Stephanie, het idee om als freelance secretaresse te werken, hoe is dat ontstaan? Wilde je meer armslag hebben nu je moeder bent van twee prachtige dochters?
“Ik loop al heel lang rond met de wens om mijn eigen bedrijf te starten, eigenlijk al sinds mijn 19e. Tijdens mijn eerste sollicitatiegesprek bij een detacheringsbureau werd me gevraagd waar ik mijzelf over tien jaar zag. En mijn spontane antwoord was: “Dan heb ik een eigen secretaressekantoor!”. Mijn eigen onzekerheid en weinig ervaring hielden me tegen. Maar de wens voor een eigen bedrijf kwam wel steeds weer terug. In 2009 heb ik mijn naam en logo ontworpen en het zelfs al laten vastleggen in het merkenregister. Het was dus continu ergens op de achtergrond aanwezig.”
Je hebt dus altijd een sterke wens gehad om voor jezelf te beginnen. Waar komt die drang vandaan?
“Het heeft te maken met een missie die ik niet kwijt kan in een vaste baan. Ik wil laten zien dat een secretaresse veel meer in haar mars heeft dan alleen uitvoerend werk verrichten. Secretaresses hebben vaak veel meer kennis in zich dan werkgevers zich realiseren. De extra stappen die ik zet worden altijd zeer gewaardeerd. Ik kijk verder dan de functieomschrijving. Ik zet me graag in voor langdurige verbeteringen in plaats van alleen brandjes te blussen.”
Je beschrijft jezelf als een freelance én virtueel secretaresse. Hoe moeten wij dat voor ons zien? En hoe denk je als tijdelijke kracht voor grote veranderingen te zorgen als mensen al langere tijd op een bepaalde manier samenwerken?
“Ik ben inzetbaar als freelance secretaresse op locatie, maar bied ook virtuele ondersteuning vanuit huis. Dat betekent dat ik zowel grote bedrijven als eenmanszaken kan ondersteunen. En juist als tijdelijke kracht kan ik veranderingen bewerkstelligen. Als ik op locatie met een opdracht start, kom ik met een frisse blik een bedrijf binnen. Vaak hebben secretaresses een bepaalde manier van werken ontwikkeld en lopen ze vast op zaken. Soms hebben ze het zelf niet eens door, omdat de ‘work around’ ook werkt. Of zijn ze ervan overtuigd dat er niet naar ze geluisterd zal worden als ze het bespreekbaar maken. Ik kijk als ‘nieuweling’ anders tegen zaken aan en omdat ik ergens slechts tijdelijk zit, is het voor mij makkelijker om dingen aan te kaarten. Op die manier zorg ik ervoor dat er weer eens kritisch gekeken wordt naar de werkinhoud en de werkwijzen.”
Wat staat er bij jou op de agenda, waar ga je je op focussen de komende tijd?
“Allereerst wil ik me gaan richten op de samenwerking tussen managers en hun ondersteuners. Soms is er een spanning en verloopt de samenwerking daardoor stroever. Ik wil helpen om die lucht te klaren. Er samen voor zorgen dat ieders doelen en de behoeften samengevoegd worden, waardoor de werksfeer en de samenwerking verbetert. Verder ben ik van plan een jaarprogramma te ontwikkelen dat gericht is op secretaresses die graag verder willen groeien, maar niet weten hoe of die vastlopen in hun huidige baan en dat onder de loep willen nemen. Ik hoop daar in het nieuwe jaar mee te kunnen beginnen.”
“Zelf start ik eind september met de jaaropleiding Secretary Management Master om mijzelf te blijven ontwikkelen en daardoor mijn waarde voor de bedrijven die ik ondersteun te vergroten. En ik ben momenteel druk met het organiseren van het Delegate & Grow Netwerkevent, waar we ondernemers en zelfstandige ondersteuners samenbrengen. Ondernemers hebben het vaak druk en daardoor geen tijd om een ondersteuner te zoeken, terwijl ze met een goede ondersteuner wel weer meer tijd krijgen voor zaken waar ze nu niet aan toekomen. Een goede ondersteuner kost natuurlijk geld, maar levert op termijn ook veel op. Een investering die zichzelf dus terug verdient. Op 28 september geef ik ondernemers de mogelijkheid om op één avond onder het genot van een hapje en een drankje meerdere ondersteuners te ontmoeten waardoor het minder tijd kost en de stap wellicht wat kleiner is. Wie interesse heeft kan zich inschrijven”