Loont het een beetje, alle tijd en energie die je tot nu toe in het concept ‘Qolors’ en de webshop hebt gestoken?
“Ja zeker, de shirts van Qolors lijken een succes te worden! Ik ben best tevreden: de producten zijn top, daar krijg ik veel goede reacties op en de aantallen lopen langzaam op. Er zijn al heel wat klanten die de weg terug naar ons hebben gevonden. Eerst bestellen ze een shirt om uit te proberen en daarna bestellen ze er drie of vier tegelijk. Zo was het bedoeld!”
“De investeringen die we hebben gedaan in tijd, energie en geld beginnen ook hun vruchten af te werpen. De Qolors-webshop is sinds oktober geopend en ik heb sinds die tijd vooral gewerkt aan naamsbekendheid, marketing en salespromotie. Er gaat nu periodiek een nieuwsbrief uit met een aanbieding en ik jaag op Facebook-likes, nieuwsbriefabonnees en twitter-volgers. De verwerkingsprocessen zijn geoptimaliseerd en nu, na vijf maanden draaien en een wekelijks groeiende hoeveelheid bestellingen, zie ik dat de omzet echt lekker op koers komt. Ik schat in dat ik er over enkele maanden van kan leven.”
De vraag groeit, de reacties zijn positief. Niks meer aan veranderen zou je denken.
“Aan het idee achter Qolors verandert niets meer, mooie basics bieden in 21 kleuren blijft ons streven. Maar dat wil niet zeggen dat we nu achter over gaan leunen. Het mag juist nog veel groter worden wat mij betreft! Ik heb nu 9 modellen shirts, waarvan alle kleuren en alle modellen al besteld zijn. We blijven luisteren naar onze klanten en hun suggesties om de collectie uit te breiden en daar spelen we op in. Sinds januari hebben we bijvoorbeeld sjaaltjes in ons assortiment opgenomen. Andere suggesties, zoals jurkjes, leggings, wikkelsvestjes en coltruitjes heb ik nog in beraad. Er is verder behoorlijk wat vraag naar de maat XXL en daar gaan we natuurlijk wat mee doen. En vanaf april heb ik een ‘special edition’, geschikt voor Koninginnedag, het EK voetbal en de Olympische Spelen: oranje shirts met korte mouw, ronde hals en eventueel een stijlvolle gouden Q met kroontje op de borst.”
“Ik jaag op Facebook-likes, nieuwsbriefabonnees en twitter-volgers.”
Denk je er nog over om je afzetmarkt uit te breiden? De laatste keer noemde je Duitsland.
“Klopt, we zijn inderdaad druk bezig met Duitsland, daar wil ik graag nog dit jaar starten. Maar ik ben ook aan het nadenken over de retailmarkt in Nederland. Ik doe nu een pilot met een eerste winkel in Haarlem, ‘Brandmission’ in de Zijlstraat. Ik ben in gesprek met een jeansmerk dat mijn shirts wellicht in hun winkels wil hebben, ook internationaal. Dat zou echt gaaf zijn. En ik wil me verdiepen in de B2B-markt, zoals horeca, kappers, kinderdagverblijven, volgens mij ook erg interessant. Ik word ook veel benaderd door mensen die samen iets willen doen, uit hoeken waar ik van tevoren helemaal niet over nagedacht had. Leuk gewoon, er zijn zo veel plannen, we kunnen nog een hele tijd vooruit, hahaha.”
Nog even en Qolors barst aan alle kanten uit zijn voegen!
“Bijna letterlijk ja! Maar daar we hebben al over nagedacht: per mei verhuizen we naar een ander magazijn. Ik denk er over om er een shared service centre van te maken voor Amsterdamse webshops die het werk niet willen uitbesteden aan een bedrijf ver buiten Amsterdam en zo zelf de regie in handen willen houden. Met sparren en samenwerken waar mogelijk. We zijn allemaal het wiel aan het uitvinden, ik geloof altijd meer in delen en samenwerken. Dus mochten er nog andere Amsterdamse webshops zijn die belangstelling hebben: bij deze, er is nog plaats! Ik heb verder een fijn team met studenten en ZZP-ers om me heen die het inpakwerk doen, daarmee red ik het nu. En ook wat betreft mijn eigen functie binnen Qolors zal er op de korte termijn weinig veranderen: ik spar met veel mensen over mijn ideeën en vind het heerlijk om daarna in mijn eentje de beslissingen te nemen. Ik ben wel aan het overwegen om een coach te zoeken die meer ervaring heeft met webshops. Wie weet wat me dat brengt!”
“Ik wil me verdiepen in de B2B-markt, zoals horeca, kappers, kinderdagverblijven, volgens mij ook erg interessant.”