Als ondernemer ben je wellicht al bezig met je plannen voor 2018. Of misschien ga je er binnenkort aan werken. Je bedenkt wat je wilt verdienen, hoeveel klanten je hiervoor wil binnenhalen, welke marketingactiviteiten je moet opzetten en meer.
Het is allemaal wel wat veel, merk je. Zoveel puzzelstukken die op de één of andere manier niet in elkaar passen of op elkaar aansluiten. Er zijn gewoonweg niet genoeg uren in de dag om je doelen te halen zonder dat je er iets voor moet opofferen: je gezondheid, je vrije tijd, het werk dat je hebt te doen om resultaten te halen voor je klanten, quality time met gezinsleden, vrienden of familie.
Ondanks dat begin je toch maar je marketingkalender invullen maar…
…wat niet op papier werkt, werkt ook niet in de realiteit!
Heb je een bedrijf of ben je een bedrijf?
Je kan niet blijven doen wat je altijd al deed als je andere resultaten wilt behalen. Je kutn niet steeds dezelfde oplossingen gebruiken: nog harder werken of meer uren maken. Als je jezelf herkent in deze manier van plannen maken en werken, is er één belangrijke vraag die je jezelf moet stellen: Heb jij een bedrijf of ben jij het bedrijf?
De mindset-omslag die je als ondernemer nodig hebt als je jouw bedrijf wil laten groeien is dat je echt bedrijfseigenaar moet worden. Je moet je realiseren dat je een bedrijf hebt en niet je bedrijf bent!
De € 100.000-hype
Er is een hele hype rondom de € 100.000 omzet. Pas als je dat bereikt zou je een bloeiend bedrijf hebben. Wat je daarbij niet verteld wordt, is dat je maar een deel daarvan als salaris voor jezelf kan nemen om het draaiende te houden en dat je nog steeds hard moet werken.
Waarom niet het lef hebben en zeggen voor de € 1.000.000 te gaan? Je kan jezelf dan echt het salaris van € 100.000 geven en rest van je geld besteden aan je team, zodat je heel veel minder hoeft te doen. Daar heeft niemand het over.
De gedachte hierachter is dat er niet meer uren in een dag zijn dan die je hebt. En dat je dus met andere variabelen moet spelen om dat doel te behalen. Ondernemers die meer dan € 100.000 verdienen werken als het goed is niet harder, maar zetten hun puzzelstukken anders in en spelen een ander spel. Om zo’n bedrijf te bouwen heb je een stevig fundament nodig.
Het werken aan je ‘core’
Mijn personal trainer heeft het vaak over het trainen van mijn core, waarmee hij mijn romp bedoelt. In je lichaam is alles als een systeem met elkaar verbonden. Alle bewegingen van armen en benen worden ingezet vanuit je romp. Een sterke romp draagt dus bij aan betere bewegingen van je armen of benen. Zo weten we bijvoorbeeld dat als je een bal weggooit slechts de helft van de kracht die je levert uit je arm komt. De rest komt uit de romp en zelfs uit je beenspieren. Reden genoeg dus om aandacht te besteden aan het versterken van je romp. En dat geldt ook voor je bedrijf als je naar € 1.000.000 wil groeien.
Zorgen voor een goede basisstructuur
Je bedrijf is een systeem waar een goede basisstructuur in nodig is om op te kunnen bouwen en verder te groeien. Die hebben veel ondernemers niet eens als ze € 100.000 verdienen of veel minder. Dat is vaak de reden waarom ze op dit inkomstenplafond blijven hangen.
Met een goede core kan je bedrijf klappen opvangen. Je bent niet meteen gestrest als er even minder geld binnenkomt, want je hebt een goede structuur.
Met een goede core hou je ook tijd over voor creatieve zaken in je bedrijf of voor meer quality time met je gezin. Juist in die tijd krijg je meestal geweldige inzichten voor de groei van je bedrijf. Heerlijk om die creatieve flow te krijgen die je zo hard nodig hebt.
Met € 1.000.000 aan inkomen zou je jezelf een marktconform salaris kunnen uitkeren van € 150.000 en € 30.000 per maand kunnen besteden aan je team. Datt zijn vier tot vijf teamleden. Misschien zou je dan een projectmanager erop kunnen zetten die dat team aanstuurt. Hoef je dat niet zelf te doen!
Bouw het bedrijf dat je wilt hebben in de toekomst!
Om daar te komen is een andere mindset-shift belangrijk: bouw niet het bedrijf voor dit moment, de korte termijn, maar bouw het bedrijf dat je in de toekomst wilt hebben.
Ik heb de afgelopen jaren heel veel tactische trends in met name de online marketing voorbij zien komen: ebooks, online programma’s, masterminds, ledensites, certificering. Veel ondernemers leren nu zo een bedrijf op te bouwen. Maar op die manier geef je heel veel aandacht aan de verkeerde dingen. Je blijft zo maar diensten toevoegen en werkt je tien slagen in de rondte.
Het gaat er helemaal niet om hoe je je product levert of hoe jouw website is. Beter is stil te staan bij de gedachte wat dat ene ding is dat jij gemakkelijk en winstgevend schaalbaar kan verkopen aan de juiste klanten zonder gek te worden?
Zet daarom de structuur van je bedrijf zodanig op dat je het verder kunt uitbouwen zonder dat jij er veel voor hoeft te doen. Anders werk je je te pletter zonder dat je heel veel resultaten behaalt en zonder dat je veel geld overhoudt.
Petra Iuliano
Heb je verder vragen over je bedrijf zoals “Welke structuur heb ik nodig om te groeien naar een bedrijf met € 1.000.000 aan omzet”? Plan dan een gratis gesprek met Petra in via www.succesgesprek.nl