Hoewel meer dan 50% van de Europese bevolking vrouw is, zijn er in vergelijking met mannen veel minder vrouwen die de stap wagen om te starten met een eigen bedrijf. Een reeks hindernissen zoals onderwijs, stereotypen, gebrek aan (zelf)vertrouwen en moeilijkheden bij de toegang tot financiering en netwerken zijn daar de oorzaak van. En dat is jammer, want vrouwelijk ondernemerschap is een bron van economische groei. Het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap zorgt niet alleen voor het ontstaan van nieuwe en creatieve business-ideeën, maar versterkt ook de rol van de vrouw in de maatschappij en creëert nieuwe bronnen van welvaart en werkgelegenheid.
Europees onderzoek vrouwelijk ondernemerschap
De Europese Commissie gaf daarom het afgelopen jaar het onderzoeksbureau Panteia de opdracht onderzoek te doen naar vrouwelijk ondernemerschap in 37 Europese landen om beter inzicht te krijgen in de stand van zaken. Een greep uit de conclusies:
- Het percentage vrouwelijke ondernemers in Europa was in 2012 31%, met behoorlijke verschillen tussen de onderzochte landen. In de periode 2003-2012 nam het vrouwelijk ondernemerschap lichtelijk toe, met de grootste toename in Nederland en Slowakije. De meeste vrouwelijke ondernemers werken alleen, zonder werknemers.
- In 2012 werkt ongeveer 30% van de vrouwelijke ondernemers part-time, tegen 12% van hun mannelijke concullega’s. Ook hier vielen de verschillen tussen de landen onderling op, met 64% van de Nederlandse en 54% van de Britse onderneemsters die parttime werken tegen 4% van de Slowaakse en 5% van de Bulgaarse onderneemsters.
- In 2008 en in 2012 was het merendeel van de vrouwelijke ondernemers actief in de sectoren gezondheidszorg, maatschappelijke activiteiten, dienstverlening en educatie. De nationale verschillen zijn wat de sectoren betreft klein. Opvallend is wel dat in Bulgarije, Letland en Slowakije in de professionele, wetenschappelijke en technische activiteiten meer vrouwelijke dan mannelijke ondernemers actief zijn, zoals ook geldt voor de financiële en verzekeringssectoren in Hongarije en Slowakije.
- Kijkend naar leeftijdscategorien kun je concluderen dat ondernemers over het algemeen in de leeftijdsgroep 25-49 vallen. In 2012 lag de gemiddelde leeftijd van een vrouwelijke onderneemster iets onder die van de mannelijke ondernemers. In de leeftijdscategorien 15-24 en 25-49 zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke ondernemers, in de leeftijdsgroepen 50-64 rn 65+juist minder.
- Vrouwelijke ondernemers zijn beter opgeleid dan mannelijke ondernemers: 73% van de vrouwelijke ondernemers heeft het voortgezet onderwijs of een universitaire opleiding afgerond tegenover 65% van de mannelijke ondernemers.
- Over het algmeen ligt het netto inkomen van vrouwelijke ondernemers in 2012 6% lager dan dat van mannelijke ondernemers. Er zijn op nationaal niveau echter grote verschillen: in 20 van de 30 onderzochte landen lag het gemiddelde inkomen voor vrouwelijke ondernemers hoger dan dat van mannen, met de grootste kloof in Spanje, Noorwegen en Malta. In Duitsland, Litouwen, Denemarken en Polen verdienen vrouwelijke ondernemers echter een stuk minder dan hun mannelijke collega’s.
Het volledige rapport van het onderzoek kun je hier vinden.
(Bron: Panteia.nl)