“Onze basics zijn gemaakt in Nederland, omdat ik wil dat de kleding geproduceerd wordt onder verantwoorde arbeidsomstandigheden”
Hermien, vertel, NewBasics4Kids.nl een droom die nu eindelijk werkelijkheid wordt?
“Gedeeltelijk misschien; eigenlijk heb ik al van jongs af aan de droom om een eigen bedrijf te hebben. Het liefste had ik een eigen restaurant gehad want ik kook heel graag, maar dat is er nooit van gekomen. Ik werk daarentegen al jaren als directie-secretaresse en sinds twee jaar ben ik minder gaan werken. Nu mijn drie jongens wat ouder zijn, krijg ik langzamerhand meer tijd voor mezelf. En zo begon het idee van een eigen bedrijf toch weer te kriebelen. In deze tijd waarin snelle communcatiemiddelen een steeds grotere plaats innemen in ons dagelijkse leven en de enorme opkomst van webwinkelen, leek een webshop mij een goede mogelijkheid in combinatie met thuis.”
Webshops zijn inderdaad erg ‘hot’, enkele WoW-dames gingen je al voor. Hebben hun verhalen jou kunnen inspireren?
“Ik lees inderdaad zo nu en dan de artikelen op jullie site. En zo ook de WoW-afleveringen van Marijke Krabbenbos. Haar verhaal over haar webshop Qolors met basic shirts in verschillende kleuren en modellen voor dames maakte dat ik het ineens voor me zag. Ik ben namelijk altijd op zoek naar mooie en hippe basics. Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn kinderen. De jongens dragen graag makkelijk kleding zonder poespas, maar dat blijkt in de praktijk lastig te vinden. Natuurlijk kan ik overal shirts voor ze kopen, maar de kwaliteit of het model is meestal totaal niet naar mijn zin. Met die ervaring in mijn achterhoofd en voldoende kennis van de textielindustrie binnen mijn familie, was het idee al snel geboren. Dat ik dat niet eerder had bedacht: een webshop in basic kinderkleding van goede kwaliteit in hippe modellen en vele kleuren. Lekker makkelijk te dragen, goed te combineren en min of meer tijdloos.”
Maar met goede ideeën alleen ben je er nog niet. Wat heb je gedaan om je idee om te zetten in werkelijkheid?
“Ik ben begonnen met het uitzetten van een enquête op internet om de behoefte en wensen te peilen. De respons was tot mijn grote verbazing een megasucces: dat er zoveel mensen zijn die daar spontaan aan meedoen, fantastisch! Natuurlijk kreeg ik ook commentaar als ‘Knap dat je de concurrentie aandurft met de grote winkelbedrijven!’, maar concurreren is helemaal niet mijn bedoeling. Mijn basics moeten anders zijn. Het verschil zit hem in de kwaliteit, het slim fit model en de vele kleuren waarin het verkrijgbaar is. Altijd op voorraad, het hele jaar door. Gemaakt in Nederland, omdat ik wil dat onze kleding geproduceerd wordt onder verantwoorde arbeidsomstandigheden. En natuurlijk betaal je daar iets meer voor, maar mijn basics kosten echt niet de wereld.”
“In maart 2013 is de site newbasics4kids.nl live gegaan. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voor het zover was en die tijd heb ik echt zo ontzettend veel geleerd. Die befaamde clichè’s die je steeds weer tegen komt in verhalen over ondernemen blijken waar: diverse malen had ik de handdoek bijna in de ring gegooid, maar ondernemen betekent doorzetten! Teleurstellingen overwinnen en gewoon weer doorgaan.”
Het getuigt wel van lef, starten met een onderneming terwijl we economisch gezien in zwaar weer verkeren. Hoe sta je daar tegenover?
“Ik weet het, je zou bijna denken ‘Midden in de crisis, waar begin je aan?’. Toch zie ik dat juist als een uitdaging. Los van het feit dat kleding altijd nodig is, crisis of niet, denk ik dat als ik juist nù een goed bedrijf kan neerzetten, het straks alleen maar beter kan gaan. Bovendien denk ik dat in crisistijden de vraag naar basic kleding juist groter kan zijn. De kwaliteit van mijn kinderkleding is echt super waardoor het langer meegaat, het is redelijk tijdloos en betaalbaar.”
“Ik ben inmiddels een partnership aangegaan met Kinderen van de Voedselbank, een project van de Voedselbank tegen kinderarmoede in Nederland. Van elke besteding die mijn klanten doen, doneer ik 5% aan dit project. Ik wil iets goeds kunnen doen, iets kunnen betekenen met mijn bedrijf voor de samenleving en denk dat dit een zeer geschikte manier is om daar invulling aan te geven.”
Wat zijn je plannen voor de komende tijd?
“De komende maanden ga ik vooral verder werken aan mijn naamsbekendheid. NB4K is bijvoorbeeld wel al te vinden op facebook en twitter, maar Ik moet mezelf beter positioneren in de markt. Zoek je op basics of basic kinderkleding dan heb je me al snel gevonden op internet. Maar ik wil dat mensen aan NewBasics4Kids.nl denken als ze denken aan leuke basic shirts, jurkjes of leggings. Ik heb flyers laten maken, adverteer op diverse platforms en ga meedoen aan beurzen en fairs. Mensen moeten mijn producten leren kennen, kunnen voelen, de tien verschillende kleuren kunnen zien. Ze zijn echt super. Ik ben heel blij en trots op het resultaat. De basis is er, nu werken aan de verdere bouw van mijn eigen bedrijf!”
“Van elke besteding die mijn klanten doen, doneer ik 5% aan Kinderen van de Voedselbank. Ik wil iets goeds kunnen doen, iets kunnen betekenen met mijn bedrijf voor de samenleving”