Je bent vorig jaar je eigen bedrijf begonnen. Het eerste jaar als ondernemer nadert zijn einde, tijd om na te denken over de plannen voor het nieuwe jaar: wat ga je doen? Vakantieplannen, plannen voor de feestdagen, die 4-6 weken per jaar die zetten we vaak als een van de eerste dingen op de kalender. Ga, als je het al niet gedaan hebt, even rustig zitten om een plan voor het nieuwe jaar te maken. Of wacht je af en zie je wel wat er in 2015 op je pad komt?
Planning nieuwe stijl
Veel ondernemers zijn gewend om plannen te maken, maar die plannen zijn vaak alleen gericht op werk. Terwijl werk en privé meer en meer door elkaar lopen. De scheidslijn is nog maar vaag aanwezig. Dit vraagt om een ‘planning nieuwe stijl’, veel breder dan strikt gericht op je bedrijf. Jij als persoon mag in deze ‘planning nieuwe stijl’ zeker naast ‘jij als ondernemer’ naar voren komen. Sta eens stil bij wat jij uit het leven wil halen. Welke dromen heb je? Wat is er allemaal belangrijk? Wat staat er op jouw ‘bucketlist’? Het wordt makkelijker als je opschrijft wat je voor elkaar wilt krijgen. Opleiding, huis, auto, kinderen, andere draai aan jouw ondernemerschap, promotie, inkomen, wereldreis, etc. etc. Er is genoeg te bedenken.
Bekend zijn
Zet in zo’n plan en op de tijdlijn ook hoe je bekend wilt staan als ondernemer. Jouw profilering! In een wereld waar gunnen en de gunfactor steeds meer de boventoon gaan voeren, is het belangrijk dat je een beeld van jezelf neerzet waarbij jij je goed voelt en dat aansluit bij jou en jouw bedrijf.
Met profileren ben je continu bezig. Je weet uiteindelijk nooit waar je een (potentiële) klant tegenkomt. Verrassend genoeg komen hier veel meer aspecten bij kijken dan je zou denken. En vaak zijn daarbij ook aspecten die passen bij de dromen die je hebt en bij dat wat je wilt bereiken in het leven.
Jouw eigen planning…
Terug naar het plan ‘nieuwe stijl’. Ik wil je uitdagen om een plan te maken waarin al je levensdoelen staan, op professioneel en op privégebied, je eigen persoonlijke tijdlijn. Durf jij aan te geven waar je over vijf jaar zou willen staan? Of over drie jaar? Wat je wil bereiken in één jaar?
Wanneer je zo’n plan maakt, begin dan met het punt waar je over 5 jaar wil staan en ga dan in stapjes terug tot aan over 3 maanden. Best lastig hoor, dat besef ik goed. Bij een aantal zaken weet je hoeveel tijd er nodig is om het te realiseren. Zorg ook dat op die tijdlijn niet alles op hetzelfde moment plaatsvindt, want dan weet je niet meer waar je het zoeken moet. Hou het simpel en realistisch.
Wanneer je de grote lijnen voor de komende jaren hebt neergezet, kun je je doelen verfijnen. Koppel er specifieke meetpunten aan en evaluatiemomenten. Deel grote klussen op in stukjes en zet ze in delen op je tijdlijn. Maak het jezelf makkelijk en maak het vooral behapbaar. Grote klussen kunnen een enorm obstakel worden wanneer de deadline nadert. Het resultaat: stress!! En vergeet niet: een deadline is alleen een deadline omdat je het zo neerzet. Je kunt namelijk nog zo veel plannen, er zijn altijd zaken die niet van tevoren te voorspellen zijn. Hou daar rekening mee en laat je niet gek maken.
…en jouw profileringsplan
Voor jouw eigen profileringsplan kun je een verdeling maken tussen online en offline profileren. Online is een website, sociale media en andere digitale middelen. Google jezelf eens. Wat kom je dan tegen? Veel vrouwen (en ook mannen) weten niet eens wat er over hen gezegd en geschreven wordt. Je staat ook op veel meer plaatsen online dan je van tevoren zou denken. Zo kwam ik mezelf tegen op Wie is?, de Telefoongids, Alle adressen, in een online versie van een lokale krant etc. Hetzelfde geldt voor foto’s. Staat er veel online, dan zie je jezelf veranderen door de jaren heen. Best eng en toch ook wel grappig in mijn ogen.
Offline profileren is alles waar je in levende lijve bij aanwezig bent. Wat je zegt, doet en uitstraalt draagt allemaal bij. Maar ook jouw logo, en de kleuren die je gebruikt in jouw communcatiemiddelen zijn een deel van jouw offline profilering.
(Internet)spiegel
Zie jij ook wat je graag wilt zien van jezelf? Daar draait het om! Maakt de (internet)spiegel jou blij of denk je ‘dit moet anders!’. Ga eens nadenken wat je het komende jaar wilt laten zien van jezelf. Past jouw profilering privé bij jouw zakelijke profilering? Vind je het erg, dat het wel of juist niet bij elkaar past? Zo ja, wat wil je veranderen en hoe snel? En welke online en offline kanalen ga je daarbij gebruiken? Wat heb je nodig om te zorgen dat alles met elkaar in lijn is? Zet het voor jezelf op een rijtje en neem het mee in je ‘plan nieuwe stijl’!
It’s all about You!