Twitter is een fantastische social media tool. Je kunt op een bijna drempelloze manier in contact komen met de mensen uit je doelgroep en je vakgenoten, gesprekken aanknopen, je voelhorens uitsteken of informatie delen. Met aandacht voor jezelf en/of jouw onderneming als achterliggende gedachte.
Het enige wat je hoeft te doen is jezelf regelmatig met een kort berichtje onder de aandacht van je doelgroep te brengen. Met de nadruk op ‘regelmatig’ en ‘onder de aandacht’. Want door regelmatig wat van je te laten zien/lezen, bouw je een relatie op met je publiek. En door vaker een berichtje te tweeten, heb je een grotere kans dat jouw berichtje ook inderdaad opvalt in die lawine van berichtjes die de meesten van ons in hun timeline hebben staan.
Van tijd tot tijd een tweet
Regelmatig is niet hetzelfde als vlak achter elkaar. Een hele rits berichtjes in korte tijd er uit sturen is geen oplossing en volgens de twitter-etiquette zelfs not done: slechts een kleine groep volgers dat op dat moment actief is op Twitter ziet jouw rij berichtjes voorbijkomen. Je bereikt dus lang niet iedereen die je zou willen bereiken. Daarnaast kan zo’n rij berichtjes van dezelfde persoon ergernis opwekken en dus averechts werken. En dat wil je natuurlijk voorkomen.
Tweets voor velen
Regelmatig twitteren is van belang omdat de gemiddelde tweet een korte leven beschoren is. De meeste mensen die hun time-line controleren, lezen zo’n 20 tot 30 berichtjes per keer door. Afhankelijk van het aantal mensen die zij volgen, betekent dat zij door berichtjes scrollen die 5 minuten tot hoogstens een kwartiertje oud zijn. Nog een goede reden om dus met regelmaat wat van je te laten horen: de kans dat je gelezen wordt door een groot deel van je volgers, zij het op verschillende tijdstippen, wordt daardoor en stuk groter..
Spreiden maar!
Je tweets spreiden over de dag is dus het devies. Door verspreid over de dag te twitteren, bereik je een breder publiek, bouw je aan meer contact en een sterkere band met jouw volgers en zullen je twitter-resultaten verbeteren. De kans dat iemand met één klik even op je profiel komt kijken, neemt daardoor ook toe. Een stok achter de deur dus om er voor te zorgen dat jouw tweets altijd interessant zijn en jouw bedrijf en/of jouw persoonlijkheid goed weerspiegelen.
Plan je tweets
Maar dat verspreiden over de dag is lang niet altijd een haalbare kaart. Het onderbreekt bijvoorbeeld de lekkere workflow waarin je net beland was. Of je hebt een dag met afspraken buiten de deur, waardoor het twitteren even op het tweede plan belandt.
Gelukkig zijn hier natuurlijk oplossingen voor. De dashboards van Tweetdeck en HootSuite, maar ook applicaties als Buffer bieden de mogelijkheid om een aantal tweets van tevoren in te plannen. Zo hoef je niet meer je flow te verstoren om iets van je te laten horen of gauw tussen afspraken door iets rond te twitteren. En een bijkomend voordeel is dat je ook tweets kunt inplannen die de aandacht vestigen op informatie die je al eerder deelde, zoals bijvoorbeeld een post op je blog.
Het beste moment
Blijft alleen nog één vraag over: wanneer? Op welk moment kan ik mijn tweets het beste twitteren? Op welk tijdstip hebben mijn tweets de grootste kans door een groot deel van mijn volgers gelezen te worden? Om dat te weten te komen kun je gebruik maken van Tweriod. Tweriod analyseert onder andere op welke tijdstippen van de dag het grootste aantal van je volgers actief is op twitter. En wanneer je gebruik maakt van die gegevens bij het plannen van je tweets, twitter je straks regelmatig en met het grootst mogelijke bereik!