“Nederlandse musea zijn nog niet goed bekend met de mogelijkheden die online retail biedt.”
Jij noemt jezelf een cultureel ondernemer. Bijzonder, dat hoor je niet vaak. Hoe is dat zo gekomen?
“Het is eigenlijk een voor mij logische stap na mijn opleiding aan de Reinwardt Academie, de Amsterdamse Hogeschool voor Kunsten. In 2006 ben ik daar gestart met mijn studie, na een periode thuis te zijn geweest om te zorgen voor mijn gezin en voor mijn oudste dochter die verstandelijk beperkt en chronisch ziek is. De Reinwardt Academie bood de mogelijkheid om één dag in de week een HBO-opleiding te volgen die een baan in het middelmanagement van het museum kon opleveren. De opleiding gaf mij de mogelijkheid vaardigheden aan te leren die mij weer van pas zouden komen op de arbeidsmarkt. Ik leerde presenteren, artikelen schrijven, contacten leggen en een netwerk opbouwen. Maar nog belangrijker: ik ontmoette daar vrouwen die ook bezig waren zich te ontwikkelen in een tweede fase van hun (arbeids)leven.”
Dat is dus de basis van ‘cultureel’ in ‘cultureel ondernemer’. Maar ‘ondernemer’?
“In 2009 moest ik een onderwerp voor mijn eindexamen inleveren. Na drie en half jaar studeren op museologie, management en cultuur in context kwam ik er achter dat mijn interesse ligt in het ontwikkelen van mogelijkheden om ‘Cultuur & Commercie’ aan elkaar te verbinden. Ik deed onderzoek op dat terrein en concludeerde, kijkend naar het buitenland, dat e-commerce musea kansrijke mogelijkheden biedt om nieuwe doelgroepen te bereiken en nieuwe vormen van inkomsten te genereren. Een ondernemingsidee werd geboren, geinspireerd door de Engelse site Culture Label. Culture Label verkoopt producten van musea en kunstenaars en is in staat om cultuur met e-commerce te verbinden en commercieel in te spelen op de vraag naar cultuur.”
En nu ga jij met museumwebshops.nl de Nederlandse museumwereld op zijn kop zetten?
“Inderdaad, mijn missie is de online retail specialist voor musea te zijn! Nederlandse musea zijn nog niet goed bekend met de mogelijkheden die online retail biedt. Het gebruiken van een museumwebshop als verkoopkanaal, maar ook als communicatiekanaal wordt nog niet of nauwelijks toegepast. En dat terwijl ze met advies over online retail en de aanschaf van een goede Museumwebshop nieuwe inkomsten kunnen krijgen. Mijn onderneming past perfect in de nieuwe trend van cultureel ondernemerschap die in de cultuursector is ingezet nu de subsidies minder worden en naar andere vormen van inkomsten gezocht moet worden. Musea kunnen door ondernemend te denken en e-commerce in te zetten nieuwe doelgroepen bereiken en meer bezoekers trekken, maar ook van bezoekers klanten maken en extra inkomsten genereren. Het gaat verder dan het hebben van een webshop alleen.”
En wat is dan de toegevoegde waarde van museumwebshops.nl voor de musea?
“Behalve dat we de online retail voor musea in Nederland op de kaart willen zetten, helpen we musea bij het zoeken en vinden van de manier die het beste bij hun organisatie past. Het is mogelijk een webshop bij ons aan te kopen, waarbij we in het ontwerp er naar streven de museumwebshop ook inspirerend en verrassend te laten zijn. Naast het helpen bij het opzetten, inrichten en/of beheren van webshops, bieden we ook andere diensten aan. We geven advies, workshops en lezingen over e-commerce voor musea, we bieden support bij de promotie, de communicatie en het beheer van webshops. En we willen een landelijke portal voor alle museumwinkels lanceren.”
Wat heb je tot nu toe gedaan om museumwebshops.nl onder de aandacht te brengen?
“Onze officiele start was op het Museumcongres in Leiden, begin oktober. We hebben daar twee werkgroepen ‘Online retail voor musea’ gegeven. De website Museumwebshops.nl was inmiddels een aantal weken in de lucht en de visitekaartjes met een QR-code, die naar onze website leidt, werkten. Het afgelopen jaar heb ik al gewerkt aan een Twitter-account en momenteel ben ik bezig een Facebook- pagina voor Museumwebshops.nl. Inmiddels heb ik ook een compagnon gevonden, Gerard Challa, die gelooft in het unieke van dit product. Met mijn kennis over musea en cultuur en zijn kennis over marketing en e-commerce vullen we elkaar perfect aan.”
En wat zijn je plannen tot het eind van het jaar?
“We werken op het ogenblik hard om begin 2012 een proto-type webshop klaar te hebben zodat musea een goed beeld krijgen van hoe een museumwebshop er uit kan zien. Ons doel voor eind 2012 is een webshop gebouwd te hebben voor tien musea in Nederland. En een niet onbelangrijk doel voor het eind van het jaar: de kerstborrel op ons kantoor. Het is bijzonder om een eigen bedrijf te starten en daar wil ik graag op toasten met alle mensen die daar ook in geloven!”
“Na museumwebshops.nl volgt een landelijke portal voor alle museumwinkels”