Tegenwoordig is het bijna niet meer voor te stellen dat een bedrijf geen website heeft. Het is zelfs vaak één van de eerste dingen waar je aan denkt als je voor jezelf wilt beginnen. Voor vrijwel elke onderneming kun je een website (laten) maken, of het nu om een puur informatieve site of een webshop gaat. Een goede website is het verlengstuk van je onderneming en draagt als belangrijk marketing-instrument in voor een groot deel bij aan je succes.
Je website is je visitekaartje online, maar tegelijkertijd ook meer dan dat. Het is dé plek om informatie te delen en je sitebezoekers kennis te laten maken met je aanbod. En in een tijdperk waarin online ondernemen echt aan een enorme opmars bezig is, is het dè plek om je producten of diensten te verkopen.
Online ondernemen is ‘hot’
Steeds meer startende vrouwelijke ondernemers kiezen voor online ondernemen. De voordelen zijn legio: je hebt geen of nauwelijks woon-werkverkeer. Je kunt zakelijk en privé in elkaar laten passen op een manier die jou het beste uitkomt. De zorg voor je gezin en de tijd voor je sociale leven kun je zo prima combineren met je zakelijke ambities. Je kunt zelf bepalen waarvandaan je werkt. En het is laagdrempelig. Immers, je kunt al zonder een groot startkapitaal beginnen met het opzetten van je eigen bedrijf. Je hoeft geen bedrijfs- of winkelruimte te huren of te kopen, want je werkt waar jewilt. Bovendien heb je, zeker in de eerste fase van je onderneming, geen personeelskosten.
Het hoe en waarom van een website
Het is dus heel belangrijk om stil te staan bij dit onderdeel van je onderneming. Stel jezelf van tevoren wat vragen:
- Wat is het doel van je website en op wie richt je je?
- Is je website vooral informatief of wil je een interactieve site?
- Hoe zorg je ervoor dat je website iets toevoegt aan je bedrijf?
- Hoeveel tijd wil je aan de site besteden (denk hierbij niet alleen aan het opzetten, maar ook aan het onderhouden ervan!)?
- Welke uitstraling moet je site hebben?
- Volstaat een site met een eenvoudige opbouw en structuur of ga je het wat uitgebreider aanpakken?
Stap voor stap je website opbouwen
Maar waar moet je aan denken bij het bouwen van een website? Welke stappen moet je nemen om je website vorm te geven?
Stap 1: kies je domeinnaam
Allereerst is een goede, herkenbare domeinnaam van belang. Je domeinnaam is de tekst die je in je browser intikt om een site op te zoeken, de link die naar jouw site verwijst. Deze link wordt ook wel een Uniform Resource Locator genoemd (kortweg url). In dat ‘uniform’ schuilt het addertje onder het gras: elke url kan maar naar één plaatsje op het internet verwijze. Nu snap je waarschijnlijk hoe belangrijk het is om een goede domeinnaam te kiezen.
Verreweg de meest ideale domeinnaam is de naam van je onderneming. Het kan helaas gebeuren dat deze domeinnaam al bezet is. Dat wil niet zeggen dat iemand anders jouw bedrijfsnaam daadwerkelijk gebruikt. Veel mensen hebben, met het oog op de toekomst, al geruime tijd geleden diverse domeinnamen geregistreerd, met de bedoeling ze later te kunnen verkopen. Als je niet van plan bent heel erg veel geld neer te tellen voor een domeinnaam, zal je dus op zoek moeten naar een passend alternatief. En dat is nog niet zo eenvoudig!
Een heel lange domeinnaam is niet handig. Kort en duidelijk is makkelijker, blijft beter hangen en is makkelijker te vinden. Natuurlijk kun en moet je ervoor zorgen dat je website via zoekmachines makkelijk te vinden is, maar veel mensen ‘gokken’ in eerste instantie welke url bij een bedrijf past. Houd daar dus rekening mee. Blijf bij het kiezen van een domeinnaam zo dicht mogelijk bij je bedrijfsnaam.
Stap 2: schakel een hostingbedrijf in
Voor het realiseren van je eigen website heb je een hostingbedrijf nodig. Webhosting houdt in dat je ruimte op het internet ‘koopt’ om je website met alle informatie, afbeeldingen, inhoud en meer op te slaan. Er zijn heel hostingbedrijven te vinden en het loont de moeite om je er goed in te verdienen. Ze kunnen onderling namelijk behoorlijk verschillen in wat zij bieden, hun tarieven en hun service.
Een hostingbedrijf kan niet alleen de registratie van je domeninaanm regelen, maar biedt vaak ook de mogelijkeid om één of meerdere e-mailadressen voor je onderneming aan te maken, die bij je domeinnaam passen. Een e-mailadres van je eigen onderneming staat over het algemeen professioneler dan een adres van een e-mailprovider als Gmail. Bovendien behoud je je zakelijke e-mailadres, ook als je eens verandert van provider.
Stap 3: Je website (laten) bouwen
Net als bij het kiezen en ontwerpen van een logo voor je bedrijf, gaat het bij het bouwen van een website om vakkennis! Als je budget het enigszins toelaat, is het absoluut aan te raden dit door een professional te laten doen. Je website is echt je virtuele visitekaartje en zegt veel over de professionaliteit van je bedrijf! Een websitebouwer beschikt over alle kennis van software en techniek die nodig is om je website (technische) vorm te geven.
Hoe meer functionaliteiten je website nodig heeft (denk aan een webshop, landingspagina, verkoopmogelijkheden, contactformulier, nieuwsbrief), des te groter de kans dat je echt niet zonder een professional kan. De antwoorden op de eerder genoemde vragen over jouw persoonlijke behoeften ten aanzien van je website, helpen je om weloverwogen een websitebouwer te kiezen.
Stap 4: Welk Content Management Systeem (CMS) kies je?
Behalve de hosting van je eigen site moet je ook rekening houden met het onderhouden van je site en het aanpassen van de content. Je gebruikt hiervoor een CMS. Een CMS is feitelijk een webapplicatie waarmee je gegevens of informatie als ‘platte tekst’ kan invoeren, waarna het door middel van sjablonen in een vaste lay-out op je site gepresenteerd wordt. Bekende en veelgebruikte CMS zijn bijvoorbeeld WordPress, Joomla, Squarsepace en Wix. Met deze applicaties kun je ook zonder kennis van het bouwen van sites of programmeertaal, een website te bouwen die bij je past. Het CMS installeer je via je hostingbedrijf op je domeinnaam, waarna je kan starten met het (laten) bouwen van je site.
Stap 5: Search Engine Optimalisatie (SEO)
Afhankelijk van je onderneming en de plaats die je website binnen je onderneming inneemt, moet je ervoor zorgen dat je jouw site optimaliseert voor zoekmachine’s zoals Google. Zeker als je voor inkomsten afhankelijk bent van het aantal bezoekers van je site. Je wil per slot van rekening wel gevonden worden op het internet! SEO is een vak apart en heeft niet alleen betrekking op de inhoud, maar onder andere ook op de structuur van je site. Via internet kun je niet alleen veel informatie vinden, maar ook hulpmiddelen en experts die je hierbij kunnen helpen.