Wie denkt er bij relatiegeschenken niet aan een bedrukte pen? Of aan een muismat met opschrift? En wie heeft er tegelijkertijd niet het gevoel van ‘oubollig’, ‘ouderwets’ of ‘niet meer van deze tijd’? Waarschijnlijk de meesten van ons. Zonde, want relatiegeschenken bieden heel wat voordelen!
Vooroordelen de wereld uit
Eerst maar een vooroordeel de wereld uit helpen: door de moderne druktechnieken is er veel meer mogelijk dan het laten bedrukken van een pen, een muismat of een beker. Wat dacht je van een powerbank? Of van een hippe bidon bedrukken? Het weggeven van tablethoezen met jouw logo erop? Of iets als auto-USBladers? De mogelijkheden zijn tegenwoordig legio.
Tien voordelen relatiegeschenken
Relatiegeschenken zijn dé marketing-, communicatie- en PR-instrumenten bij uitstek. Ze helpen je naamsbekendheid vergroten. Ze creëren contactmomenten met je doelgroep: ze helpen je bij het werven van nieuwe klanten en zorgen ervoor dat je bestaande klanten zich gewaardeerd voelen. Geschenken verstevigen de band die je al met je klanten en zakelijke relaties hebt. Maar relatiegeschenken hebben nog meer voordelen:
- lage kosten: het aanschaffen van relatiegeschenken is minder kostbaar dan het plaatsen van bijvoorbeeld in een krant of tijdschrift. En de effectiviteit vaak groter
- of juist niet: je kunt bij een speciale gelegenheid ook kiezen voor een duurder, gepersonaliseerd geschenk om je klanten te verrassen, dat je vaak zonder problemen ook in kleine hoeveelheden kunt bestellen
- klantenbinding: het krijgen van een cadeautje zorgt ervoor dat mensen geneigd zijn iets terug te doen en roept een loyaliteitsgevoel op
- niet opdringerig: het krijgen van een cadeautje wordt niet als opdringerig ervaren, terwijl een foldertje dat je iemand in de hand drukt, dat gevoel vaak wel oproept
- veel contactmomenten: een relatiegeschenk wordt gemiddeld 9 maanden bewaard en ook echt gebruikt. Dat betekent heel veel momenten waarop jouw klant of zakelijke relatie even aan jou denkt
- niet alleen zakelijk, maar ook privé: als je een geschenk uitkiest dat ook thuis gebruikt kan worden, heb je de kans om je onderneming ook in de privé-omgeving van je zakelijke relatie te promoten. Een bedrukte tas die gebruikt wordt bij het boodsachappen doen, wordt zo bijvoorbeeld door heel wat meer mensen gezien dan door jouw klant alleen
- creatieve mogelijkheden: door een beetje creatief te zijn kun je je relatiegeschenk een originele draai meegeven, waardoor je beter onthouden wordt
- bedankje: het is een leuk kleinigheidje om je klanten mee te bedanken voor hun loyaliteit of hun aankoop
- emotionele waarde: je kunt een emotionele waarde koppelen aan je weggeefcadeautje, waardoor je het beter onthouden wordt en jouw bedrijf dus ook!
- verlengstuk van evenement: je kunt met je relatiegeschenken aansluiten op een evenement. Bij sportevenementen zou je bijvoorbeeld een waterbidon of een bal kunnen laten bedrukken, bij een concert koptelefoons of speakers.
Kortom…
Zorgen voor goede relatiegeschenken is een investering die op de lange termijn zeker zijn vruchten afwerpt. Kijk eens rond op sites of in winkels van bedrijven die relatiegeschenken in alle vormen en maten hebben. Je komt er vast eentje tegen die bij jou past!