Mijn bureau is de tafel in de keuken. Een lekkere ruime plek die vlak na het weekend heel opgeruimd is: de fruitschaal, mijn laptop, een kladblok en mijn schrijfgerei houden mij gezelschap. Maar naarmate de week vordert, neemt de omvang van mijn gezelschap toe en de ruimte om te werken af: er verschijnen stapeltjes papier van dingen waar ik mee bezig was, ben of zal zijn, de printer en bijbehorende kabels komen er gezellig bij, er liggen plots boeken die ik moest nalezen en later misschien nog nodig heb en kranten met artikelen die ik nog wil uitknippen. Kortom, op donderdag is mijn paradijsje een nogal chaotisch geheel en ben ik beduidend meer tijd kwijt met het zoeken naar dat wat ik nodig heb. Tijd om daar verandering in te brengen.
Tips
Uit ervaring weet ik dat het niet uitmaakt of je aan een keukentafel thuis of aan een bureau op kantoor werkt: het is de manier waarop je je werkplek inricht en je spullen bewaart die je productiviteit beïnvloedt. Waar kan je opletten als je je spullen een plaatsje geeft?
Veel gebruikt: in je buurt!
Zorg ervoor dat de dingen die je veel gebruikt in je buurt staan of makkelijk te pakken zijn. Haal de spullen die je niet gauw nodig hebt van je bureau af. De perforator kan best in een la, naast het doosje paperclips en de nietmachine. De doos met je eigen visitekaartjes kan gerust op de plank en die rij woordenboeken past daar vast naast . De documenten voor het project waar je mee bezig bent, krijgen zo opeens meer plek!
Mappen voor elk project
Gebruik mappen om de documenten voor je verschillende projecten op te bergen en bewaar ze in de buurt van je werkplek. Leg alleen de map op tafel van het project waar je op dat moment mee bezig bent. Op die manier word je niet afgeleid door een stapel papier met taken die nog op je liggen te wachten en kan je je beter concentreren.
Pennenbak
Heb je echt alle pennen en potloden in die pennenbak nodig? Vaak is één pen en misschien een potlood met een gum voldoende om aan de slag te kunnen gaan. Gooi de pennen weg die het niet meer doen en leg de andere pennen weg.
Snoeren en kabeltjes
Leg alle opladers van bijvoorbeeld je telefoontje en je PDA bij elkaar, zodat je niet steeds hoeft te zoeken. Met klitteband of snoeropbergsystemen kun je de snoeren van je computer, monitor of netwerk bij elkaar houden en uit het zicht leggen. En hoewel je je modem, router en externe harddisk veel gebruikt, hoeven ze niet per sé op je bureau te staan.
Tenslotte
Het is een beetje een dooddoener, maar zet alles nadat je het gebruikt hebt, weer op zijn plek terug. Op die manier blijft je werkomgeving gedurende je werkdag opgeruimd en scheelt het je heel wat tijd met zoeken. Ruim tenslotte aan het eind van de dag je hele bureau op en leg eventueel de spullen al klaar voor de volgende werkdag. Zo ben je klaar voor een nieuwe start van een productieve dag!