Met mijn onderneming Toffel interieuradvies help ik mensen die gaan verhuizen direct een goede start te maken in hun nieuwe huis
Vertel Sharon, wat is je idee achter Toffel interieuradvies?
“Een nieuw huis inrichten is moeilijk, of het nou bestaande bouw is of nieuwbouw. En het is best lastig om meteen een eigen sfeer creëren. Met mijn onderneming Toffel interieuradvies help ik mensen die gaan verhuizen direct een goede start te maken in hun nieuwe huis. Ik kijk bijvoorbeeld met hen mee of de meubels die zij hebben wel écht passen, geef kleuradvies en help om meteen de juiste keuzes te maken.”
“Daarnaast bied ik binnen mijn onderneming verhuiscoaching aan. Een verhuizing is de op één na meest stressvolle gebeurtenis in een mensenleven. Iedereen zal het met me eens zijn dat er behoefte is aan begeleiding op dat gebied. En dan misschien niet voor zichzelf, maar ik weet zeker dat iedereen wel íemand kent die ermee geholpen zou zijn. Ik speel op de moment met het idee een product te ontwikkelen dat ik online kan aanbieden en waar mensen zelf mee aan de slag kunnen. Willen ze persoonlijke hulp, dan kan dat ook. Willen ze daarnaast ook nog interieuradvies? Geen punt, dat kan digitaal of aan huis. Er zijn mogelijkheden genoeg.”
Interieuradvies geven vraagt best een creatieve geest. Heeft het er altijd in gezeten bij jou?
“Ik was als kind eigenlijk altijd al bezig met het veranderen van mijn kamer en ook toen ik ouder werd heb ik altijd met veel plezier mijn huis ingericht. Toch heb ik daar verder nooit bij stilgestaan. Ik ben jarenlang secretaresse geweest, met een leerzame en leuke tussenperiode als au-pair in Amerika, maar ik heb altijd diep van binnen geweten dat secretaresse zijn niet was wat ik wilde doen. Die stap zetten om iets anders te gaan doen valt echter niet mee als je net op jezelf woont, rekeningen moet betalen en eigenlijk niet weet ‘wat dan wel’. En dus bleef ik maar secretaresse.”
“Wat ik vooral miste was de uitdaging in mijn werk, het zelf initiatief kunnen nemen en dingen doen op mijn manier. Op een gegeven moment was ik het echt zat om niet meer dan het hulpje te zijn. Toen ik uiteindelijk een bore-out kreeg was ik er écht helemaal klaar mee. Ik heb ontslag genomen en ben nooit meer teruggegaan naar wat voor kantoor dan ook.”
Ik miste uitdaging in mijn werk. Op een gegeven moment was ik het echt zat om niet meer dan het hulpje te zijn.
Moedig, maar dan loop je toch tegen die ‘wat dan wel’-vraag aan. Hoe kwam het dat je toen wel een antwoord op die vraag vond en zo doelbewust een ommezwaai maakte?
“Ik ben voor mezelf op een rijtje gaan zetten waar een nieuwe baan aan moest voldoen. Een kantoorbaan was geen optie, dat wist ik in ieder geval wél. Vlak daarvoor had ik met heel veel plezier alles voor onze bruiloft ontworpen. Het was voor mij daarom duidelijk dat ik iets wilde doen met mijn creativiteit. En ineens vielen puzzelstukjes op hun plek en wist ik het gewoon: interieurstyling! Ik ben me gaan verdiepen in opleidingen, behaalde mijn diploma in interieurstyling, volgde een cursus dessinontwerpen en inmiddels heb ik ook de opleiding Binnenhuisarchitectuur afgerond. Terwijl ik met de eerste opleiding bezig was, hebben we een nieuwbouwhuis gekocht, dus alles wat ik tot nu toe heb geleerd, kan ik binnenkort gaan toepassen in ons eigen huis.”
Er zijn behoorlijk wat stylisten, dus het zal niet makkelijk zijn om daar tussen te komen. Hoe ga jij je in die massa onderscheiden?
“Ik richt me vooral op verhuizende mensen en niet op iedereen met een huis. Ik wil mensen helpen vanaf het moment dat ze weten dát ze gaan verhuizen tot het moment dat ze de dozen uitgepakt hebben en alles op de juiste plek staat. Dat is meer dan inrichten alleen. Uiteraard kun je ook een beroep op me doen als je hulp wilt bij één van de twee onderdelen. Niet iedereen heeft verhuishulp nodig en niet iedereen interieuradvies. Ik heb een concept bedacht dat echt aan kan slaan en wil ik er alles aan doen om er een succes van te maken. Ik wil dé ervaringsdeskundige worden op dit gebied.”
Ik heb een concept bedacht dat echt aan kan slaan en wil ik er alles aan doen om er een succes van te maken.
Leuk, die ambitie! Wat zijn je acties de komende tijd op weg naar het bereiken van dat uiteindelijke doel?
“De komende tijd richt ik me op mijn marketing. Het is moeilijk om de groep “verhuizende mensen” te bereiken, maar iedereen kent wel iemand die gaat verhuizen. Ik wil daarom een marketingplan opstellen, blogs en social media posts inplannen en content schrijven voor mijn nieuwsbrieven. Ik ben bezig met onderzoek naar de vraag voor verhuishulp, of het interessant is om dat online aan te bieden en hoe ik dat eventueel handen en voeten te geven. Uit ervaring weet ik inmiddels dat je door zichtbaar te zijn ook aan klanten en samenwerkingen komt, dus wil ik aandacht gaan besteden aan Facebook en Twitter. Ik heb een besloten Facebookgroep gemaakt, waarin mensen die gaan verhuizen elkaar tips kunnen geven. Die kan nu dus gaan groeien. Ik ben van plan elke week een FB live te doen, waarin ik vertel over klussen, inrichten, stylen, keuzes maken, meubels uitzoeken en meer.”
“Verder heb ik interieurtips gegeven voor een vakblad voor nagelstylisten. En onlangs heb ik een groot evenement gesponsord. Ik heb kortingsbonnen laten maken en in de goodiebags laten stoppen. Ook een erg leuke manier om mijn bedrijf op de kaart te zetten.”