Theatergroep Suburbia heeft de primeur van een voorstelling geïnspireerd op het leven van oud-politica
Neelie Kroes. Haar verleden is omstreden en toch is zij voor veel vrouwen een rolmodel. Een
theatervoorstelling over iemand die nog springlevend is: hoe zijn schrijver Léon van der Sanden en
regisseur Julia Bless tot deze keuze gekomen?
Is het uit bewondering dat jullie hebben gekozen voor Neelie Kroes?
Léon: “You either love her or hate her. Neelie is een vrouw die staat voor deze tijd. Een vrouw met een
pantser waar af en toe enorme scheuren in te zien zijn. Het stuk laat topjes van ijsbergen zien geïnspireerd
op zowel het politieke als persoonlijke leven van Neelie. Het roert in vogelvlucht aan hoe het moderne
liberale Nederland is geworden tot wat het is geworden. Dat vind ik interessant.”
Julia: “Ze fascineert me en ik heb wel bewondering voor sommige kanten van haar die zo tegengesteld zijn
aan de mijne. Maar ik maak deze voorstelling in de eerste plaats als onderzoek naar de vraag: wat doet
macht met een vrouw? We weten veel over machtige mannen, maar weinig over machtige vrouwen. Gaan
die anders om met macht? Moet je van staal zijn om machtige posities te bekleden of wordt je gaandeweg
geharnast. Erotiseert macht bij vrouwen ook? Verliezen zij ook het vermogen tot zelfreflectie of moet dat al
afwezig zijn om zo’n carrière te maken? Is het mogelijk om kwetsbaar te blijven als je macht wil?”
Wat voor vrouw is Neelie?
Julia: “Neelie is een rationele vrouw. Iemand die zich alleen door feiten laat leiden. Een vrouw die emoties
zoveel mogelijk buitensluit. Ze wil altijd vooruit, naar weer een nieuwe klus die geklaard moet worden. Ze
reflecteert niet, staat niet erg lang bij dingen stil. Wat mij ook enorm fascineert is het feit dat ze letterlijk
alles achter zich verbrandt. Ze wil geen enkele ballast of verleden met zich meedragen. Foto’s, documenten,
alles gaat in vlammen op. Er is maar één stand en dat is vooruit. Ik vraag me af wat haar drijft en ik hoop
tijdens het maakproces dichter bij het antwoord te komen.”
Léon: “Kleurrijk. Intrigerend. Een powerfeministe, maar ook een vrouw die in de ban raakte van charlatans
en criminelen – een vrouw die duizend engeltjes op haar schouder had. Ze is ongelooflijk theatraal en
gepassioneerd. Ze probeert haar kolkende emoties te beheersen door heel rationeel te zijn. Ze is een vat vol
tegenstrijdigheden. Iemand die nooit achterom kijkt. Ze kijkt alleen maar vooruit. Dat past heel goed in de
huidige tijd.”
Is Neelie hard?
Julia: “Dat is de vraag. En het antwoord wordt voor een groot deel bepaald door hoe wij naar vrouwen
kijken. Als het een man was geweest, zou je niet hebben gedacht: ‘wat een harde man’. Dan zou zijn
daadkracht geroemd worden. Wij hebben nog steeds moeite met stellige, daadkrachtige vrouwen. Het zijn
nog steeds geen eigenschappen die wij prettig vinden bij een vrouw.”
Léon: “Ik vind het tragisch dat vrouwen zich de zeer onaangename eigenschappen van
macho’s moeten aanmeten om te kunnen concurreren in de mannenmaatschappij. Zulke eigenschappen
moet je juist niet verheerlijken. Laat die mannen een beetje vrouwelijker worden! Er zijn mensen die Neelie
bewonderen, zeker, maar je ziet welke prijs ze betaalt voor haar hardheid. Er zijn in de voorstelling
momenten dat ze breekt en dat je haar met haar emoties ziet worstelen. Uiteindelijk blijft ze alleen, in
eenzaamheid achter.”
Julia: “Ja en dat is opmerkelijk. Een man van haar statuur en met haar carrière kan natuurlijk ook de nodige
huwelijksproblemen hebben of scheiden. Het is nu eenmaal moeilijk om zo hard te werken en ook nog je
huwelijk goed houden. Maar je ziet vaak dat een man hertrouwt en aan zijn tweede of derde leg begint met
een jongere vrouw die valt voor aanzien en geld. Andersom zie je dat niet zo gebeuren. Dat is oneerlijk.”
Komt Neelie de voorstelling zien?
Julia: “Ik denk niet dat dat gebeurt. Ze wil niet omkijken, reflecteert niet. Dus nee, ik verwacht dat ze op zijn
zachts gezegd ‘not amused’ is en heeft ook geen reactie gegeven op het feit dat wij haar leven gaan
dramatiseren. Maar ik ga respectvol om met haar leven. Ik neem geen stelling voor of tegen haar. Ik toon het leven van
een bijzondere, ongewoon machtige vrouw in de hoop dat het publiek – in tegenstelling tot Neelie – wel
gaat reflecteren op hun leven en wat daarin echt van waarde is”
Tekst: Brigitte van Meurs
Win vrijkaartjes voor NEELIE
NEELIE! met Carine Crutzen in de hoofdrol, gaat 14 oktober in Almere in première en is t/m 23 december te zien. Zou je er graag heen gaan? Maak dan kans op 2 vrijkaarten! Stuur vòòr 12 oktober a.s. een mail naar contact@vrouwen-ondernemen.nl o.v.v. “winactie NEELIE” en in welk theater je de voorstelling wilt zien. Kijk voor een theater bij jou in de buurt op de speellijst. Onder de inzenders worden drie winnaars geloot.
And the winners are: Angela Rooijmans, Chris Pollen en Sandra Oprel!
Van harte gefeliciteerd!! Nana van Theatergroep Suburbia neemt contact met jullie op om te overleggen over de laatste details. We wensen jullie een heel mooie avond toe!