Heb je er al wakker van gelegen, Danielle, de vraag ‘groei stabiliseren en winstgevendheid of doorgroeien’?
“Eerlijk gezegd niet. Gewoon omdat het mijn eerste prioriteit is mijn bedrijf winstgevend te maken zodat ik er meer dan leuk van kan leven. Mijn doel was om 2 jaar na de start, nu dus, ruim voldoende om te zetten zodat ik mezelf meer dan het minimumloon kan uitbetalen. Helaas is me dat nog niet gelukt, maar er zit er nog steeds een stijgende lijn in en ik weet wat ik moet doen. Tenminste, dat denk ik.”
En wat moet je dan doen, precies?
“Juist omdat ik nog niet ben waar ik had willen zijn, heb ik onlangs geïnvesteerd in echt goede software, branding en coaching. Ik kan nog niet zeggen of al die investeringen hun vruchten gaan afwerpen, dat zal de tijd wel leren. Ik heb een branding expert in de arm genomen, omdat het resultaat van mijn website en mijn marketing het ‘net niet’ is. Meer zichtbaarheid gaat volgens mij zorgen voor meer vraag naar mijn producten.”
“Alles bij elkaar kun je wel zeggen dat Business Couture en ik langzamerhand uit die befaamde kinderschoenen aan het groeien zijn, al zal er nog wat geoefend moeten worden voordat we die 4 inch stiletto’s aan kunnen!”
Niet alleen je bedrijf maakt dus een groeispurt door, maar ook jij begrijp ik hieruit?
“Klopt. Een paar weken geleden viel ineens het kwartje. Ik heb sinds de start continu geprobeerd te grote stappen te nemen. En ik zag niet in, of wilde niet inzien, dat ik dat niet bij kon benen. Ik hobbelde telkens achter de feiten aan. Aan de achterkant van Business Couture had ik het proces niet op orde, waardoor alles steeds weer stil lag als zich een klant aandiende. Om vervolgens opnieuw te moeten beginnen als de opdracht afgerond was.”
“Zo is mijn social media plan nooit goed van de grond gekomen. Ik ben misschien gewoon niet zo’n ster in het mezelf in de spotlight zetten en het overkomt mij nou gek genoeg nooit dat mijn Cocktails & Coutere-avonden al uitverkocht zijn na één Facebookpost. Het opvolgen van acties om klanten te werven liet ook te wensen over.”
“Tja, dan lijkt het misschien dat iets niet werkt, maar de oorzaak schuilt dan niet in ‘een slecht idee’, maar in het niet goed afronden van een actie. Alles bij elkaar is dat natuurlijk killing voor je zichtbaarheid. De enige oplossing is bijsturen, focus en weer verder. En accepteren dat het niet zo snel gaat als ik zou willen, dat dingen meer tijd kosten dan gedacht. Dat idee brengt een hoop rust.”
En waar focus je je dan vanaf nu op?
“Op maatkleding en het organiseren van Cocktails & Couture-avonden. De adviesdiensten heb ik uit mijn aanbod gegooid. Op maat gemaakte kleding is mijn core business en daar ga ik mij op richten. Ik heb plannen om een tweetal collecties met bestaande ontwerpen te ontwerpen die op maat gemaakt worden. Zo kan ik de mogelijkheden van maatkleding meer onder de aandacht brengen en omdat slechts een fractie van de ontwerpkosten in rekening gebracht worden, hangt er een interessanter prijskaartje aan.”
“De eerste collectie is een basislijn met een aantal standaardbroeken, -rokken en -jasjes. Daarnaast komt er een meer uitgesproken “Daniëlle Steman”-lijn met tops, jurken en jasjes. De stoffen zijn nog steeds vrij te kiezen zodat je je eigen, unieke outfit kunt samenstellen. Ook het advies en eventuele hulp bij het kiezen van de stoffen blijft. Ik merk dat maatkleding toch nog vrij onbekend is en mensen er vaak niet eens bij stil staan dat dat ook een optie is. Daar valt dus nog het een en ander te halen en vandaar ook de collecties met de bestaande ontwerpen om de drempel te verlagen.”
En waar passen de Cocktails & Couture-avonden dan binnen dit verhaal?
“Die avonden zijn de belangrijkste contactmomenten voor mij en mijn bedrijf. Mijn product is tenslotte niet iets wat je zo even aanschaft. Met Cocktails & Couture breng ik mijzelf onder de aandacht en laat ik vooral zien wat de juiste kleuren en stijlen voor je doen. En daarnaast is het natuurlijk een mooie gelegenheid om gelijkgestemde dames te ontmoeten en een avondje lekker over kleding te kletsen.”
En wat is in deze lijst van plannen dat wat je het allerbelangrijkste vindt?
“Mijn hoogste prioriteit is nu om achter de schermen alles te stroomlijnen zodat ik niet weer in dezelfde valkuil stap, mijn aandacht te veel moet verdelen en teveel tegelijk doe. Ik heb nu een plan met 6 items die eerst uitgewerkt moeten worden. Ik wil de productie automatiseren en uitbesteden. Ik heb al een aantal kandidaten die mij bij de productie ondersteunen. De enige manier om voldoende omzet te draaien is namelijk door parallel te produceren. Dat is wel even wennen, omdat ik van tevoren moet bedenken hoe iets in elkaar gezet moet worden en niet, zoals tot nu toe, tijdens het in elkaar zetten bedenk hoe ik dat het beste kan doen. Dat is niet handig als je zaken uit handen wilt geven.”
“Aan het eind van het jaar wil ik alles zo goed gestructureerd hebben dat ik voor dingen die met social media, blogs en mijn portfolio te maken hebben een VA kan inschakelen. Dat gerotzooi met plaatjes en het uitwerken van teksten kost me nu meer tijd dan ik wil. De blogs en social media posts voor het komende half jaar worden momenteel geschreven en de grote lijnen voor de Cocktails & Couture worden uitgewerkt in concrete draaiboeken. Kortom, de komende drie maanden is er genoeg werk aan de winkel. Veel zaaien zodat ik aan het eind van het jaar kan oogsten en weer een tandje terug kan schakelen.”