“We hebben een mooi product ontwikkeld: ‘een standaard webshop voor ieder museum.”
Ellen, in oktober 2011 ging Museumwebshops.nl van start. In je sas of spijt als haren op je hoofd?
“Ik ben heel tevreden over wat we in anderhalf jaar bereikt hebben, zeer tevreden over het resultaat tot nu toe. We hebben een mooi product ontwikkeld: ‘een standaard webshop voor ieder museum’. De investering in de ontwikkeling van deze shop verdienen we stap voor stap terug. Maar dat wil niet zeggen dat we stil blijven staan; we blijven het concept doorontwikkelen zodat de klant, het museum, een webshop heeft die met zijn tijd meegaat. Een voorbeeld is bijvoorbeeld een afrekenpagina, waar de museumbezoeker kan kiezen om de aankoop thuis te laten bezorgen of persoonlijk af te halen in het museum. Zo creëren we meteen extra museumbezoek.”
“We blijven ons ook ontwikkelen op het gebied van online retail en cultureel ondernemerschap. We zijn bijvoorbeeld samen met Gelders Erfgoed gestart met het bouwen van een webshopportal waarin alle Gelderse erfgoedinstellingen hun producten kunnen verkopen. Op die manier kunnen ook de kleine erfgoedinstellingen hun producten, die zeker de moeite waard zijn, aanbieden zonder zelf verplicht de financiële middelen te hoeven hebben om een webshop te kopen.”
Maar online retail en cultureel ondernemerschap gaat toch verder dan alleen webshops voor musea? Andere aspecten verder ontwikkelen een optie?
“Absoluut, daar zijn we dan ook al druk mee bezig geweest. Een doel voor 2013 was het agentschap van CultureLabel.com krijgen en dat is gelukt: sinds januari zijn wij agent. Culturelabel.com is een internationale portal voor kunst en design. Musea, designers en galeries kunnen zich hier bij aansluiten en hun producten tonen en verkopen aan een jong en internationaal publiek. Dit agentschap is heel belangrijk voor ons: het geeft de musea die zich aansluiten de mogelijkheid om op verschillende niveaus e-commerce toe te passen en verschillende doelgroepen te bereiken.”
“En verder is Kunstkaartjesturen.nl live. Deze portal geeft de mogelijkheid een echte ansichtkaart van een kunstwerk uit een museum te sturen naar een geliefde, vriend, collega of familie. Voor musea een extra mogelijkheid om aandacht aan hun collectie te schenken en een klein bedrag te verdienen”
Museumwebshops.nl begint behoorlijk uit de kinderschoenen te groeien. Krijgen jullie het werk nog geklaard met jullie team of hebben jullie hulptroepen ingeroepen?
“Door de uitbreiding van onze activiteiten werken we heel nauw samen met verschillende experts. We werken met korte lijnen: iedere activiteit heeft zijn eigen specialisme en daar zoeken wij de best mogelijke kracht bij. Tot nu toe werken we nog niet met personeel, wel met stagiaires. De stap naar extra arbeidskrachten zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten.”
Sappige verhalen over tegen- en/of meevallers?
“We zijn amper tegenvallers tegen gekomen. De besluitvorming bij klanten is wel eens traag, maar dat hoort erbij. Meevaller – en onverwacht – is alle publiciteit die we krijgen: we hebben dit jaar heel goede pers gekregen. In een interview met Trouw heb ik uitgebreid kunnen vertellen over musea, museumwinkels en museumwebshops. Dat is heel waardevol voor je bedrijf. Je krijgt landelijke exposure en je kunt je expertise in zo’n interview goed kwijt. Deze maand is er een artikel in Twinkle, het tijdschrift voor e-commerce. Het artikel bevat een dubbel interview met de marketing directeur van het Museum voor Moderne Kunst Arnhem en mijn zakelijke partner Gerard Challa over het succes van een webshop voor een museum. Heel belangrijke momenten voor ons, een bevestiging van je expertise binnen de branche. Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de visie waarmee we in 2011 zijn begonnen door de markt wordt overgenomen en omhelst.”
De hamvraag voor museumwebshops.nl na anderhalf jaar: groei stabiliseren of stabiel doorgroeien?
“Onze doelstelling blijft dé online retail specialist voor de Nederlandse kunst- en cultuursector te worden. Uiteraard hoort daar een financieel gezond bedrijf bij. Het eerste jaar hebben we tijd en geld geïnvesteerd. Nu gaan we omzet maken, winst boeken en stabiel groeien. We concentreren ons op de bestaande markt van cultuur- en erfgoedinstellingen omdat daar nog heel veel te doen is, maar nieuwe markten hoeven we niet uit te sluiten. Er zijn weinig echte concurrenten en ons product wordt steeds beter. Ons webshop is multi-inzetbaar. We hebben een heel ambiteus PR-plan liggen en daaraan gekoppeld een ambitieus verkoopplan. Het wordt een goed jaar en we staan nationaal en internationaal op de drempel om cultuur een volwassen plek in e-commerce te gaan geven.”
“Het wordt een goed jaar en we staan nationaal en internationaal op de drempel om cultuur een volwassen plek in e-commerce te gaan geven”