Als beginnend ondernemer overweeg je misschien je eigen webshop te starten. Op dat moment zijn er veel dingen waar je over na moet denken. Je moet bijvoorbeeld een beslissing nemen over wat je gaat verkopen. En aan wie: welk type klant valt binnen je doelgroep? Verder moet je natuurlijk nadenken over het bouwen van je webshop, de manier waarop je jouw producten verzendt en waar en hoe je jouw producten eventueel opslaat. Een palletstelling kan daarvoor een uitkomst zijn. We zetten wat tips om je eigen webshop te beginnen op een rij.
Zoek een niche
Het kiezen van een niche is belangrijk. Met een goede niche heb je meer kans op succes en zal je webshop winstgevender zijn. Zoek eerst een niche waar je gepassioneerd over bent. Dit houdt je gemotiveerd en stelt je in staat om content te creëren rond je passie. Als je niet zeker weet waar je moet beginnen, neem dan de tijd om je interesses, hobby’s en levensstijl te analyseren.
Doe je onderzoek
Heb je een aantal ideeën op een rijtje gezet? Kies dan een niche die niet al te veel concurrentie heeft. Het kan moeilijk zijn om je te onderscheiden van de rest in een markt met veel concurrentie. Onderzoek de markt en je concurrentie voordat je je webshop start. Kijk vervolgens welk product of welke dienst zinvol is voor je doelgroep. Onderzoek ten slotte ook of jouw niche voldoende ruimte heeft voor groei, zodat deze niet verzadigd raakt met zowel concurrenten als potentiële klanten.
Kies je product
Heb je geen idee wat je wilt verkopen? Dan kun je de producten van bestaande merken verkopen. Je kunt eenvoudig kijken bij Google Shopping welke merken nog weinig online verkopers hebben. Bel deze merken op en probeer een partnership te sluiten. Zorg er wel voor dat je al een webshop hebt gebouwd, zodat ze niet op een lege pagina komen als ze je website willen bekijken.
Ontdek je prijs
Stel een prijs in voor je producten en diensten. Ook dit doe je door onderzoek te doen naar de prijs van vergelijkbare producten in dezelfde categorie en door prijzen te vergelijken met andere concurrenten op de markt. Als je producten van een bestaand merk gaat verkopen, geven ze je meestal de prijzen mee. Vaak hebben deze merken een prijsbeleid. Dat betekent dat geen enkele verkoper onder een bepaalde prijs mag zitten. Zo behoudt iedereen zijn marge en is er geen sprake van prijsconcurrentie.
De juiste opslagoplossing voor je voorraden
Wanneer je een webshop start, moet je ervoor zorgen dat je de producten kunt opslaan. Een palletstelling is daar een goede oplossing voor. Ze zijn echt niet alleen geschikt voor pallets; je vindt ze in allerlei afmetingen en hoogtes. Kies er één die je tijd bespaart bij het klaarmaken van de verzendingen en het aanvullen van je voorraad, zoals een palletstelling van Begra.
Onderzoek eerst of de stelling die je op het oog hebt jouw producten overzichtelijk en goed georganiseerd houdt. Vervolgens bekijk je hoeveel ruimte de stellingen innnemen en wat de uiteindelijke kosten zijn. Een extra tip: gebruik RFID tags op je producten. Dit zijn stickers met een minuscule chip waarop data opgeslagen kunnen worden. Deze tags maken het het beheren van je voorraad sneller, omdat je de producten in je magazijn makkelijker kunt scannen. En je kunt ze zelfs gebruiken voor het traceren van pakketjes!
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Begra