Ga je wat je aan wilt schaffen zakelijk of privé gebruiken? Of zakelijk én privé? Wat zijn de voor-en nadelen van die keuze? En niet alleen belastingtechnisch gezien maar ook in de praktijk van alledag? Vragen die je je niet alleen stelt wat betreft je auto, je werkplek en je computer maar ook voor het gebruik van je mobiele telefoon. Ga je voor een apart zakelijk nummer naast een privé-nummer? Of hou je gewoon één nummer aan? Wat betekent dat voor je aftrekposten? Je bereikbaarheid voor klanten? En hoe los je het op als je iPhone 6s plus in reparatie is omdat er meer aan de hand is dan een kapot scherm of een ander snel op te lossen defect en je toch bereikbaar wilt blijven?
Belasting: zakelijk en/of privé telefoonnummer?
De kosten van zakelijke gesprekken die je als ZZP-er of ondernemer voert, zijn volledig aftrekbaar van de belastingen. Net als je zakelijke abonnement en de aanschaf van je toestel. Dat is een groot voordeel ten opzichte van de privé-aanschaf van je mobiele telefoon en het apart gebruiken van een privénummer. Privékosten zijn namelijk niet aftrekbaar.
Het ligt dan voor de hand dat je ervoor kiest je zakelijke nummer ook privé te gebruiken. Daar zijn echter een aantal voorwaarden aan verbonden. Zo moet je bijvoorbeeld bijhouden welke gesprekken en hoeveel minuten je privé of zakelijk gebeld hebt. Een gespecificeerde rekening is daarbij een must! Als je echter kunt aantonen dat ten minste 10% van de telefoonkosten zakelijk is, zit je goed.
Maak je zowel zakelijk als privé veel gebruik van je telefoon en wil je al het gereken en het bijhouden van een telefoonadministratie voorkomen, dan is het verstandig om een apart zakelijk of ZZP-abonnement af te sluiten. Zo maak je een duidelijk onderscheid tussen zakelijk en privé: wel zo gemakkelijk voor de belastingaangifte.
De praktijk: zakelijk en/of privé telefoonnummer?
Het voordeel in de praktijk van het zowel zakelijk als privé gebruiken van je telefoonnumer is dat je niet constant met twee telefoons op zak hoeft te lopen of op zoek moet naar een telefoon die je een dual-sim mogelijkheid biedt.
Tegelijkertijd schuilt in dit voordeel ook een nadeel. Het is natuurlijk fijn om altijd bereikbaar te zijn, maar zeker als ondernemer zijnde is het verstandig om van tijd tot tijd jezelf letterlijk af te sluiten van je werk. Alleen op die manier voorkom je dat je ’s avonds laat toch nog even je mail controleert of op je vrijgeplande dag reageert op de ping van een nieuw berichtje. Want schakel jij je telefoon uit als je ook privé wilt bellen?
Daarnaast is het, bij het in de inleiding al genoemde voorbeeld van een defecte smartphone, een prettig idee dat je een back-up hebt voor het geval je toestel problemen oplevert. Het wisselen van een simkaart om toch bereikbaar te blijven als je niet op kantoor bent, is dan een pluspunt bij het apart gebruiken van een zakelijk en een privénummer.