Niks helpt zo goed als je door elkaar tuimelende gedachten en ideeën opschrijven wanneer je overzicht wil krijgen. En dat geldt ook wanneer je voor jezelf wil beginnen. Dat kan natuurlijk met dat befaamde bierviltje waar je snel wat berekeningen op neerkrabbelt. Maar over het algemeen geeft een wat uitgebreider ‘bierviltje’ je meer inzicht en overzicht, omdat je stapsgewijs je plan goed moet overdenken. Je maakt overwogen keuzes en krijgt hierdoor meer focus en een duidelijke beeld van wat je wilt bereiken en hoe.
Er zijn allerlei manieren om je plannen voor je onderneming vast te leggen: uitgebreide methodes en manieren waarbij je je plannen op 1 overzichtelijk A4-tje uitschrijft. We zetten een aantal tools voor je op een rij, zodat je zelf het model kunt kiezen dat het beste bij jou en je plannen past. Want dat het verstandig is om je plannen voor jezelf op te schrijven staat buiten kijf: je krijgt zo een duidelijk beeld van wat je wil bereiken, welke keuzes je moet maken en welke stappen je moet zetten om er te komen.
Ondernemingsplan
Met een ‘old school’ondernemingsplan zet je je plannen op een rij, maar werk je tegelijkertijd je strategie uit en maak je een begroting met financiële prognoses.
In je ondernemingsplan, of business- of bedrijfsplan, komen grofweg 4 onderdelen aanbod: informatie over jouzelf als ondernemer, de plannen die je hebt met je bedrijf, een stuk over je marketing en een financieel deel over onder meer eventuele investeringen.
Je brengt met het schrijven van een ondernemingsplan je kansen in kaart, net als je concurrentie en je (potentiële) doelgroep. Jouw ondernemingsplan helpt je te beoordelen of je onderneming kans van slagen heeft. In dit artikel over het schrijven van je ondernemingsplan vind je uitgebreidere informatie.
Business Canvas Model
Modellen die we de laatste jaren veel zien zijn de Business Canvas Modellen.
Het Business Model Canvas is heel geschikt voor jou als je je business eerst wil uitwerken naar een concreet plan. En concreet is het: je model bestaat uit in totaal 9 bouwstenen die op 1 A4-tje passen. De basis van het model is de waardepropositie van je bedrijf: waarin ben je onderscheidend en uniek? Dat is namelijk de factor waarmee je je geld verdient.
De 9 stenen zijn de belangrijkste pijlers onder je bedrijf: je staat stil bij je doelgroep en sub-doelgroepen, je waardepropositie en je onderscheidend vermogen, de manier waarop je je relatie met je klanten vormgeeft, de kanalen die je inzet voor je marketing en verkoop, je inkomstenstromen, de hulpmiddelen die je nodig hebt voor je onderneming, je belangrijkste bedrijfsactiviteiten, je samenwerkingspartners en de kosten van je bedrijf.
Het Business Canvas Model kent een holistische aanpak, met focus op je strategie. Het legt de nadruk op klantsegmenten, kanalen en klantrelaties voor je bedrijf als geheel. Het richt zich op waardepropositie in kwantitatieve en kwalitatieve termen om slim in de markt te blijven
Door de overzichtelijkheid helpt het Business Canvas Model je om goed te focussen en maakt het je makkelijk om je plannen bij te sturen terwijl je bedrijf groeit. Dat zijn dan ook de voordelen ten opzichte van een vaak uitgebreid ondernemingsplan.
Lean Canvas Model
Het Lean Canvas is gebaseerd op het Business Canvas model, maar schetst een meer probleemgerichte aanpak en richt zich voornamelijk op ondernemers en startende bedrijven. Het doel met Lean Canvas is een idee of oplossing zo actiegericht mogelijk te beschrijven en tegelijkertijd ondernemingsgericht te blijven. Het is een blauwdruk die de ondernemer houvast biedt om de weg te banen van ideevorming naar het bouwen van een succesvolle bedrijf.
Ook het Lean Canvas Model bestaat uit 9 pijlers en past op 1 A4-tje. Ook hier sta je stil bij je waardepropositie, je doelgroepen, de kosten en de inkomensstromen van je bedrijf. Maar in plaats van na te denken over je samenwerkingspartners, je kernactiviteiten, je hulpmiddelen en je relaties met je klanten, denk je na over het probleem van je doelgroep dat je oplost, jouw oplossing, jouw ‘oneerlijke voordeel’ oftewel dat wat niet makkelijk gekopieerd of gekocht kan worden om op jou te lijken, en de belangrijkste meetwaarden die jou vertellen hoe je bedrijf er voor staat.
Deze manier van nadenken over je producten en diensten, maakt dat Lean Canvas niet zoals het Business Canvas Model alleen gebruikt wordt door startende ondernemingen. Het kan ook heel goed gebruikt worden bij het ontwikkelen van je diensten en producten als je bedrijf verder groeit.
Onze voorkeur
Wij hebben duidelijk een voorkeur om met het Lean Canvas model te werken: concreet, overzichtelijk en actiegericht Het is dan ook de leidraad in de hulp en ondersteuning die we jou als startend ondernemer bieden, zowel in onze sparsessies als in onze Big 5-programma’s: GoOrNoGo en ReadyToGrow.