Als je aan kleding voor ondernemers denkt, denk je waarschijnlijk meteen aan kleding met een klassieke uitstraling. En waarschijnlijk aan zwart en grijstinten. Dat kan absoluut anders vindt Daniëlle Steman. Weg met dat klassiek, dat zwart en dat grijs. Ook met kleur kun je er op en top zakelijk uitzien!
Daniëlle, wees eens eerlijk, ben jij het type ‘bloed kruipt…’?
“Misschien wel ja. Ik gruwel al m’n hele leven van regeltjes en voorschriften en wijk graag van gebaande paden af. Toch doe ik pas sinds kort wat ik écht wil: niet meer elektronenmicroscopen of chipmachines ontwerpen, maar op maat gemaakte, zakelijke dameskleding. Vroeger was kleding maken mijn grote hobby: als 8-jarige zat ik al achter de naaimachine. De poppenkleertjes werden kleren voor mijzelf en later ook voor anderen. Maar met 40 uur werken in de week, hou je daar weinig tijd meer voor over.”
Je zou denken dat je dan op een gegeven moment terugdenkt aan kleding maken als een oude hobby. Hoe komt het dat je dan zo’n ommezwaai maakt?
“Het was niet helemaal een hobby waar ik niks mee deed. In 2011 heb ik een coupeuse-opleiding afgerond en sindsdien kriebelde het om er professioneel gezien iets mee te doen. Mijn omgeving, maar vooral ikzelf hield dat tegen. Ik was tenslotte niet ongelukkig in mijn baan in de high tech, hoewel ik er ook niet meer echte voldoening uithaalde. Ik kon steeds minder mijn creatieve ei kwijt en naar mijn idee schoten we door in bepaalde zaken; teveel gelul en teveel lijstjes in plaats van echt iets doen. Maar zoals bij velen, moest ook ik eerst flink onderuit gaan voordat ik ging nadenken over wat ík nou eigenlijk echt wilde. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt om toch voor mezelf te beginnen als zelfstandig coupeuse.”
“In de aanloopfase ben ik minder gaan werken en toen ik in januari 2016 écht startte, ben ik zelfs teruggegaan naar 20 uur. Maar dat werkte voor mij niet. Ik deed op die manier twee dingen maar half. Toen ik vervolgens ongewild op een project werd gezet was het eigenlijk heel makkelijk om ontslag te nemen. En dus ben ik sinds juli 2016 fulltime voor mijzelf aan de slag.”
Zakelijke maatkleding hoeft niet suf
Spannend, zeker als je het heel professioneel aan wilt pakken om het meer te laten zijn dan een hobby. Wat was jouw pijnpunt? En voor wie wil je aan de slag gaan?
“Het aanbod in zakelijk maatkleding voor dames is erg beperkt en zeer klassiek. Persoonlijk vind ik het zelfs vrij suf. Ik maak graag technisch ingewikkelde dingen en vind ik jassen en jasjes het leukste om te doen. Verder ben ik ben niet van de frutsels en de tierelantijntjes. Dus alles bij elkaar opgeteld was het idee om mij op de zakelijke markt te richten al snel geboren. Maar niet met dat geijkte zwart en grijs. Ook met kleur kun je er op en top zakelijk uitzien!”
“De doelgroep waar ik me dus op richt zijn onderneemsters en high professionals. Dames die weten wat het belang van de juiste kleding is. Die kwaliteit en duurzaamheid belangrijker vinden dan kwantiteit en daar ook in willen investeren. Mijn specialiteit is het ontwerpen van complete garderobes, die bestaan uit stukken die helemaal op elkaar zijn afgestemd. Alle items zijn onderling te combineren, waardoor het aantal combinatiemogelijkheden vele malen groter is dan met losse kledingstukken.”
Complete garderobes, dat is wel heel leuk! Wat maakt jouw ontwerpen anders dan die ‘suffe zakenkleding’ die je normaalgesproken vindt?
“Ik breng verandering in het overwegend klassiek aanbod door eigentijdse ontwerpen en kleur toe te passen, zonder dat het casual of schreeuwerig wordt. Ik ben behalve coupeuse ook kleur- en stijladviseuse en ik baseer mijn ontwerpen op het kleur- en stijltype van mijn klant. Een analyse is dan ook een standaardonderdeel van het proces. Ook de boodschap die je uit wilt dragen is belangrijk. De structuur van de stof, de kleur en eventuele prints hebben daar een grote invloed op.”
Eigentijdse ontwerpen en kleur gebruiken, zonder dat het casual of schreeuwerig wordt. Dat is wat ik wil veranderen aan het overwegend klassieke aanbod
Je ‘Plan de campagne’ voor de komende tijd?
“De komende tijd ga ik werken aan mijn zichtbaarheid en zorgen dat er structuur komt in mijn PR-systeem. Regelmaat brengen in het plaatsen van Facebookposts, het publiceren van blogs en de nieuwsbrief/magazine. Ik ben nog zoekende naar hoe ik LinkedIn kan inzetten en ik wil meer doen met video. En uiteraard netwerken in de juiste kringen. Mijn focus verleggen naar kleinschalige bijeenkomsten die specifiek op mijn doelgroep gericht zijn en niet meer naar algemene borrels waar het merendeel van de bezoekers mannen zijn. Ik hoop zo de komende tijd minimaal 3 nieuwe klanten binnen te halen. Dat zou best helpen bij het verbeteren van mijn financiële systeem.”
“Verder ben ik bezig met het opzetten van de HOW TO WOW ACADEMY. Ook dit moet nog verder uitkristalliseren, maar het is de bedoeling dat het advies dat ik geef ook in een trainingsvorm aangeboden wordt. Op de echt lange termijn heb ik het ontwerpen van eigen stoffen op mijn lijstje staan. En ik hoop tegen die tijd alleen maar verantwoorde stoffen te gebruiken. Dat is iets waar ik nu nog erg mee worstel. Het is heel moeilijk om ‘goede’ stoffen te vinden. Bedrukte katoen is geen probleem, maar dat is geen stof die ik veel gebruik.”
En waar je droom je stiekem van? Waar zou je graag met Couture Personnelle willen staan over vijf jaar?
“Ik droom ervan over vijf jaar een wachtlijst te hebben voor mijn klanten voor wie ik alleen nog maar complete garderobes ontwerp. Mijn kleding staat dan bekend om de uitmuntende pasvorm, de uitzonderlijke kwaliteit en het persoonlijke, unieke ontwerp en iedereen wil een ‘Steman’ in de kast. Vanwege al het werk ben ik verhuisd naar een huis met een aparte bedrijfsruimte, draag ik mijn kennis over aan een stagiaire of misschien zelfs wel personeel en besteed ik het meest praktische werk uit. En ikzelf ben dan weer verder gegroeid richting mijn beste zelf. Een goed streven toch?”