Monique, vertel eens over FEM Company. Hoe is je idee daarvoor ontstaan?
“Het is eigenlijk een combinatie van factoren die samenvielen. Ik heb al jaren het idee dat ik ‘iets met vrouwen’ wil doen. Dat heeft met mijn eigen achtergrond te maken. Mijn moeder groeide op in een tijd, waarin het voor veel vrouwen niet mogelijk was te studeren en te werken en het heel gewoon was de man te volgen. Ik wilde dat anders.”
“Daarnaast heb ik jaren in organisaties gewerkt op het gebied van HR en Learning & Development, in zowel in loondienst als als zzp’er. Op tal van de plekken waar ik werkte, trof ik een masculiene cultuur aan. Logisch, want vrouwen doen nog maar relatief kort mee in de arbeidsmarkt. Op het werk passen ze zich vaak aan aan die masculiene cultuur van resultaatgerichtheid, strakke afspraken en kort en daadkrachtig te werk gaan.”
En je aanpassen aan de bedrijfscultuur is niet altijd de juiste keuze?
“Aanpassen is op zich niet verkeerd, zeker niet als het functioneel en bewust is. En het gaat om dat laatste; als je het bewust doet, blijf je dus nog steeds bij jezelf en kan je ook je persoonlijke unieke, vrouwelijke kwaliteiten inzetten en laten zien. Juist om meer balans te brengen in de toch veelal masculiene culturen in het bedrijfsleven.”
“Gelukkig zie je inmiddels veranderingen en werken vrouwen vaak, hoewel ook meer parttime dan mannen. Vrouwen blijven zich tegelijkertijd verantwoordelijk voelen voor het ‘huishouden/kinderen’, willen graag de controle blijven houden over dat deel. En houden op die manier veel ballen in de lucht.”
Het willen zorgen voor, ballen hoog houden, zichzelf wat wegcijferen, ik denk dat de meeste vrouwen die dit lezen, zich daar wel in herkennen.
“Ja dat klopt, vaak willen wij vrouwen het ‘overal’ goed doen, zowel thuis als op het werk. Een goede moeder zijn, partner én goed werk leveren. Met het risico dat ze zichzelf te veel wegcijfert en er spanning ontstaat. Dat kan zich bijvoorbeeld uiten in fysieke klachten, een gevoel van niet gelukkig zijn, of niet meer goed kunnen functioneren.”
“Daarbij is het een interessant feit dat vrouwen aan de top vaak een verleden hebben, waarin ze al vroeg verantwoordelijkheid moesten nemen voor een ander. Bijvoorbeeld voor een jonger broertje of zusje of voor een zieke ouder. Ze hebben geleerd hard te werken en zichzelf wat opzij te zetten.”
“En dan komt er op latere leeftijd een moment dat ze ergens in ‘vastlopen’. Bijvoorbeeld op communicatief vlak. Of omdat ze het ineens fysiek niet meer trekken om continu zo hard te blijven werken. Vaak omdat de kwaliteiten die deze vrouwen inzetten, zijn ontstaan vanuit een overlevingsmechanisme. En dat gaat op den duur ten koste van andere kwaliteiten, zoals bijvoorbeeld kunnen ontspannen en kunnen ontvangen in plaats van alleen geven en loslaten.”
En dat is waar jij met Fem Company een rol bij wil spelen?
“Ja, ik wil vrouwen helpen hun persoonlijk vrouwelijk leiderschap te ontwikkelen, zodat ze vanuit zelfkennis en zelfvertrouwen de leiding kunnen nemen over hun werk en hun eigen leven, ook op het gebied van relaties. Vrouwen die zichzelf kennen als slim en sterk en toch een behoefte hebben om iets te veranderen, die ergens in vastlopen of een bepaalde vraag hebben. Ik geloof in de kracht van vrouwen in de samenleving en op het werk. Als wij vrouwen ons meer laten zien en horen vanuit ons vrouwelijk leiderschap, zowel persoonlijk als zakelijk, maken we de wereld een stukje mooier.”
Welke rol speelt de crisis waar we nu mee te maken hebben in het uitwerken van je plannen met Fem Company?
“Ik begon met de voorbereidingen toen er nog geen vuiltje aan de lucht was. Maar de situatie was helemaal anders toen ik ermee de wereld instapte. Natuurlijk heeft dat wel even effect gehad op mijzelf: ineens moest ik de verwachtingen die ik had, bijstellen. Tegelijkertijd gaf het mij ook een kans. Ik had meer tijd om de verdieping op te zoeken en mensen te helpen die vanwege de onzekerheid en de lockdown met zichzelf geconfronteerd werden.”
“Inmiddels werk ik met online tools, die ook goed blijken te werken. Dat idee had ik al, maar heb ik nu sneller opgepakt. Corona heeft mijn start wat betreft een andere kant van Fem Company wel wat vertraagd. Ik wil namelijk ook graag voor het bedrijfsleven werken en dat gebeurt nu nog niet.”
Wat zijn de komende tijd je plannen om Fem Company meer op de kaart te zetten?
“Het is nu tijd om doelgericht aan de slag te gaan met mijn marketing en social media. Ik heb mijn strategie inmiddels scherper voor ogen en die wil ik binnen nu en drie maanden echt op de rit hebben. Dat betekent dat ik de website enigszins moet aanpassen en wat veranderingen moet aanbrengen in mijn SEO. En ik wil gaan investeren in een professionele werkruimte en op termijn in een virtual assistant om mij wat werk uit handen te nemen.
En hoe ziet Fem Company er over 5 jaar uit? Waar droom je van?
“Over 5 jaar hoop ik een goed lopend bedrijf te hebben, waarin ik ook samenwerk met anderen die iets toe te voegen hebben in de begeleiding van vrouwen. Ik heb online programma’s in de aanbieding, werk met groepen, maar ook nog steeds met individuele vrouwen.”
“Mijn droom is om dan een mooie ontmoetingsplek te hebben én in het bedrijfsleven meer verbinding en bewustzijn te creëren tussen mannen en vrouwen. Met meer openheid over stijlen van denken, communiceren en meer. Zodat daar ook meer onderling begrip ontstaat, er van elkaar geleerd wordt en verschillen als meerwaarde worden gezien.”