Een mooi rijtje: vindbaar, zichtbaar en herkenbaar. Ze lijken enorm op elkaar en toch zijn ze verschillend. Vindbaar draait om gevonden worden. Dat begint echter bij zichtbaar zijn. En ‘zichtbaar zijn’ is lang niet altijd synoniem aan ‘herkenbaar zijn’. Hoe kun je als ondernemer je vindbaarheid, je zichtbaarheid en je herkenbaarheid vergroten?
Online zichtbaarheid
Eigenlijk is tegenwoordig bijna iedereen zichtbaar. De Telefoongids is het meest simpele voorbeeld daarvan. Maar een ondernemer is op veel manieren zichtbaar. Denk aan social media, eigen website, drukwerk, visitekaartjes die je ooit hebt uitgedeeld, verenigingswebsites, netwerkclubs enzovoorts.
Test je zichtbaarheid
Maar weet je ook hoe zichtbaar je bent? Google jezelf eens. Op je eigen naam, want mensen ontmoeten jou als persoon. Als je dit al regelmatig doet, google jezelf dan ook eens op een andere laptop of pc. Het kan heel goed zijn dat het zoekresultaat anders is, dat heeft te maken met het geheugen van je computer. Is je naam redelijk uniek, dan vind je jezelf snel. Heb je, zoals ik, een naam die veel voorkomt, dan kom je ook veel anderen tegen. Je zult zien dat je bij ‘afbeeldingen’ foto’s van jezelf tegenkomt die wellicht al wat ouder zijn.
En hoe zichtbaar is je site?
En welke website staat bovenaan in de lijst met zoekresultaten? Is dat jouw website of die van een ander? Heb je een URL met je eigen naam, dan is de kans dat je hoger in de resultaten staat groter dan met een bedrijfsnaam waarin jouw naam verwerkt is. Het is sowieso goed om je eigen naam, net als die van je kinderen, als domeinnaam vast te leggen. Zo heb je daar in ieder geval controle over en veel geld hoeft het niet te kosten.
SEO
Hoger in de Google resultaten komen vraagt om een goede SEO op je website. Hier zijn bepaalde richtlijnen voor en doorvoering hiervan kan snel voor verbetering zorgen. Het is even wat werk, maar daarna heb je er profijt van. Linkbuilding tussen websites, niet alleen je eigen, en social media draagt ook bij om beter gevonden te worden. Het zijn vaak de kleine dingen die verschil maken.
Vindbaarheid
Gevonden worden op je eigen naam wordt steeds belangrijker. Waarom? Omdat bedrijfsnamen kunnen veranderen en je eigen naam altijd bij jou zal blijven horen. De gunfactor wordt steeds belangrijker en iets gunnen heeft altijd betrekking op mensen. Ook al krijgt een bedrijf de opdracht, het zijn de mensen die het gezicht van het bedrijf bepalen en het contact onderhouden. Daarom is het in mijn ogen ook belangrijk dat iedere medewerker weet wat het effect is van zichtbaar zijn!
Herkenbaar
Oke, je bent zichtbaar en vindbaar. Ben je dan ook direct herkenbaar……….nee!
Herkenbaar word je door te zorgen voor eenheid in de manier waarop je je presenteert naar buiten toe. Het spreekt voor zich dat de standaard reclamematerialen die je gebruikt, één herkenbare stijl, je huisstijl, hebben. Maar denk ook eens aan het gebruik van dezelfde profielfoto op social media. Zorg je ervoor dat die foto ook weer op je website terugkomt, dan creëer je herkenning voor bezoekers. Je kunt de huisstijl van je bedrijf ook terug laten komen in bijvoorbeeld je kleding. Gebruik je een specifieke kleur in je logo, dan kun je door deze kleur in je kleding te laten terugkomen, ook dat is herkenning creëren. Dat hoeft natuurlijk niet altijd, maar op een netwerkbijeenkomst of bij het geven van een presentatie kan zo’n accent je ‘herkenbaar’ maken.
Herkenbaar door hashtags
Een andere manier om herkenbaar te zijn is door online gebruik te maken van de hashtag (het bekende #). Heb je een tagline gebruik deze dan standaard in je social media berichten met een # ervoor. Is deze erg lang, kies dan een herkenbaar woord.
Gratis ebook met tips
Natuurlijk is er nog veel meer wat bijdraagt aan goed vindbaar, zichtbaar en herkenbaar te zijn. In mijn gratis eBook ‘It’s all about You!’ komen veel onderwerpen aan bod die je hierbij kunnen helpen. Nieuwsgierig geworden? Je kunt het ebook hier downloaden . Laat me weten wat je er van vindt!