Karin, vertel, is Photography Playground de kinderschoenen aan het ontgroeien?
“Absoluut, maar ik ben nog niet op een punt dat ik ervan kan leven. Als ik kijk naar waar ik nu sta en waar ik stond toen ik begon, heb ik veel bereikt. Natuurlijk had het sneller gekund, maar zo nu en dan komt het leven er tussendoor zeilen. Op die momenten heb je ineens heel andere prioriteiten, maar dat is ook okay.”
“De afgelopen maanden heb ik veel van mijn doelen bereikt. Zo heb ik bijvoorbeeld een e-book geschreven. En sinds het begin van 2019 publiceer ik elke week een blog. Dat werpt absoluut zijn vruchten af wat betreft websiteverkeer en inschrijvingen voor de nieuwsbrief.”
“Vorig jaar had ik daar om diverse redenen geen ruimte voor, al wist ik dat regelmatig bloggen een belangrijk onderdeel vormt van het aantrekken van de juiste mensen. Dat blijkt dus ook in mijn praktijk zo te werken. Die tijd wil ik voorlopig in het bloggen blijven investeren. Daarbij is het ook nog eens hartstikke leuk om te doen. Het schrijven gaat trouwens steeds makkelijker: de tijd die ik nu bijvoorbeeld aan een blog besteed, is gehalveerd ten opzichte van een half jaar geleden!”
Bloggen is zeker weten belangrijk voor je marketing en dus voor de groei van je bedrijf. Hoe staat het met de rest van de groeimiddelen?
“De structuur van de website en de social media strategie staan inmiddels stevig en dat begint resultaat op te leveren. Ik heb iemand voor een aantal uur in de week aangenomen die vooral bij de Social Media strategie betrokken is. Ze schrijft ook 1x in de maand een blog om mij wat werk uit handen te nemen. Die week dat ik geen blog hoef te schrijven is heel fijn, omdat ik me dan even helemaal op iets anders kan concentreren. En ik heb iemand die op project basis Facebook Ads gaat doen om de groei een boost te geven.”
Andere borrelende plannen om Photography Playground verder te laten groeien?
“Zeker weten! Het ontwikkelen van een nieuwe cursus is een begin ervan en er liggen nog andere plannen op de plank. Ik startte natuurlijk met een aantal cursussen op het gebied van smartphone fotografie. Mensen zijn er heel positief over zijn en ik krijg positieve feedback, maar ik merk dat het niet iets is waar heel veel mensen zowel tijd en geld in willen investeren. Het is nu tijd om een eindelijk die cursus te gaan maken over ‘gewone’ fotografie. Momenteel zit ik midden in de voorbereidingen ervan. Echt superleuk om te doen, ik krijg er heel veel energie van!”
Een cursus ‘gewone’ fotografie, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
“Een cursus die mensen op een heel praktische manier helpt geweldige foto’s te maken met interactieve elementen. De markt voor online fotografiecursussen is eentje waar je ontzettend veel aanbod vindt. Op zich vind ik dat bemoedigend eerlijk gezegd; het betekent vooral dat er een markt voor is.”
“Ik wil dan ook niet een nieuwe markt aanboren, maar een nieuwe methodiek introduceren voor het leren fotograferen. Online cursussen zijn vaak gericht op de techniek en heel theoretisch. Maar je leert nou eenmaal niet fotograferen door er een video over te bekijken. In mijn cursussen ligt er een grote nadruk op het ontwikkelen van de eigen creativiteit en visie. In die zin is het wel een soort nieuwe markt, maar dan meer een submarkt. Ik wil dus een combinatie van beiden strategieën gebruiken: een submarkt aanspreken en tegelijkertijd meerdere nieuwe producten op de markt brengen.”
Onnodig om je te vragen wat je plannen voor de komende maanden zijn, dus!
“Klopt! De planning voor het maken en promoten van de nieuwe cursus beslaat precies 3 maanden, dus dat is prioriteit nummer 1. Doorgaan met elke week bloggen is ook heel belangrijk. En dat is het wel. De praktijk heeft me inmiddels geleerd dat er niet heel tijd is voor andere dingen als ik een cursus maak.”