Vertelschool Rotterdam, dat klinkt als verhalen bedenken. Wat is de precieze bedoeling, San?
“Mijn missie is om de wereld wat openhartiger te maken. Ik wil dat mensen zich uitspreken over wat zij belangrijk vinden. Ik help ze met de Vertelschool ontdekken wat hun boodschap is en waar zij een bijdrage aan willen leveren. En vervolgens help ik ze hun verhaal te vertellen en gebruiken om ook echt die impact te kunnen maken. Wat ik het allerliefste doe is goede gesprekken voeren. En dat is wat ik nu met mijn bedrijf doe: uit die gesprekken haal ik jouw onweerstaanbare verhaal!”
Een combinatie van storytelling en personal branding, begrijp ik dat goed? Hoe ben je op dit idee gekomen?
“Ik volgde een programma bij een business coach en één van de eerste opdrachten ging over mijn ‘bijzondere bedrevenheid’. Het bleek dat ik iemand altijd zijn punt laat maken. Keuzes bloot leggen, je uitspreken, onder woorden brengen wat je belangrijk vindt. Daar was ik bij anderen steeds naar op zoek. Maar hoe maak je van die bedrevenheid nu een bedrijf? Het was een kleine stap om het te koppelen aan mijn ervaring als docent en trainer. Ik heb jarenlang voor allerlei groepen gestaan en vind het heerlijk om mensen dingen aan te leren of iets van zichzelf te laten ontdekken. Zo schreef ik ooit een training voor mijn toenmalige collega’s van de gemeente Rotterdam: ‘Hoe breng je je boodschap over aan een groep?’”
“Laat je onweerstaanbare verhaal zien om die impact te hebben!”
“Al mijn ervaringen en kwaliteiten heb ik bij elkaar gebracht in de workshops en masterclasses die ik nu via de Vertelschool geef: ‘Jouw onweerstaanbare verhaal is goud waard!’. Ik had nooit verwacht dat ik een eigen bedrijf zou beginnen. Ik heb hiervoor wel een ‘tokootje’ gehad en ook wel als freelancer gewerkt naast mijn baan als Projectmanager Professionalisering bij de gemeente. Maar de Vertelschool voelt echt als mijn eerste echte bedrijf.”
Voor wie is de hulp het ontdekken van hun onweerstaanbare verhaal bedoeld?
“Ik richt me nu op ondernemers. Maar als ik vertel wat ik doe, herkent eigenlijk iedereen iets van de wens om een authentiek verhaal te vertellen, onafhankelijk van waar ze werken. Het gaat om de waarde die jij wil toevoegen. En hoe je laat zien wie jij bent. Ik ben daarom met marktonderzoek bezig om eventueel ook andere doelgroepen te bedienen. Afhankelijk van het marktonderzoek kan het dus zijn dat ik me ook op incompany aanbod ga richten.”
Wat zijn je doelen voor de komende tijd, San? Wat ga je doen om de Vertelschool Rotterdam op de kaart te zetten?
“In januari heb ik de Vertelschool gelanceerd. Het opbouwen van een nieuw bedrijf heeft tijd nodig, omdat je bekender moet worden. Mijn doel de komende tijd is dan ook mijn bereik te vergroten: meer mensen die me volgen via mijn Facebookpagina, meer mensen op mijn email-lijst. Het gaat nu dus echt om zichtbaarheid en geïnteresseerden om me heen verzamelen. Ik doe dat door zoveel mogelijk voor groepen te staan, als spreker of bij mijn workshops en masterclasses. En door dingen te delen zoals een gratis videoreeks, elke 2 weken een blog met een tip of een inspirerend verhaal van een andere ondernemer.”
Werkt het nog, zo’n gratis videoreeks?
“Tot nu toe wel en ik hoop dat het aantal mensen dat mijn gratis aanbod afneemt blijft groeien. Momenteel krijg ik 2 nieuwe aanmeldingen per dag en als dat zo blijft, groeit mijn aantal contacten de komende 3 maanden met minstens 200 contacten. Dat zou mooi zijn! En natuurlijk droom ik ervan dat dat steeds sneller gaat.”
“Mijn workshops wil ik het liefst voor grote groepen doen. Zo kunnen zoveel mogelijk ondernemers elkaar ontmoeten en al die bijzondere verhalen van elkaar horen. Ik streef ernaar over 3 maanden een groep van 20 deelnemers bij elkaar te hebben.”
En hoe denk je dat je Vertelschool en je eigen leven er over 5 jaar uitzien?
“Over 5 jaar – een heel lange tijd als ik zie hoeveel veranderingen een eerste half jaar al oplevert – is de Vertelschool Rotterdam een geoliede machine. Waardoor ik niet meer ‘klantjes moet werven’, maar die gebaseerd is op een constante stroom van aanvragen voor trainingen en spreekmomenten. Ik droom ervan dan een eigen locatie te hebben voor 1-op-1 aanbod en groepssessies. En misschien loopt er dan ook al mijn eerste medewerker rond. Ik huur nu nog mensen in per uur, wat het heel flexibel maakt. Maar er komt vast een moment waarop ik die hulp meer ‘eigen’ wil maken. De verdeling van privé en werk zal niet heel anders zijn over 5 jaar. Een bedrijf opbouwen kost veel tijd, maar omdat ik mijn omzet investeer in het inhuren van mensen die me helpen, hou ik mijn eigen ureninzet in balans met mijn gezinstijd en tijd voor mezelf. Ik heb wel het vertrouwen dat ik het zo kan blijven inrichten.”