Pinterest is voor sommige bedrijven nog onbekend terrein. Er wordt eerder geïnvesteerd in sociale mediakanalen als Instagram, Facebook en LinkedIn. Terwijl er juist op Pinterest heel veel te halen valt met een goede marketingstrategie. Maar dat is wel afhankelijk van de branche waarin je bedrijf zich in bevindt. Daar gaan we in dit artikel dieper op in!
De doelgroep van Pinterest
Het grootste aantal gebruikers op Pinterest is vrouw, namelijk meer dan 60%. Dit maakt het platform ontzettend interessant voor branches die zich op vrouwen richten. Daarnaast wordt Pinterest door 89% van de bezoekers gebruikt om inspiratie op te doen tijdens het shoppen. Dit maakt Pinterest een schot in de roos voor de detailhandel.
Maar naar welke branches wordt dan het meeste gezocht?
Dit verschilt, logischerwijs, voor mannen en vrouwen.
Vrouwen zoeken vooral naar pins in de branches:
- Eten & drinken
- DIY (doe-het-zelf)
- Interieur
- Dames mode
- Trouwen
- Haar & beauty
Mannen zoeken vooral naar pins in de branches:
- Gezondheid & fitness
- Dieren
- Architectuur
- Tuinieren
Voor deze branches is het dus extra aantrekkelijk om aan Pinterest marketing te doen!
Shoppen vanaf Pinterest
Pinterest is een goudmijn voor de detailhandel. En dan vooral voor webwinkels. Pinterest wordt namelijk vooral gebruikt om inspiratie op te doen, dus daar helpen sfeerbeelden van producten perfect bij. Ook kun je mooie productfoto’s plaatsen, zodat de gebruikers het beste beeld van jouw product krijgen.
Het mooie aan Pinterest is dat je vanaf het platform kan linken naar jouw website. De gebruiker kan aan de hand van het sfeerbeeld of de productfoto daarom direct doorklikken naar jouw eigen website. Eigenlijk is het een digitale etalage voor jouw winkel.
Kort samengevat, voor welke branches is Pinterest interessant?
- Detailhandel
- Interieurdesign
- Eten & drinken
Vooral voor winkels is het platform aantrekkelijk, omdat gebruikers snel op je website terechtkomen waar ze kunnen overgaan tot een aankoop.
Is Pinterest voor jou interessant?
Is jouw bedrijf actief in één van de bovenstaande branches? Dan is Pinterest dus superinteressant voor jou. Maar ook wanneer jouw onderneming niet direct valt binnen bovenstaande branches kun je profiteren van Pinterest. Verkoop je bijvoorbeeld een dienst in plaats van producten? Deel dan informatieve pins, zoals praktische tips of inspirerende quotes.