“Een heel opvallend gegeven: we krijgen veel belangstelling van mensen uit België: zo’n 21%…..”
Federica, het is al een tijd geleden dat we elkaar spraken. Vertel, hoe staat het er voor met Milledoni?
“Je kunt gerust stellen dat Milledoni groeit. Het aantal bezoekers van de site blijft toenemen: we zitten nu op ongeveer 15.000 visits per maand, waarvan er veel terugkerende bezoekers zijn. We lijken dus steeds meer de eerste site te zijn waar mensen met cadeau-stress aan denken. Een heel opvallend gegeven is dat we ook veel belangstelling krijgen van mensen uit België: zo’n 21% van de bezoekers komt daar vandaan. Door gebrek aan tijd om te investeren in Milledoni, hebben we de afgelopen periode steeds minder aan marketing gedaan. We hebben dan ook geen specifieke activiteiten ondernomen, gericht op onze zuiderburen. De belangstelling is dus spontaan ontstaan en dat is fantastisch om te zien. Milledoni slaat ook daar aan!”
Groei, groei, groei dat klinkt goed. Zijn er ook minder positieve dingen waar je mee te maken hebt?
“Tijdgebrek is op het ogenblik helaas een terugkerend woord in mijn leven. Ik ben op het ogenblik betrokken bij het opzetten van de nieuwe online bank Knab. Een project waar ik oorspronkelijk slechts drie maanden aan mee zou werken, maar wat nu al langer dan een jaar is. Op zich helemaal niet erg: het voordeel is dat ik hierdoor de beschikking krijg over meer financiele middelen om in de site te investeren. Het nadeel is dat ik op het ogenblik Milledoni niet alle aandacht kan geven die ik zou willen. Ik ben de stuwende kracht achter mijn idee, mijn enthousiasme triggert het enthousiasme binnen mijn team, de energie die in het project wordt gestoken. En dat is nu gewoon minder.”
Tijdgebrek kan moordend zijn voor goede ideeën dieje hebt. Heb je wel wat passen vooruit kunnen maken met Milledoni zelf?
“Hoewel ik last van tijdgebrek heb, had mijn compagnon de afgelopen periode juist wat meer tijd tot zijn beschikking. En daardoor hebben we een belangrijke feature van de site verder kunnen uitwerken: de cadeaulijsten. Bezoekers hadden al de mogelijkheid om bij Milledoni via een eigen account lijstjes te maken voor anderen met cadeautjes van onze site. Die optie hebben we nu verder utigebreid. Je kunt nu alles wat je op internet vindt en geschikt vindt als cadeautje, aan een lijstje toevoegenen. Foto’s, teksten, producten, wat dan ook. Zo ontstaat er een soort van pinterest-board, maar dan rondom een persoon die je wilt verrassen. Het enige verschil met Pinterest is dat jouw lijsten geheim zijn, tenzij je ze wil delen met iemand die je kent. Zo kun je met een groepje allerlei cadeau-ideetjes voor iemand die een kindje verwacht, een feestje geeft of misschien wel gaat trouwen op een plek verzamelen en delen. Ik ben echt heel blij en trots op die uitbreiding van onze site!”
Groei, cadeaulijsten, dat zijn positieve geluiden. Nog meer goed nieuws?
“De afgelopen periode is ook onze community van cadeauspotters verder gegroeid: er zijn al meer dan 100 spotters betrokken bij Milledoni. En ze zijn op veel vlakken belangrijk voor ons. Natuurlijk in de eerste plaats vanwege het spotten van cadeau-ideetjes. Maar ook voor hun feedback. Zij geven ons de kans om veel aandacht aan kwaliteit te besteden. Ze delen onderling veel via Facebook, Pinterest en mail. En dat geeft ons de kans om vragen te stellen, feedback te krijgen en hun mening te horen over producten die ons worden aangeboden.”
“Ons klantenbestand van cadeau-aanbieders groeit ook gestaag. En we hebben dus ook een groeiend cadeautjesbestand. Ons streven was eerst niet meer dan 1000 cadeau’s aan te bieden, maar we zitten nu bijna op 3000. Vanwege dat grote aanbod, sturen we nu veel bewuster dan eerst op kwaliteit: alleen dat wat echte cadeautjes zouden kunnen zijn, nemen we mee op de site. We hebben ook een lidmaatschap ontwikkeld: klanten die hun producten willen aanbieden, kunnen lid worden van Milledoni. Hun eerste cadeau kunnen ze gratis onder de aandacht brengen. Zo gauw dat er meer worden, betalen ze een bepaald bedrag voor de promotie ervan.”
Dat klinkt toch allemaal heel goed. Je idee om met Milledoni een ‘site met cadeautjes geven als thema’ handen en voeten te geven lijkt een heel eind op weg. Plannen voor de komende tijd?
“De uitdaging is nu om meer aandacht te geven aan het ‘cadeau-geef-thema’ dat de basis vormt van Milledoni, maar nu wat op de achtergrond is geraakt. Ik wil de kwaliteit van de content naar een hoger niveua tillen door de site uit te breiden met bijvoorbeeld blogs en artikelen die meer te maken hebben met ‘geven’. Er zijn verschillende redactrices in het Milledoni-team en eigenlijk zou daar een hoofdredactrice bij moeten komen om de content van de site in de gaten te houden en het ‘geef-thema’ verder te ontwikkelen.”
Afgaand op je verhaal lijkt winstgevendheid mij op dit ogenblik niet je eerste prioriteit. Waar streef je naar?
“Tijdgebrek zorgt er dus indirect voor dat de groei van de site zelf niet zo snel gaat als zou hebben gekund. Ik heb niet de kans gehad om extra activiteiten te kunnen ontwikkelen, zoals bijvoorbeeld het geven van workshops. Je plukt daar gauw de vruchten van waardoor de site eerder rendabel wordt. Maar ik vind een natuurlijke groei en bereik op basis van kwaliteit en toegevoegde waarde belangrijker dan snelle groei en snel geld maken ten koste van de kwaliteit van de cadeaus. Dus heel graag partnerships met cadeau-prodcuenten die hun cadeaus willen promoten op Milledoni, maar ik zal geen cadeaus plaatsen alleen vanwege de affiliate fee of de sponsoring fee. Ik heb er vertrouwen in dat dat vanzelf goed komt: de site levert financieel gezien steeds meer op, al is het nog niet voldoende om van te leven. Milledoni slaat aan en dat is het belangrijkste op dit moment.”
“Ons streven was eerst niet meer dan 1000 cadeau’s aan te bieden, maar we zitten nu bijna op 3000.”