Dat gevoel wil ik ook voor mijn klanten: een dierbaar sieraad dat herinnert aan een bijzonder moment.
Sandra, vertel, wat doe je en wat zijn je plannen met Lasand Jewellery?
“Ik ben goudsmid en ik maak bijzondere ringen in opdracht, vooral verlovingsringen en trouwringen. Bij bijzondere momenten in je leven hoort een bijzonder sieraad. De sieraden die ik zelf draag, markeren ook speciale gebeurtenissen in mijn leven. Elke keer als ik er naar kijk, denk ik daar even aan terug. Het geeft me een goed gevoel.”
“Dat gevoel wil ik ook voor mijn klanten: een dierbaar sieraad dat herinnert aan een bijzonder moment. En wanneer is dat tastbaarder dan bij een verloving of bruiloft; een liefdevolle, intieme en persoonlijke verbintenis tussen twee mensen? Ik richt mij met Lasand op mensen die echt iets bijzonders willen, iets wat nog niet bestaat en wat speciaal voor hen gemaakt wordt. Mensen die op zoek zijn naar iets anders dan de ‘standaard’ verlovings- of trouwring. In nauw overleg ontwerp ik ringen die echt bij hen passen en die zij de rest van hun leven met veel plezier dragen. Mijn missie is hun hart elke keer weer even een sprongetje te laten maken als ze ernaar kijken.”
Dat vraagt best lef en ervaring, custom made ringen maken die echt passen bij de mensen die ze dragen!
“Klopt, maar die ervaring om iets custom made te maken heb ik in de loop der jaren opgedaan. Ik heb mijn werk als goudsmid altijd gecombineerd met mijn werk als industrieel ontwerper: voordat ik begin dit jaar besloot al mijn tijd te besteden aan Lasand Jewellery, werkte ik ook als UX Designer. Ik ontwierp software en apps die specifiek voor een bepaalde doelgroep of gebruiker waren. Ik weet dus waar ik op moet letten bij ‘user centered design’. Je kan dat toepassen op software, maar ook op het ontwerpen van ringen!”
Maar is het, behalve de ‘user centered design’ aanpak, niet een wereld van verschil, werken als industrieel ontwerper en werken als edelsmid?
“In tegendeel: het mooie van Lasand Jewellery is dat juist al mijn puzzelstukjes ermee op hun plek vallen. In het ontwerpproces komen mijn kennis en ervaringen als industrieel ontwerper én als goudsmid van pas. Ik combineer ambachtelijke technieken met innovatieve bij het maken van mijn ontwerpen. Mijn gevoel voor design en mijn vakmanschap komen samen in mijn stijl die grafisch en geometrisch, stoer en strak is.”
“Verder ben ik altijd nieuwsgierig naar de persoon achter de klant die mij inschakelt. En ik ben ook nieuwsgierig naar hoe zij samen zijn. Dat helpt me bij het vertalen van hun verhaal en wensen naar iets unieks, naar iets wat echt bij hen past. Ik krijg een kick van het ontwerpen van ringen waar een verhaal achter schuilt en die echt een persoonlijke betekenis hebben voor de dragers. Het is zo leuk om een concept of idee letterlijk vorm te geven. Het mooiste compliment dat ik tot nu toe kreeg was van een klant die mij vertelde dat het uiteindelijke sieraad precies was wat ze zocht en waar ze van droomde, al wist ze zelf nog niet hoe het eruit moest zien toen ze bij mij aanklopte. Het summum van het vertalen van iemands wensen!”
Begin januari besloot je vol voor Lasand Jewellery te gaan en te stoppen met je baan als UX Designer. Waarom eigenlijk?
“Ik merkte op een gegeven moment dat de combinatie loondienst en een eigen bedrijf niet meer werkte. Je bedrijf opbouwen bestaat uit meer dan alleen een mooi product maken. Je moet ook tijd en aandacht besteden aan marketing en communicatie. Dus heb ik de knop doorgehakt en ben ik sinds januari alleen nog maar bezig voor mijn eigen Lasand Jewellery.”
Ik krijg een kick van het ontwerpen van ringen waar een verhaal achter schuilt en die echt een persoonlijke betekenis hebben voor de dragers.
En wat heb je gedaan nu je je voluit kunt concentreren op je eigen bedrijf?
“Ik heb de eerste tijd vooral gewerkt aan het stroomlijnen van mijn verhaal en de communicatie op mijn eigen kanalen. Ik ben begonnen met bloggen, heb een bedrijfsfilm gemaakt en mijn website geupdated. De komende periode staat in het teken van netwerken en zorgen dat mijn klanten mij kunnen vinden. Ik wil vooral mijn online vindbaarheid vergroten via Instagram en Linkedin. Verder wil ik offline kijken hoe en waar ik mijn bedrijf kan presenteren. En natuurlijk werk ik aan mooie verlovingsringen en trouwringen om zo mijn portfolio uit te breiden.”
Wat zijn de concrete acties op je lijst voor de komende tijd en waar droom je stiekem van?
“Binnen nu en 3 maanden wil ik mijn Instagram en Linkedin communicatie goed op orde hebben en wil ik samenwerkingen aan gaan met partners in de bruidsbranche. En natuurlijk heb ik een mooie droom: over een jaar of 5 wil ik een studio met meerdere medewerkers, zodat ik me vooral met mijn klanten en de creatieve kant van het bedrijf kan bezig houden. Ik ben dan een bekende naam op het gebied van bijzondere verlovingsringen en trouwringen en klanten komen vanuit de hele wereld naar mij toe voor unieke en persoonlijke ringen.”