En opeens was er een nieuwe ster aan het social media-firmament: Pinterest. De explosieve begingroei zorgde ervoor dat het in korte tijd het op Facebook en Twiter grootste social network in de VS werd. Maar wat is het precies en waarin onderscheidt het zich in van andere social media? En, het belangrijkste van alles, wat biedt het je als ondernemer?
<h2>Beeldmateriaal verzamelen</h2>
Bij Pinterest draait het om plaatjes en het is te vergelijken met een virtuele versie van het prikbord of het moodboard. Alles wat je op het web tegenkomt en je aanspreekt, kun je verzamelen door het via de pin-knop op één van je boards te prikken.
Pinterest werd in het begin van zijn bestaan vooral gebruikt om persoonlijke boards te creëren voor bijvoorbeeld woninginrichting of de organisatie van een huwelijk. Maar het is langzaamaan uitgegroeid tot een platform om te delen: gebruikers bezoeken elkaars pinboards, doen inspiratie op, ‘re-pinnen’ plaatjes naar hun eigen collecties en vinden afbeeldingen van andere Pinteresters, net als bij Facebook, ‘leuk’. Veel mensen gebruiken Pinterest dan ook om inspiratie op te doen en interesses en hobbies te delen.
<h2>Visueel aantrekkelijke producten</h2>
Voor ondernemers die met visueel aantrekkelijk produkten werken is Pinterest een platform dat veel mogelijkheden biedt. Als je werkt op het gebied van bijvoorbeeld lifestyle, eten en drinken, woninginrichting, mode, schoonheidsprodukten, design of reizen kun je door het beelmateriaal op je boards laten zien wie je bent en waar je voor staat. Pinterest is een goede manier om je portfolio of productcatalogus onder de aandacht te brengen. Maar originaliteit en expressie zijn daarbij belangrijk: in tegenstelling tot andere sociale media is dàt namelijk belangrijk en niet de hoeveelheid volgers van je account.
<h2>Sharing, not selling!</h2>
Eén ding is heel belangrijk om daarbij in gedachten te houden: de Pinterest etiquette-regels schrijven voor dat pure promotie van je bedrijf ‘not done’ is. De focus ligt op ‘delen’ en niet op ‘verkopen’. Dat blijkt heel duidelijk in de praktijk: de meest succesvolle merken op Pinterest tot nu toe zijn merken die hun promotie ondergeschikt maken aan het delen van ideeën en het toevoegen van waarde aan de gemeenschap.
<h2>Versterk je merk</h2>
Pinterest geeft je dus de mogelijkheid om je merkwaarden te onderstrepen. Door moodboards te maken die verder gaan dan je eigen produkten en je eigen merk, maar die wel verbonden zijn met jouw werkterrein, kun je je merk en je identiteit versterken en laten aansluiten bij de interesses van je doelgroep. Lindt chocolade is hiervan een goed voorbeeld. En mochten mensen jouw moodboards leuk vinden, dan heb je zelfs de kans dat ze een heel prikbord aan je wijden. Kun je je een betere promotie voorstellen?
<h2>Aan de slag</h2>
Je bent over stag en je maakt een account aan. Hoe nu verder?
- Bedenk wat je wilt uitstralen en laat dat aansluiten bij de interesses van je doelgroep.
- Zorg voor duidelijke, scherpe en aantrekkelijke afbeeldingen die de aandacht trekken
- Kies de juiste categorie om je pinboard binnen te plaatsen en maak gebruik van ‘keywords’, zoekwoorden, die andere Pinteresters gebruiken bij hun zoekopdrachten. Op die manier vergroot je de kans dat je in de zoekresultaten naar voren komt en gepind wordt door mensen die geinteresseerd zijn jou, jouw onderneming en/of jouw producten
- Volg andere Pinteresters, ‘repin’ van anderen naar je eigen boards en ‘vind leuk’. Kortom: doe actief mee!
- Voeg een Pinterest-button toe aan de rij social buttons op je site/blog, zodat je bezoekers daar vandaan door kunnen klikken naar jouw boards.
- Zet een ‘Pin It-‘button op op je product pagina’s of blog posts, ook als je niet van plan bent een Pinterest-account op te zetten. Zo kun je toch een Pinterest-graantje meepikken: wanneer iemand een afbeelding van jouw site pint op zijn/haar board, wordt niet alleen het plaatje, maar ook de link naar jouw site meegenomen. En als het plaatje weer ge’repinned’ wordt door andere Pinteresters, krijg je vanzelf een behoorlijk aantal backlinks. Altijd goed voor jouw positie in bijvoorbeeld de Google-zoekresultaten.
Voordat je je als ondernemer waagt aan het Pinterest-avontuur is het verstandig om eerst als ‘gewone’ gebruiker bekend te worden met de mogelijkheden die het biedt. En wees gewaarschuwd: Pinterest is verslavend!
Bron: pinterest.com, wikipedia.com, socialmediasun.com, socialquickstarter.com, blueglass.com