Je hebt natuurlijk niet alles zelf in de hand, maar het wel of niet succesvol zijn van je restaurant kun je voor een heel groot deel wel beïnvloeden. En de eerste stappen op weg naar dat succes, neem je ver voordat je de deuren van je restaurant voor het eerste opendoet. Belangrijk dus om daar in een vroeg stadium al aandacht aan te schenken en de juiste keuzes te maken.
De drie pijlers van succes
Succes in de horeca steunt op een drietal pijlers: het concept en de sfeer van je bedrijf, de kwaliteit van de producten die je aanbiedt en de service die je je klanten geeft. Natuurlijk is het vlak na je opening ook verstandig om klein te beginnen en niet meteen op je maximale capaciteit te draaien. Op die manier leert je team op elkaar in te spelen en is er in die startfase genoeg tijd over om extra aandacht te besteden aan de gasten die bij je binnenkomen. Maar blijvende aandacht voor die drie pijlers draagt bij aan jouw succes.
Concept en sfeer
Het idee achter je bedrijf, je concept, is bepalend voor de uitstraling van je restaurant. Aan de hand van je concept kies je alle elementen die samen voor de look van je keuken en het interieur zorgen. Een unieke stijl zorgt ervoor dat je je kunt onderscheiden van andere horecagelegenheden in de omtrek. Het vormt ook de basis voor de ervaring die jij je gasten wil laten beleven. Vergeet daarbij niet dat hun comfort boven alles gaat.
Kwaliteit
Serveer kwalitatief sterke gerechten die aan de verwachtingen van je gasten voldoen. Kies goede ingrediënten, bereid gerechten met de juiste combinatie van smaak en geur en presenteer het op een wijze die bij jouw concept past. Gebruik de juiste apparatuur in je keuken om die kwaliteit te waarborgen. Met de juiste koelingsmachines zorg je er bijvoorbeeld voor dat je de producten zo lang mogelijk vers houdt. En met mooie barkoelkasten kun je de drankjes die je serveert, niet alleen mooi presenteren, maar ook op de juiste temperatuur houden.
Je personeel en de service
Vertroetel je gasten en geef ze de aandacht die ze verdienen. Het zal niet altijd lukken om die aandacht persoonlijk te kunnen geven. Zorg daarom voor medewerkers op de vloer, dat gemotiveerd zijn, doorzetten en alle aandacht hebben voor je gasten. Zorg ervoor dat je personeel zich gewaardeerd voelt en help hen hun productenkennis op peil te houden. Zo kunnen zij elke vraag beantwoorden en je helpen bij het verkoop van de gerechten op je kaart.