Iets cadeau geven aan je klanten is niet alleen leuk, het heeft ook een groter effect dan je verwacht. Vaak weten mensen zich nog te herinneren van wie en wanneer ze een relatiegeschenk kregen. Relatiefeschenken zijn daarom een belangrijker onderdeel van je marketingmix dan je in eerste instantie zou denken. Vergeleken met het plaatsen van een advertentie is niet alleen het bereik veel groter, maar liggen de kosten ook een stuk lager.
Weggevers: the sky lijkt the limit
Ooit was de keuze die je had voor een leuke weggever vrij klein.Tegenwoordig kun je kiezen uit een overvloed aan mogelijkheden. Je kunt het zo gek niet bedenken of het is te vinden. Een geurkaars laten bedrukken? Het kan. Thee uitdelen? Geen probleem. Rolletjes snoep versieren met je logo? Waarom niet.
Kiezen uit de vele cadeau-opties
Fijn natuurlijk, maar als je niet precies weet wat je je relaties graag zou geven, maakt zo’n overvloed aan cadeau’s het er niet makkelijker op. Waaraan kun je denken om je relatiegeschenk te kiezen?
- Een relatiegeschenk dat bij jou en je bedrijf past
Kies voor een weggever die past bij jouw onderneming. Als schoonheidsspecialiste is het leuk om een lippenbalm weg te geven. Bouw je websites, dan ligt een bedrukte USB-stick voor de hand. Heb je een webshop voor Home & Living, dan is een fotolijstje of een wijnkoeler een leuk idee. - Een weggever die past bij de gelegenheid of periode van het jaar
Kies voor een weggever die past bij het thema van je event: laat bijvoorbeeld mooie noitieboekjes bedrukken voor je workshop. Het is ook leuk om je weggever te verbinden met de tijd van het jaar waarin je het weggeeft: een mooie fles wijn met de kerst ligt voor de hand, maar een badhanddoek in de zomerperiode of een paraplu voor de natte maanden van het jaar zijn leuke cadeautjes om te geven en te krijgen. - Een cadeautje dat dagelijks gebruikt kan worden
Kies je voor een cadeautje waar de ontvangers even plezier van hebben, zoals een mooi blikje pepermuntjes, leuk verpakt bonbons, ballonen of een pakje lucifers of ga je voor iets dat zij dageljks kunnen gebruiken? Als je aanstekers bedrukt, mokken uitdeelt of waterflessen weggeeft, zien mensen jouw naam en logo dagelijks voorbijkomen en kom je regelmatig onder de aandacht.
Maar het allerbelangrikste is natuurlijk dat je een relatiegeschenk kiest, dat je zelf leuk vindt om weg te geven.