Vrouwen helpen. Wij verzorgen onze kinderen, houden rekening met onze partner, zijn luizen-/bibliotheek-/klusmoeder op de school van onze kinderen en we mantelzorgen ons suf… Wij helpen anderen en roepen dat het uit eigen wil is.
En daarnaast runnen we een bedrijf. We gaan van de ene netwerkborrel naar de andere, bloggen en posten ons suf op Social Media, volgen trainingen om onze kennis op peil te houden, denken mee met de marketingstrategie van een collega-ondernemer, helpen een voormalig klant met een ‘eenvoudige’ vraag en proberen daarnaast huidige klanten van zo hoogwaardig mogelijk advies te voorzien.
Vele schotels in de lucht, behalve die financiële
Kortom vrouwen houden talloze schotels in de lucht. Daar is niets mis mee, zolang we tegelijk goed voor onszelf zorgen. Op alle gebieden, dus niet alleen fysiek en mentaal, maar ook financieel! En daar loopt het vaak spaak, terwijl dat helemaal niet hoeft. Kijk maar naar mannen. Hen lukt het ook.
Waarom die inkomensverschillen?
Waarom is het inkomensverschil tussen mannen en vrouwen dan zo groot? Waarom gaan vrouwen er bij een scheiding financieel fors op achteruit en gaan mannen er dan, schokkend, maar waar, financieel op vooruit? Waarom durven vrouwen in een vaste baan niet om een salarisverhoging te vragen en doen mannen dit standaard in elk functioneringsgesprek? En zelfs daarbuiten?
Het is ongelijk verdeeld. Maar waarom? Vrouwen zijn slim genoeg en werken ontzettend hard. Daar ligt het niet aan. Het ligt aan de beleving bij het werk. Mannen denken daar anders over dan vrouwen. Volstrekt anders.
Verschillende invalshoeken
Mannen zien werk en inkomen als een manier om status aan te ontlenen. Zij praten onderling over hun inkomsten, scheppen er rustig over op en komen trots aanrijden met de nieuwe (lease-)auto. Mannen werken met plezier hun administratie bij en sturen facturen met een big smile. Weer gescoord!
Vrouwen niet. Vrouwen werken om anderen te helpen. Om waardering te krijgen en hun creativiteit kwijt te kunnen. Vrouwen praten onderling niet over hun verdiensten, vinden elke auto prima ‘als hij maar rijdt’, maar de favoriete kleur zou wel leuk zijn. Vrouwen besteden de administratie het liefst uit en sturen facturen laat. Sommige vrouwen hebben zelfs een hekel aan het sturen van facturen. Totdat hun boekhouder zegt dat het moet.
Gevolgen voor de verdiensten van vrouwen
Waar dit toe leidt? Als je kijkt naar vrouwen in loondienst tot het hoogste percentage parttime werkende vrouwen in de wereld met onevenredig laag salaris. Als je kijkt naar vrouwen met een eigen bedrijf, tot lagere verdiensten/lager uurprijzen in verhouding tot mannelijke ondernemers.Tot vrouwen die denken dat ze niet handig zijn met administraties en geld. Wat onterecht is, maar dat zegt niemand tegen hen. En het leidt tot vrouwen die zich laten overtuigen om verkeerde financiële beslissingen te nemen.
Kortom, die verschillende manieren van denken over het verdienen van geld, leiden tot een grotere ongelijkheid tussen mannen en vrouwen.
Financiële afhankelijkheid
Dat vind ik erg. Het leidt tot financiële afhankelijkheid. Maar wat kunnen vrouwen dan doen die wel financieel afhankelijk zijn? Hoe kunnen zij hun ideale leven leiden en voldoende verdienen om hun dromen te verwezenlijken?
Deze vrouwen moeten leren om ‘andersom’ te denken. Wie wordt om hulp gevraagd bij een bepaald probleem? Juist, zij, de expert op dat terrein. De persoon die deskundig is, hoog opgeleid en/of ruime ervaring heeft om de vraag te beantwoorden. En zo iemand verdient het om betaald te worden voor haar hulp!
Hoe kun je ervoor zorgen dat je op financieel gebied goed voor jezelf zorgt?
Stap één is het maken van onderscheid tussen vriendschappelijk helpen en zakelijk helpen. Het eerste doe je privé en daar vraag je geen geld voor. Dat is helpen buiten je vakgebied. Meeverhuizen of klussen in huis. Willen vrienden jouw deskundig advies? Dan hangt er een deskundig prijskaartje aan!
Stap twee is het vragen om een financiële beloning. Jij hebt een zakelijke overeenkomst met jouw klant. Jij hebt je aan jouw afspraak gehouden door een advies of een product te leveren. En jouw klant moet zich ook aan de afspraak houden. Je helpt je klant het meest door je facturen direct na opdracht te sturen. Dan zit jouw geleverde prestatie nog vers in het geheugen.
Stap drie is het uitkeren van salaris aan jezelf! Behalve een pensioenbijdrage en een bijdrage voor de huishoudpot ga je voortaan salaris uitkeren aan jezelf. Noem het ook zo. Indien van toepassing overleg je met je partner. Bekijk samen wat jullie voor jullie gezin nodig hebben en wat ieder van jullie privé wenst.
Stap vier is het opbouwen van een buffer. Voor jezelf. Voor jouw levensdoelen. Een deel van het salaris dat je aan jezelf betaalt zet je opzij. Boek dit ook daadwerkelijk over naar een spaarrekening, zodat je niet in de verleiding komt om het geld uit te geven. En bedenk wat jouw ideale leven is. En wat je hiervoor nodig hebt.
Stap vijf is het claimen van tijd voor jezelf. Om te genieten van die buffer uit stap vier is het nodig dat je tijd claimt. Tijd om na te denken over jouw levensdoelen, tijd om te plannen en tijd om te genieten van jouw werk & inkomsten.
Werken in je eigen bedrijf is immers het met veel plezier helpen van anderen en er tegelijk voldoende inkomen uithalen voor jezelf.
Succes!