Veel mensen die anno 2022 een eigen website hebben, zijn zich bewust van het fenomeen zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO. We weten dat het te maken heeft met zoekwoorden die je in je content moet verwerken en zetten daar dan vaak ook vol op in.
Maar ben je daarmee ook klaar? Helaas er niet, want er komt meer kijken bij het krijgen van een goede Google ranking. Linkbuilding – andere websites die naar jouw website verwijzen – speelt bijvoorbeeld ook een rol. Net zoals zogenaamde technische SEO van groot belang is.
Maar wat is technische SEO en welke elementen zijn daarbij belangrijk om aan te pakken?
Wat houdt technische SEO in?
Zoals bekend, bepaalt het algoritme van Google welke positie jouw website krijgt in de zoekresultaten. Dat algoritme let op een combinatie van allerlei factoren, waaronder ook veel technische punten. Technische SEO richt zich op die technische punten van een website. Het optimaliseren van deze punten heeft een positieve invloed op het crawlen van Google door je website, het indexeren van je website én uiteindelijk natuurlijk de rangschikking in zoekmachines. De technische prestaties van je website zijn hierbij cruciaal. Wil je weten hoe jouw website ervoor staat op belangrijke technische SEO-punten? Vraag dan een gratis technische SEO audit aan bij Dibbes.
Belangrijke elementen
Een aantal technische zaken vindt Google belangrijk en maakt dus onderdeel uit van technische SEO. Ten eerste is er de laadsnelheid van je webpagina’s, die zo hoog mogelijk moet zijn. Ook een duidelijke structuur is van belang, zodat Google gemakkelijk door je website kan crawlen om hem te beoordelen. Uiteraard is het ook belangrijk dat Google geen dode links tegenkomt. Verder is dubbele content op je website uit den boze, omdat je dan in feite met jezelf gaat concurreren. Ook goede beveiliging wordt belangrijk gevonden, net als leesbare afbeelding die de relevantie van de pagina tot een zoekwoord vergroten. Om de technische SEO van je website te verbeteren, moeten deze zaken aangepakt worden.
Het optimaliseren van de technische SEO van je website komt natuurlijk niet alleen ten goede van je ranking in Google. Wanneer je de technische prestaties van je website verbetert, verbeter je ook de gebruikservaring voor bezoekers van de website. Deze krijgen een website voorgeschoteld die efficiënter is en sneller laadt. Ook zijn de persoonlijke data van de bezoeker beter geborgd. Een investering in betere technische SEO betaalt zich dus op meerdere fronten uit.
…
Advertorial in samenwerking met Dibbes