“Ik denk wel dat ik veel goede zaadjes geplant heb. Die moeten alleen nog ontkiemen om tot volle bloei te komen en dat vraagt geduld.”
De Mailcoach, een schoolvoorbeeld van gestage groei of gaat het met horten en stoten?
“De groei van de Mailcoach heeft wat stilstand gehad, maar dat komt door privé-omstandigheden. Eind 2011 besloot ik de boel tijdelijk stop te zetten om mijn tijd en aandacht te kunnen besteden aan mijn toen ernstig zieke dochter en ons gezin. In de loop van 2012 heb ik het werk weer een klein beetje op kunnen pakken en nu, in het nieuwe jaar, ben ik weer echt aan de slag om er iets moois van te maken.”
Een soort van doorstart dus. Verstandig in tijden van crisis als je belangrijkste doelgroep ‘ondernemingen’ zijn?
“Ik maak onderscheid in de mogelijke klanten in de zakelijke markt. Ik heb meer feeling met bijvoorbeeld zorg en (semi-) overheid dan met de ‘harde, zakelijke markt’ of MKB. Mijn aandacht is wat dat betreft echt verschoven. Verder heb ik gemerkt dat de particuliere markt op dit moment toegankelijker is dan de zakelijke. En als ondernemer speel je daar natuurlijk op in: ik heb mijn diensten in de particuliere markt uitgebreid en besteed er specifieke aandacht aan. De ‘duo-coaching’ die ik als speciale aanbieding voor Valentijn lanceerde, is daar een goed voorbeeld van. Ik krijg er heel positieve reacties op en dit concept heeft nu dan ook een vast plekje in mijn aanbod gekregen.”
Het veranderen van je aanbod is een slimme zet. Maar is dat voldoende om van je doorstart een succes te maken?
“Je moet natuurlijk wel onder de aandacht komen en blijven. Daarom heb ik al extra hulp georganiseerd. Twee studentes van Windesheim gaan mij ondersteunen bij het opfrissen van m’n website en bij het beter gebruiken van de social media. Tegelijkertijd is dat een goede stok achterde deur: het betekent dat ik goed moet nadenken over mijn wensen om hen op de juiste manieraan te kunnen sturen. Het samenwerken met anderen geeft me daarnaast energie en inspiratie. Het maakt dat ik me minder eenzaam voel, want hoewel andere ondernemers dat misschie nals een groot pluspunt ervaren, vind ik het alleen werken één van de lastigste dingen van hetzelfstandig ondernemerschap.”
Waar droom je stiekem van?
“Verder groeien totdat ik er uiteindelijk van kan leven. Ik vertrouw er ook op dat dat gaat lukken al zal het door omstandigheden waaronder de moeilijke markt op dit moment, wel langer gaan duren dan ik van te voren ingeschat had. Ik ben niet helemaal tevreden over wat ik tot nu toe bereikt heb, hoewel ik onder de gegeven omstandigheden niet meer had kunnen doen. Als ik de werkelijke resultaten afzet tegen de inspanning is de opbrengst nog gering. De investeringen – zowel in tijd als in geld- zijn het afgelopen jaar minimaal geweest en het zou niet realistisch zijn te verwachten de doelstellingen die ik had bij de start nu al te hebben bereikt. Maar dat moment komt eraan, al zal het wat langer duren. Ik geloof nog steeds heilig in De Mailcoach én in mijzelf. Een geloof dat versterkt wordt door de positieve feed-back van mijn klanten op de inhoud van de coaching en de trainingen. Mijn passie en betrokkenheid, mijn meedenken met de klant worden echt gewaardeerd.”
Wat bevalt je als je terugkijkt op deze eerste peridoe van het nieuwe begin?
“De gesprekken met veel leuke en inspirerende mensen. Ik ben heel actief geweest op social media om mijn producten onder de aandacht te brengen. Ik heb een aantal particuliere klanten geworven. Ik heb een goede ingang bij een grote organisatie op het gebied van geestelijke gezondheidszorg en ga voor hen een “heidag” begeleiden. En daar komt vast een vervolg op in de vorm van een training of advisering.”
Ben je wel tevreden ondanks alles? En wat zijn je verdere plannen?
“Ik denk wel dat ik veel goede zaadjes geplant heb. Die moeten alleen nog ontkiemen om tot volle bloei te komen en dat vraagt geduld, iets waar ik niet veel van heb. Ik ben op zoek naar andere zzp-ers om mee samen te werken en heb daarvoor een aantal hele leuke gesprekken gehad en iemand getroffen met wie het klikt. Ik denk dat het niet lang zal duren voor het tot een concrete samenwerking komt.”
“Wat nog tegenvalt is de hoeveelheid betaald werk en concrete opdrachten die er op me liggen te wachten. En ik moet meer structuur gaan brengen in mijn werk, beter focussen, zodat ik nog beter inzicht heb in wat ik doe en welke kant ik uit wil. De komende tijd staat ‘communciatie’ hoog op mijn prioriteitenlijstje: het is belangrijk om mijn netwerk te informeren dat ik weer aan het werk ben en dat staat voor begin april op de planning. Dan start ook een nieuwe actie van de alternatieve kadobon voor het tweede kwartaal, iets waar ik veel aandacht aan wil besteden. Bij de Workshop “Een spiegel met manen” krijg je kadobonnen gratis! Organiseer zelf een (vriendinnen)groep, geniet van een bijzondere workshop en leer elkaar op een hele andere manier kennen. Vanaf april staat alle informatie op de site!”
“Je moet natuurlijk wel onder de aandacht komen en blijven.”