San, het thema van deze aflevering is groeien of niet groeien. Groei brengt verandering met zich mee. Wat is er veranderd in vergelijking met de beginfase van de Vertelschool Rotterdam?
“De Vertelschool Rotterdam bestaat nu bijna anderhalf jaar. De achtbaan van het eerste jaar is duidelijk voorbij. Ik had het gevoel heen en weer geslingerd te worden tussen hoop en vrees. Die spanning was op momenten heerlijk, maar soms wat too much. Wilde ik even uit het karretje kunnen stappen…”
“Dat is nu anders. Ik ben eind 2017 overgestapt op een nieuwe doelgroep: teams in plaats van zelfstandig ondernemers. Dat heeft me stabiliteit opgeleverd. Het is meer mijn habitat. Ik heb erg genoten van de 1-op-1 trajecten die ik deed met de zzp’ers, maar voor groepen staan is wat ik al mijn halve leven doe. Dat ik nu teamtrainingen geef, is dus een logische stap en die voelt goed. Het brengt ook meer stabiliteit in inkomen en vervolgaanvragen. Ik ben in het eerste kwartaal qua omzet even ver als het hele eerste jaar bij elkaar. Als ik mijn werk goed doe, word ik teruggevraagd. Door hetzelfde team of -vaker- door collega’s die ook willen ontdekken en uitdragen waar ze voor staan.”
En wat betekent die verandering voor je plannen met de Vertelschool?
“Mijn blik is nu nog meer toekomstgericht. Ik heb vanaf het begin namelijk de beslissingen proberen te nemen alsof het ‘voor het echie’ was. Dus meteen investeren in mooie zalen, marketing en een zogenaamde virtual assistent. Als er meer investeringskracht komt, ga ik dat uitgeven aan het nog meer uitbesteden van werk. Ondersteuning bij de marketing, vormgeving en, nog wel niet meteen morgen, maar ik kijk er voorzichtig al wel naar, collega-trainers die ik kan inhuren om de teams te gaan begeleiden.”
Geen groei stabiliseren, maar verder doorgroeien dus, mooi!! En welke rol heb je daarbij voor jezelf in gedachten? Als een spin in het web aan de touwtjes trekken? Of je juist meer toeleggen op dat waar je hart ligt?
“Welke rol voor mij dan is weggelegd, heb ik nu nog niet helemaal scherp. Acquisitie en marketing zal voor een groot deel bij mij blijven liggen en ik word ontzettend gelukkig van voor de groep staan. Dat zal ik zeker blijven doen. Maar niet in mijn eentje. Ik hoop in de komende jaren een mooi clubje van flexibel inzetbare trainers om me heen te verzamelen waar we de klanten mee bedienen. Ik word al helemaal blij van de gedachte alleen al!”
En hoe zie je dat doorgroeien wat betreft de hoeveelheid werk voor jezelf? Het uitbesteden van werk en het samenwerken met anderen, vraagt ook tijd en energie!
“Ik wil er wel voor zorgen de manier waarop ik nu werk zoveel mogelijk te behouden. Niet per se véél werken, maar slim werken. De juiste prioriteiten stellen en uitbesteden waar dat mogelijk en nuttig is. Goede matches maken met de mensen voor wie en met wie ik werk. Dat versta ik allemaal onder slim werken. En voor mij persoonlijk hoort daar ook ‘lummeltijd’ bij. Ik neem één dag in de week vakantie om alle indrukken te laten rijpen. Ik vind het echt een feestje om mijn eigen tijd en werk in te kunnen delen en ik wil dat blijven doen, ook al is de Vertelschool aan het groeien. Maar vanuit mijn jarenlange ervaring als projectmanager kijk ik er ook niet tegenop om weer mensen aan te gaan sturen.”
Een goede omzet draaien in het eerste kwartaal, een dag in de week de tijd om afstand te nemen, de groei van de Vertelschool. Dat zijn echt positieve berichten!
“Ja, he? De stijgende lijn zit er goed in. Ik word inmiddels ook gevraagd als ‘inspirerend spreker’. Te gek om daarvoor gevraagd te worden. Ik voel me echt vereerd.”
“Gaat dan alles van een leien dakje? Nee, natuurlijk niet. Niet alles wat ik bedenk gaat in één keer goed. Ik heb een tijdje ingezet op online aanbod. Dat is nu nog maar een heel klein onderdeel van wat ik doe. Hoe de online toekomst er voor de Vertelschool eruit ziet, weet ik op dit moment niet. Ik laat het nu even bij de 2 online lessen die er in de teamtraining zitten. En de gedroomde TED Talk is er ook niet van gekomen….”
Wijzigingen in je aanpak door ervaring dus. Andere ‘leermomenten’ in je groeiproces?
“Nou, heftiger vond ik de fouten die ik gemaakt heb bij de eerste try-out die ik deed voor mijn nieuwe teamaanbod. Het ging met ups en downs. Logisch natuurlijk, maar het doet best pijn als het niet loopt zoals je zou willen! Ik kreeg de groep niet altijd lekker mee en ik weet achteraf heel goed waar dat aan lag. Ik was mezelf aan het opblazen. Heel simpel gezegd was ik me beter aan het voordoen dan ik was. Ik kwam daar niet binnen als San, maar als ‘dé Vertelschool’. En waar ik normaal heel makkelijk het gevoel in een groep kan creëren alsof we elkaar al jaren kennen, lukte dat niet. Door mijn opstelling bleef het te afstandelijk. Kwam ik ook niet bij de kern van wat zij nodig hadden om hun verhaal beter te kunnen doen.”
“Het goede nieuws is dat deze lessen zo overduidelijk waren dat ik het bij de volgende groepen meteen anders heb kunnen doen. Ik vertel meteen in de eerste bijeenkomst mijn eigen verhaal. Waarom ik doe wat ik doe. Dat is een heel persoonlijk verhaal en komt vaak best binnen bij mensen. Dat is spannend. Maar het is precies wat ik in mijn teamtrainingen wil bereiken: ontdekken en vertellen waar je voor staat. Persoonlijk en onderscheidend.”
En wat betekenen al deze ervaringen en je plannen nu heel concreet voor de komende tijd?
“Eén ding staat er op mijn wensenlijstje: zoveel mogelijk vlieguren maken. Alle ervaringen die ik opdoe, wil ik gebruiken om mijn training te optimaliseren en nieuwe trainers op te leiden. Haha, stap ik nou toch weer een achtbaan in?”