Enkele jaren geleden kregen we bij de Kamer van Koophandel bezoek van een vrouwennetwerk voor een bijeenkomst met het thema ‘Vrouwen en Investeerders’. Volgens deze organisatie hebben vrouwen –meer dan mannen- moeite met het vinden van informal investors, particuliere geldverstrekkers die eigen vermogen investeren in andere bedrijven. Onderdeel van het programma was onder andere een pitch, waarbij onderneemsters zichzelf en hun investeringsvraag konden presenteren aan een forum van vijf vooraanstaande vrouwelijke entrepreneurs, die bereid waren geld te investeren. In de zaal zaten 70 onderneemsters en mensen van de KvK, banken en kennisinstellingen.
Verschil in investeringsvisie
Kernvraag van de bijeenkomst was natuurlijk of het überhaupt waar is dat vrouwen meer moeite hebben met het vinden van investeerders.
“Neen,” zei een bankman, “als het plan goed genoeg is, krijg je geld, daarbij speelt de sekse geen rol.”
“Ja,” zei een vrouwelijke investeerder. “Er is een verschil in hoe mannen en vrouwen een plan presenteren. Vrouwen zijn voorzichtiger en vragen bijvoorbeeld een direct knelpunt op te lossen, terwijl je bij mannen vaker de houding ziet van ‘als ik dan toch geld vraag, dan gelijk voor het hele meerjarenplan’.”
Drie verschillende typen investeringsvragen passeerden die middag de revue:
1. De hulpvraag
Als dit niet zou lukken, viel een droom in duigen, ze was zichtbaar nerveus. Een salon met massagecocons op waterkracht, om gekleed in te relaxen met snooze-muziek en kruidenthee, een beetje luxe. De apparaten waren een grote investering, de crisis sloeg toe en klandizie bleef uit. Afbetalingen liepen achter. Ze vroeg om een investering om de moeilijke tijd door te komen. Terugbetaling met rente en korting/gratis behandelingen voor de investeerder. Iets te optimistisch met cijfers onderbouwd…
Een investeerder vragen om jou van de ondergang te redden is het allermoeilijkst. Een investeerder is geen hulpverlener. Hij/zij steekt geld in jouw onderneming omdat het geld meer op moet leveren dan wanneer het op de bank staat. Wat heb je de investeerder te bieden? Heb je zekerheden? De investeringsvraag werd afgewezen.
2. De startersvraag
Ze straalde van energie. Haar idee was geweldig, want al haar vriendinnen vonden dat ook. Zij was gestart met een ontmoetingssite voor leisure doeleinden. De site zag er geweldig uit. Gelijkgestemden die elkaar ontmoeten om samen activiteiten te ondernemen op het gebied van sport, cultuur, vakantie. Reis- en evenementenbureaus leverden al activiteiten aan. Haar vraag was geld om de site beter in de markt zetten. De eerste vraag van de investeersters was: Wie betaalt jou nu, de (ingeschreven) bezoeker van de site of de aanbieder van de activiteiten?
Om een investeerder te interesseren voor een nieuwe onderneming moet je met een goed en zakelijk onderbouwd idee komen. Wil je alleen geld of ook gebruik maken van zijn/haar netwerk? Ben je bereid om de investeerder mede-eigenaar te maken en zo ja, voor hoeveel? Marktonderzoek, wie is jouw concurrent. Aan welke investeringsvormen heb je nog meer gedacht? En waarom heb je juist deze investeerder uitgekozen! Is het idee niet (te) gemakkelijk te kopiëren? Ze kreeg goede tips, maar geen investering.
3. Groei, uitbreiding, innovatie
Deze vrouw nam haar plaats in. Zij had een technisch bedrijf. Haar man, de techneut, was haar werknemer. Er kwam een grote opdracht aan en ze had nieuwe productiemiddelen nodig. Een voorinvestering. De opdrachtgever wilde ze niet als investeerder, omdat te grote afhankelijkheid werd gevreesd. Door de sterke groei van het bedrijf werd tevens gezocht naar een nieuwe samenwerking die ook op gebied van management iets kon toevoegen. Aan het eind vatte ze samen hoeveel geld ze voor hoelang nodig had en wat ze voor inbreng zou willen. Gevoelsmatig vroeg ze niet om geld, maar bood de investeerders een mooie kans!
De nuchtere cijfers gecombineerd met haar betrokkenheid waren het sterke punt in haar betoog. De heldere percentages, haar goed geformuleerde wens zorgde dat de investeersters op de punt van hun stoel zaten. Hoge winstverwachting rechtvaardigt een hoger risico. Investeerders zien graag dat een ondernemer die geld vraagt ook zelf duidelijke risico’s neemt. Je kunt ook niet verwachten dat een ander risico’s neemt terwijl jij veilig blijft. Er werden afspraken voor een vervolggesprek gemaakt.
Overdenking en tips
Hebben vrouwen meer moeite om investeringen te krijgen?
In het algemeen gesproken denk ik het wel. Vrouwen zitten vaker in sectoren waar informal investors minder warm voor lopen, zoals (kinder)kleding, lifestyle en kleinschalige ‘Business to Consumer’-sites. Wat betreft de aanvragen voor machinerie, innovatie en bedrijfsuitbreiding zijn de vrouwen nog steeds ondervertegenwoordigd.
Ik heb natuurlijk ook menige mannelijke ondernemer onderuit zien gaan bij het presenteren van hun investeringsvraag. Waar ik bij mannen vaak zelfoverschatting, teveel risico en geen moment van twijfel constateer, mis ik bij vrouwen soms dat stukje bravoure om hun idee te presenteren. Het lijkt dat vrouwen meer aandacht aan het idee besteden en mannen meer aan het doel.
Wat heb je te bieden?
Wat kan jij voor de investeerder betekenen? Draai er niet omheen, zeg wat je wilt hebben aan geld en advies of netwerk, of en hoeveel je van je bedrijf uit handen wilt geven, en vanaf wanneer hij/zij winst kan verwachten. Dus vertel wat zij of hij ermee verdient. Vertel ook gerust wat jou drijft, mannen vergeten vaak het stukje emotie. En als laatste, denk je in dat jouw buurvrouw met hetzelfde verhaal bij jou zou komen (als je geld had). Zou je dan in haar investeren?
Vraag jezelf van tevoren af of er ook een andere vorm van financiering mogelijk is. Informeer eens bij de onafhankelijke KvK Financieringsdesk T 0800-1014