Online marketing: je hebt deze term vast al vaak voorbij horen komen. Als ondernemer lijk je haast niet meer zonder te kunnen. Maar waarom is online marketing eigenlijk zo onmisbaar en wat kan het betekenen voor jouw bedrijf? En is het echt nodig om naast offline marketing ook online marketing in te zetten? Wij vertellen je in dit artikel het belang ervan voor je bedrijf.
Online marketing is booming
Mensen gebruiken de mogelijkheden die online biedt om zich te oriënteren of te informeren. Via internet ben je namelijk in staat om veel vragen te beantwoorden. De kans is groot dat een online zoekmachine het eerste is wat je gebruikt voor het vinden van informatie wanneer jij ergens naar op zoek bent. Van het kijken naar je favoriete serie tot het vergelijken van producten: internet is de juiste plek.
Aangezien heel veel mensen zich online begeven, spelen tal van bedrijven hierop in. Dat is ook logisch, want via de online wereld kun je de juiste mensen en de juiste doelgroep bereiken. Online marketing is booming en het is goed om hier met je bedrijf aan mee te doen. Je zult er namelijk veel profijt van hebben.
Verschillende vormen die je kunt inzetten
Online marketing is een vrij breed begrip. Er zijn meerdere strategieën die hieronder vallen en die jij met je bedrijf kunt gaan inzetten. Om online jouw dienst of product te promoten, kun je denken aan het inzetten van SEO, SEA, e-mailmarketing, social media marketing en affiliate marketing.
Deze verschillende soorten online marketing helpen jou om de zichtbaarheid van je bedrijf te vergroten. Je kunt informatie verzamelen om zelf uit te zoeken hoe deze vormen werken en welke het meest geschikt zijn voor jouw bedrijf. Maar je hebt tegenwoordig ook de mogelijkheid om je online marketing uit te besteden. Er zijn namelijk genoeg professionals op dit gebied die je hierbij kunnen helpen. Jouw zoekmachine optimalisatie uitbesteden is bijvoorbeeld een goede oplossing om snel met je online marketing aan de slag te gaan. Het kan best lastig zijn om dat zelf vanaf de basis op te pakken.
Het is meetbaar
Adverteren in folders, flyers, magazines: het is natuurlijk nuttig, maar je kunt het resultaat ervan niet goed meten. En dat is zonde, omdat je dan ook niet weet wat je met jouw advertenties of andere promotie bereikt hebt.
Een groot voordeel van online marketing is dan ook het wel volledig meetbaar is. Zo kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van een tool als Google Analytics, waarmee je belangrijke data in handen krijgt waar je wat aan hebt. Je kunt precies zien wat wel en niet goed werkt en er dus beter op inspelen.
Je kunt niet achterblijven op de concurrentie
Waarom online marketing verder zo belangrijk is voor je bedrijf? Omdat je concurrenten er ook gebruik van maken. Jij kunt met je bedrijf dus eigenlijk niet achterblijven. Met je bedrijf moet je jouw doelgroep zien te overtuigen van het feit dat jouw product of dienst de beste oplossing is voor hen. Dat betekent dat je de concurrentie aan moet gaan en dus zeker moet investeren in online marketing. Zo is de kans het grootst dat jij nieuwe klanten binnenhaalt.
We noemden in dit artikel slechts wat voorbeelden van het inzetten van online marketing. Uiteraard heeft het voor een bedrijf nog veel meer voordelen. Online marketing is ontzettend populair. Mocht je hier dus nog geen gebruik van maken als ondernemer, dan is het waarschijnlijk de hoogste tijd voor verandering. Het kan je namelijk veel opleveren.
…..
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Dibbes.