten op het ontwerpen van nieuwe, gave collecties. Mijn sieraden liggen door heel Nederland bij de leukste verkooppunten. Dagelijks krijg ik enthousiaste berichtjes van klanten over mijn sieraden. Ik heb een mooie en fijne werkplek waar ik klanten ontvang voor custom made projecten. Ik heb elke dag veel plezier in mijn werk en ben dan nog steeds blij dat ik dit pad heb gekozen.”
Jouw gouden tip voor vrouwen die voor zichzelf willen beginnen
“Neem jezelf en je dromen serieus.”
En nu het nog kan: wat wil je graag nog even kwijt aan iedereen die je volgde, zowel ‘in real life’ als via vrouwen-ondernemen.nl?
“Bedankt voor je aandacht en interesse! Ik vond het een eer om hier te kunnen vertellen over mijn onderneming. Soms was het spannend om me kwetsbaar op te stellen en te vertellen over mijn ups en downs, maar ik hoop dat ik hiermee mensen heb kunnen inspireren en een realistisch beeld heb geschetst van het ondernemerschap. Als ik terugkijk naar mijn eerste interview uit 2018, zie ik dat ik erg gegroeid ben en ik vond het leuk je daarin mee te nemen.”
Wil je op de hoogte blijven van Sandra en haar collecties? Volg haar dan op Instagram voor een kijkje achter de schermen. Zij deelt er regelmatig wat haar bezighoudt en natuurlijk het “geheim van de smid”!